AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.152

Däck profil (fördel/nackdel)

Sida 2 av 2
An
39
André
BMW 330im, 01
Det Diesel_Power sa lät intressant om att formel 1 bilarna har väldigt hög profil,men STCC bilarna å andra sidan kör ju på 19 tummare.. jag tror ju inte att dom har så stora fälgar bara för att det ska se ballt ut...

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Formel 1 bilarna har hög profil pga av värmen som genereras i däcken av både bromsar och själva fiktionen.

Att STCC kör på 19" kan ha nånga förklaringar. Större däck och fälg ger högre toppfart. Och även förlänga kontakten mellan däck och bana (det blir ett längre rull). Man får även plats med större bromsar och däcken slits anorlunda.

Sen varför dom kör med lågprofil är väl för att kunna köra bilen lägre? Om man tittar hur låga bilarna är får man knappast plats med ett par 65 profil?
Ja vad ska man säga det är säkert sant det som Acey säger men den sortens däck går nog inte att få tag på så lätt kan jag tänka mig, men som säkert alla VET i alla fall alla som kör på 17/18" är att det ÄR bättre känsla och väg hållning i lågprofilarna , nu kan jag inte säga att det är bra väghållning i min M5a pga däcken utan där är det ju andra saker som spelar in oxå
men på min förra 525a hade jag 225/55-15 och mycket bra komfort men sen klämde jag dit 17"hartge med 235/40-17 och bilen blev som ett strykjärn trots original upphängningar,lite sämre komfort fast ändå på ett skönt sätt, ett vanligt däck med hög däcksida går inte ens att jämföra med ett lågprofils däck,
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
pjotor...
om du ska jämföra två däck så måset dom ju ha samam rullomkrets!

jag har bytt från 17 tum (215*40 & 235*40) till 16 tum (225*45) på min M3a... de blev om möjligt bättre!
känslan i ratten blev mer exakt greppet e minst lika bra..
kör med michelin pilot nu iofs... marknadens bästa däck! enligt mej :)

/Jonas

pjotor
azkikr: Jag vet att rullomkretsen inte får skuilja mer än typ 3%, så jag bara drog till med något för att jag inte orkar sitta och räkna.
Håller med dig om michelin-däcken.
pjotor
acey: Jag antog att vi snackade standard-däck,

Ett försök att avsluta diskussionen: Om du nu tar ett par 17" med 225/40-17 och jamför väghållningen mot samma fälgar med 225/55-17 (skit i rullomkretsen) så måste du väl hålla med om att bilen får bättre väghållning med det första alternitivet
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Pjotor.

Om vi utgår ifrån att däcken har samma klassning så kanske så inte måste vara fallet? Om vi tar ett eagle f1 däck med de nämde specifikationerna och sen kör på bana så är det inte säkert att 40 hade varit snabbare? Det kanske vi kan komma övrens om.

Men om vi tar oss som lekmän så märker vi större skillnad med 40 profil däcken och upplever bilen mer rapp och säkert gör stötigheten sin del i att vi upplever bilen mer som en "go cart".

Eller? :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man ska försöka jämnföra så går det inte vi datorn och olika människors uppfattning.
Det som krävs är samma bil, samma däcksfabrikat. samma förare.
Min uppfattning är den, att bara montera breda däck och snygga fälgar är ju meningslöst för väghållninge om man inte börjar i rätt ände dvs.kraftiga krängnings-
hämmare gastryckdämpare,fjädrar osv.innan man gjort det
så är det meningslöst att lägga ut pengar på lågprofil.
däck då är det bara för utseendets skull.Visst gör det halva bilen men det ska gå att åka fort också ,inte bara se ut som det gjorde det.Det sliter mera på framnvagnen också.En kollega fick totalrenovera sin framnvagn efter ca 10000 mil Saab 9000 cd turbo-2,3chip
iofs var bilen frmhjulsdriven så det är ju en anledning
att framnvagnen inte håller så bra till motorstarka bilar (230hk)

Hasso
pjotor
acey: Jo, med 100% säkerhet hade 40 däcken varit snabbare. Prova förresten att köra runt runt i en rondell och se vilket som tenderar att släppa tidigast.
Om du fortfarande efter det ska förneka 40 däckets övertag så varsågod.
pjotor: Skilnaden är den att ett 40-profilsdäck har ingen direkt gråzon. När det släpper så är nästan allt grepp slut. Ett däck med högre däcksida behåller sitt grepp även när det tjuter och kränger. Känslan av att det går att köra fort blir högre med ett 40-profilsdäck då det inte kränger men i själva verket kan en luttrad förare utan större problem ta samma kurva i lika hög hastighet med tex 55-profil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.