|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Det var ju diskussion under ögonlock-nej tack om det var bättre med stora fälgar och låg profik vs mindre fälgar och hög profil. Med detta på näthinnan så snackade jag med en expert inom området. Jag trodde att det var en klar fördel att ha lågprofil på däcket men det visade sig att så inte var fallet. Det beror tydligen var man vill ha utav däcket. Ett däck med låg profil ger mer kontroll men absorberar inte "bumps" lika bra. Detta kunde vi nog vara överensom redan då. Men ett däck med hög profil ger bättre känsla av vad bilen gör och sväljer även små ojämnheter bättre vilket gör att det kan behålla mer kontakt med vägen och därför bättre grepp. Däck med högre profil är mer lättkört. Man vill inte ha ett helt stumt däck som man får med extrem låg profil utan man vill att däcket ska kunna flexa och "deformera" sig desto bättre grepp ger det. Det är en tunn gräns där ett en för hård däcksida ger sämre grepp än en mjuk. Med dagens gummiblandningar kan man få en vägg som är lika stabil som ett däck med låg profil. Sen när det kommer till racing så är det mycket vad föraren föredrar och körstil. Sorry att det kanske är lite rörigt men detta är vad jag kommer i håg att han sa och han hade många formler och teorier för hur däck funkar och hur många 1000 variabler som påverkar dom! Men summan är att man kan varken säga att ett 35 profil däck är varken sämre eller bättre än ett 60 profil det beror helt på förutsättningarna och däcket. | |
|
Och sedan påverkar ju också däckbredden, bilens vägkänsla. Och även är det ju så att olika däck olika hårda, och det påverkar också. Och dessutom så påverkar det ju även vilket däckstryck men har !!!! Mycket påverkning här (iallafall jag)! |
|
Sipp |
Jag tillhör de här som ofta anser att många väljer allt för låga profil utan att riktigt veta varför. Skrapar man på ytan handlar det ofta om hur de ser ut, inte vilket behov man har vid körning. |
|
I ärlighetens namn ska väl sägas att den absolut stösta delen av lågprofildäcksanvändare (bra ord =) har dessa på sin bil för utseendets skull! Hur stor andel av bilarna på våra vägar kör med lägre profil än original? 20-30%? Kör 1% av dessa nånsin på bana eller i övrigt tillräckligt hårt för att till fullo utnyttja fördelarna (om det nu finns några) med lägre profil? -Inte en chans säger jag... Klart att utseendet styr! Jag tänker själv lägga ner 10-15k på en uppsättning 17" till våren, och inte är det då för att jag nu kör på gränsen för vad mina 225/65-15 klarar =) //Koffe |
|
|
Absolut däcktrycket har ju en enorm effekt. Och att däckbredden påverkar är ju självklart (snackar om lika bredd annan profil). Jo skillnaden är ju framförallt för utseendet men jag tyckte ändå att det var konstigt att man kan få samma prestanda i med ett 60 profil som ett 35 profil :) Sen att 35 är snyggare än 65 är ju en annan femma ;) |
|
Sipp |
Tycker inte ni som sätter på extrema däck på era bilar att ni får för stora komfortförluster? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har M-chassi så för att göra Chassiet rättvist så monterade jag 235-45-17 och visst blev det skillnad mot orginal.Vägkänsla och stabilitet samt att det håller i väldigt bra.Det uppväger komfortförlusten, trots att vägljudet blev högre samt lite stötigare, men faktiskt mindre än jag förväntat mig.45 -profil är ju inte så extremt som de riktiga tejprullarna. Jag ångrar mig inte en sek.fast prislappen slutade runt 16.000 men då köpte jag kvalitetsdäck Conti och inget asiatisk surrogat för däck.som aldrig går att få perfeckt balans på.Däck som borde vara förbjuna på en BMW (bilen blir förutmjukad och känner sig mobbad) Hasso |
pjotor |
Vilket skitsnack, jamför en bil med tex 225/40-17 däck med en som har 225/55-16. Med 17" fälgar och lågprofil upplever man viss gocartkänsla, medan man med 16"are och normal däckprofil upplever att bilen slingrar sig likt en orm pga de höga däcken. Mycket obehaglig känsla. Men köp ni era ballongdäck och åk ut på en söndagstripp, medans jag med mina lågprofilare har en KÖR-bar bil. |
|
Och tror att du är en go cart förare? Det beror ju självklart på vilket däcket är. Det är inte så att jag sitter och hittar på utan detta är en fackmans ord med många många år inom motorsport och ett kontaktnät som sträcker sig allt ifrån sportbilar till formel 1. Det beror på hur däcket är konstruerat. Köper du ett par däck som har samma klassning som 40 däcket så upplever du nog inte att bilen slingrar sig. |
|
|
Acey, Tror på dina (fackmannens ord om detta). Tror iof att ett däck med hög profil borde vara mer komplicerat att tillverka än ett lågprofil. Därav lär väl ett högprofil (högre) bli dyrare att tillverka för att få samma stabilitet? Sen att ett 225/45-17 är snyggare än ett 225/55-15 är ju en annan femma, men alla har ju inte samma smak... Håller med Koffe, inte är det i första hand för att kunna åka fortare man slänger på lågprofil (inte jag heller) det är för att få plats med skönheterna som ska hålla däcken på plats. "Stötarna som känns med mina 18tummare (inte så farliga som vissa verkar tro) är helt klart värt bilden av min bimmer på parkeringen, att väghållningen dessutom blev bättre kanske beror på däckens kvalité som någon sa" Mvh Anders S. |
|
| Absoult är det så att det är mer komplicerat att tillverka. Och jag vet inte om han syftade på däck i almänhet eller inom motorsport men jag tror att om du har ett 60 profil däck som är klassat som högfartsdäck borde vara minst ika stabilt. | |
|
Att lågprofil skulle ha styvare sidor rent automatiskt tror jag bygger på ett tankefel. Man kan inte titta bara på sidan i sig utan på helheten. Tänk t.ex. på tallrikar, vilken är styvare en flat eller djup tallrik av samma storlek. Djuptallriken har större yta men är ändå vridstyvare och hållbarare. En tallrik och ett däck är inte samma sak, men jag ville visa att resonemangen inte får bli för enkla för då hamnar man lätt fel. /göran, vintermannen/ |
|
pjotor |
acey: Prova en bil med 18" fälgar och lågprofilsdäck och skapa dig en egen uppfattning, det verkar du ju inte ha gjort. Å du, jag är ingen söndagsåkare heller. |
| Pjotor. Jag har åkt det mesta från Porsche 911 till bmw m3/m5 till s2or och jaggor. Jag har en uppfattning. Jag har dock inte kört en bil med bra däck som har hög profil. Man kan inte jämnföra att köra en opel omega med hög profil. Vi pratar och bra däck här och inga vanliga däck. Personligen tycker jag inte att 18" 255 35 vs 17" 255 40 är någon skillnad. Kanske fördel med 40 profilen. | |
| För att avsluta. Gummbiblanding är det viktigaste. Har du dåliga däck kvittar profilen. | |
|
För att skippa snack om utseende och känsla och allt det där (Orkar inte tjafsa) så kan nog alla vara överens om att lägre profil och fetare fälgar sliter mer på bilen. Inte nog med att styrleder och länkarmsbussningar får ta mer stryk utan i extrema fall kan du knäcka hela framvagnen. Det beror på att störe fälgar brukar leda till större offset. (Mao så hamnar hjulen på samma axel längre ifrån varann) Man får alltså större brytningar i hjullager. "Överdimensionerade" hjulager innebär att det kommer hålla. Men glöm inte att alla tillverkare gör mer sofistikerade bilar, billiga, lättare osv. Konklusion: En bil avsedd för 13" bör nog inte köras med 18". Samt, det är tufft men det sliter. (Personligen så vill jag ha 17". Tycker att 16" är svampigt. Men jag vet att det kommer kosta mer) |
|
|
Carnal, offset:en beror på däck/fälgbredd inte på däckens innerdiameter, eller hur? Sen kan jag visst tänka mig att ett hjul (fälg + däck) som är mer styvt i sidled sliter hårdare på hjulupphängning. /göran, vintermannen/ |
|
Peter |
hmm är nån sugen på 18 tummare till sin e30?? jag har en upssätning Ace med 215/40 falken på i mkt mkt fint skick som jag släpper för 12500kr !! mejla! www.strippen.ws |
|
Göran du har helt rätt. Jag menade dock inte att det är diametern på hulet som ställer till det med off-set:en. Men ett 18" hjul brukar vara bredare än ett 15". Det var så jag menade. Det tyckte jag kändes självklart. Ha det så bra |
|
Diesel_Power |
kolla bara på formel 1 bilarna, dom har en jävla profil men även ett jävla grepp, så profilen har nog inte så jävla mycket med grepp å göra, snarare gummiblandning å rätt lufttryck som gör det Turbo Diesel är det enda rätta |
|
Tror inte att bredden ställer till med så mycket... Visst sliter det kanske lite mer på bussningar o dyl.. Den främsta orsaken till slitage är väl snarare tyngden. De flesta "lättmetallsfälgar" gör definitivt inte skäl för namnet...Jag vet för jag har sådana.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.