AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.287

Jag igen..Ingen service bok? Garanti på allt i 2år!

Sida 1 av 2
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hej det gällde ju denna 740 -96 Länk som jag vart och kollat på..nu fick jag reda på att dem inte hade någon service bok till den?! Försäljaren ringde idag till mig och bad om ursäkt och sa att han skämdes lite..så dem hade diskuterat på firmna och ville ge mig en garanti på bilen i 2 år som kostade 6000kr varav dem skulle betala hälften. Den va inne på bes. idag och allat va ok alla världen 0 utom hc som va 50? men har hört att det e rätt normalt.

Kommer inte ihåg vad garantin heter men det innebar att vad som än händer med motorn så lagas det på garantin? nåt med alla delar i motorn som kommer i kontak med olja!? Allt då eller?

Ska ta med mig en kompis imorgon som har egen firma dem lagar bilar han hade tid som tur va, och följa med..

Han sa att detta verka va en bra affär för mig om bilen ändå e helt ok...fast utan s-bok med tanke på garantin och vad jag får för min bil o.s.v.

Vad tycker ni? Tack för alla tidigare svar har hjälpt mig mycket på vägen!

Mvh Daniel

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ingen servicebok.....

Kolla upp historiken på den bilen!
Är den privatimporterad? (kolla upp senaste servicen i det land som den importerades ifrån och jämför det med registrerings- och kontrollbesiktningarna som är gjorda)
Inte sällan är bilarna mätarskruvade om serviceboken saknas....!
(dock inte alltid, men det bör vara en varningsklocka!)

120 000kr för en 96:a som har gått 17 000mil (angivet) och saknar servicebok....jag tycker att det låter dyrt!

Om de kan ge två års garanti på HELA bilen, är det nog lugnt!
(en rätt skött BMW-V8:a håller lätt 30 000 mil eller betydligt mer, så även om bilen är "skruvad" lär inte firman ta några större risker med två års garanti på motorn....)

Personligen skulle jag göra en grundlig bakgrundskoll, om det råder minsta tveksamheter - välj en annan bil (eller pruta kraftigt, men det kanske inte är så lätt på en firma!).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om du ska sälja bilen längre fram är det ingen höjdare alls, men ska du behålla den länge så...

Det står faktiskt inget om servicebok i annonsen, men servicebok betyder inte allt. De riktiga liken säljs helt klart med en perfekt förfalskad servicebok...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag avskyr att pruta men försök imorgon nu när de själva påtalar fel!

Försök vara objektiv, det finns hur många 740 som helst...

Försäkringen borde vara gratis, minst...
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Jo ska göra det har fått ner den till 109000kr + att jag får 45000kr för min bil vilket jag tycker e bra..ska tillägga att min e vit...vilket inte verkar populärt :-)

Den är importerad 99 med 12500mil på mätaren..vet dock inte om det är privat eller ej. Hur ska jag gå till väga om jag vill kolla den i ett annat land!? Måste jag veta vad den hade för reg. nr osv då?

Mvh Daniel

Daniel,

Med hjälp av chassienummer kan du kontrollera utförda garantireparationer av BMW i tyskland. Ta med chassienummer till din lokala ÅF så hjälper de dig. Finns mer info om detta under "Importguiden".

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Daniel:

Ett bilhandlartips, stirra dig inte blind på vad du får för inbytet resp nya bilen utan titta på mellanpriset eftersom det är den faktiska kostnaden.

M V H
Stephan

Man ska inte ta det som självklart att bilen är fuskad bara för att servicebok saknas. Innan importen av Tyska bilar kom igång så var servicebok nåt som det knappt aldrig frågades om. Det absolut viktigaste är att kolla bilen noga, kan du inte själv så ta med nån som kan. Som det sades tidigare så går en rätt skött V8 åtskilliga mil. Att ge 109" på en bilfirma tycker jag låter rätt ok, du har ju minst 6 mån trafiksäkerhetsgaranti och ihop med 2 års motor garanti så tycker jag det låter rätt bekymmerslöst. Men som sagt, kolla bilen. Känn hur den känns att köra? Omlackad? Sliten invändigt? Välskött i allmänhet? Finns alla verktyg i satsen? Finns org reservhjul? Detta brukar vara ett tecken på den förre ägaren varit i alla fall lite omtänksam om sin bil.

Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Tack så jätte mycket för alla svar ska åka och kolla på den nu och en kompis som mekar med bilar ska med...återkommer ikväll och berättar hur det gick!

Mvh Daniel

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stephan : "Den faktisk kostanden" får mig alltid att tänka på Göta kanal när en polis skulle luras köpa båt. :)) typiskt nasar uttryck :))
Säga vad man vill det är en jäkla snygg bil i allafall.
Och glöm inte det viktigaste, tala med föregående ägare, där kan du få viktiga upplysningar. Serviceboken är väl inte hela världen
bilen är ju utom alla garantier för länge sedan.
Funkar bilen 100% så får du en fin bil av mycket bra kvalitet.
E38orna är ju väldigt välbyggda.
Men kolla också noga upp om garantivillkoren håller juridiskt och vem som ska stå för fiolerna och vilka undantag som finns, kan nog finnas en hel del i en sådan försäkring.
Om firman kursar om ett år vad är garantin värd då osv.

///MVH Hasso
Länk
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Bilen verkar inte vara en "riktig" -96.
Den har inte steptronic därav den äldre motorn på 4 liter.
Steptronicen var väl tillval 96 och blev sedan standard 97.

Ny bild 19 Nov-
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Hasso:
:))
De flesta gamla nasaruttrycken lever kvar i branschen ;DD
Det jag egentligen menade var att många är ser bara vad de får för sin gamla bil och inte kliver ett steg bakåt och tittat på helheten...

M V H
Stephan

Ras.mus
Tänkte på en sak... Den där garantin, vilket företag är det som utfärdar den? Är det stort och känt och framförallt stabilt?

Snackade med en säljare här i lund som hade 3 års garanti på sina bilar men han berättade att det företaget som är ansvariga för garantin inte kommer att finnas mer än ett år fram max innan de konkar. Han har satt i system att sälja sådana här garantier som inte är värda något. Sen kan han bara hänvisa till detta konkade företag och sära sorry...

Så kolla upp om garantin är värd namnet först!!
Paap Reeder
Hej!
En välservad M60 som har 50 i HC låter inte bra.
Gränsen är ju 100:a.
Tänk på vad det innebär om nästa bes ger exvis 138 ppm i HC!!!.

Vill inte måla upp hin håle men om den ger 50 ppm med 30 % K-sprit ......ja ... du vet....?

Låter dock vettigt med garantin ....om den har ngn varaktighet.

MVH /// Paap R
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Hej har haft fullt upp med och köra min nya bil! Det blev den i Trollhättan va med kompisen som e bilmek och kolla och allt verka va ok. Det fanns ju dock ingen servicebok så det blev att jag tog en försäkring som dem betala 4000kr av 6 den heter Autogaranti. Allt verkar bra med bilen hittils iaf, har ju inte haft den så länge.

Lite småfel typ högtalaren på förarsidan verka inte funka bara när någon ringer på mobilen, bagalucka går bara öppna med nyckel, och så ska jag tillbaka och byta bromsar. För bilen säger att dem inte är bra ;-)

A just det dem hade besiktigat bilen utanför bes. perioden ca: en månad innan dom besiktiga den nu och då låg HC på 18!?

(E ju en väldigt rolig bil att köra hur skön som helst..lite bättre än min gammla 320 :-)

Tack för all hjälp!

Mvh Daniel

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Grattis och lycka till med nya bilen. Hoppas du slipper använda garantin.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Autogaranti kostar 2700kr plus moms vill jag minnas....
Lycka till med bilen!
Asken
Dr
116
DrScream
328 Cab -95
Ok det står i mitt garantipass kolla nu...6000kr, vet inte om firman kanske tar en slant för garantin. Betala iof 2000kr för den så det är helt ok...känns tryggare iaf.

Mvh Daniel

Asken>> Jag tror att premien varierar beroende på årsmodell, cylindervolym, och ev. miltal. Så var det sist jag spekulerade i bil iallfall. Minns dock inte med säkerhet om det var just Autogaranti som avsågs.

Scream>>Lycka till med nyförvärvet!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Att HC värdet kan variera kraftigt är ingen fara. Min fd. E32 med M60 hade 11 i HC när den var varm dagen före besiktning. När jag besiktade fick jag 52. Kort körsträcka före mätning samt kö på ca 15 min hos bes. fick värdet att stiga. Att du hör mobilsamtal i den för övrigt "döda" högtalaren beror på att det sitter dubbla spolar i den. En för stereon samt en för mobil. Dvs. den ena spolen glappar eller är kass. Kolla kablarna.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.