|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har nu återstartat M70:ian efter "diverse mek" som jacke kallar det. Efter två varmkörningar tog jag så ett nytt leakdown på 10,8,1,och 3. (De är de cyl som lättast går att komma åt) 10:an har jag ju haft sotigt stift på. Alla dessa 4 cylindrar låg nu på max 2 % leakdown. Troligen på 1% ty jag har en missvisning på knappt 1%. Jag har nu också pluggat insuget från vevhusventilationen på plenumkamrarna och också pluggat de båda intagen på luftbälgarna. Istället har jag nu två lösa slangar - direkt ut från vevhusvent. Dessa båda slangar har jag tänkt att leda ner i luftfilterboxarna ....före själva luftfiltren. Vid provkörningarna idag så såg jag att det kommer bl a vattenånga ur slangarna. Kondens. MVH /// Paap R |
| hej paap,härligt att höra.e nästan klar med min oxå.måste bara vänta tills imorron så man kan åka till el o diesel i högdalen o handla de där oranga plastplupparna till spridarna.flera stycken är trasiga,vet ej riktigt 100 vad de har för funktion,men lika bra att sätta dit dom ändå.hur verkar maskinen gå nu då?märks nån förbättring? mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej jacke! El&Diesel har förklarat för mig vad dessa pluppar är till för ....men har glömt. Var inget livsavgörande men jag tycker du skall sätta dit dem när du ändå "ská te´". Den firman är jäkligt bra. Kunnig personal och mycket serviceminded. Du har säkert pratat med dem men jag undrar om inte reservdelarna är flyttade till KAM- bildelar. Har du inte haft kontakt med dem .....ring innan för säkerhets skull. MVH /// Paap R |
| tja paap,va på el o diesel idag,de letade o letade men det gick inte att få fram den där plastpluppen utan att köpa en hel spridare.däremot så sa dom att den inte va så viktig,hmmm,hade bara nåt med sprutbilden att göra,tycker iaf jag låter viktigt.kam hade inga heller.kunde inte få fram delnummret ens.nån som vet nåt annat ställe som kan ha? mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej! Leakdown M30. Mätte upp en cylinder (orkade inte demontera mer) på min M30. Cyl 4 var lättast att komma åt. Motorn har snurrat >40 000 och kall kompression är ca 13.5 rätt över. Vid mitt test på 4:ans cyl visade det sig att läckaget var MAX 1%. Kan inte vara 0% men mycket nära var det. En annan observation jag gjorde när jag nu testat både M70 + M30 var att det på M30 nästan "inte lät nått pysljud" ner i vevhuset. På 750:an kunde man höra ett betydligt högre ljud från vevhuset. Nu skall sägas att M70:an var strippad på ventilkåpor och insugsrör medans i M30:an hade jag bara vridit om nyckeln och tagit ur 4:ans stift. Vet inte hur mycket sådant påverkar ljudet. Blev väldigt överraskad av M30:ans prestationer. MVH /// Paap R |
|
1% läckage är ju helt sanslöst lite, bättre än en proffsbyggd supermotor! Kan ju bara inte vara möjligt på en gammal produktionsmotor, eller är BMW så bra??? Ingår leak-down i BMW's verkstadsutr. idag, eller anses det overkill? Mercedes hade redan på 60-talet sån utrustning, ingick i ett stort "diagnosskåp" på hjul, hur är det idag måntro? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.