|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Har nu ett antal gånger kört igenom cylindrarna med rubricerat test. Kall motor som stått ca 4 veckor. Utgångstryck var 100 psi. Sämsta värdet på cyl 2+10 = 95 d v s 5 % Bästa värdet på cyl 7+8+9 = 97 d v s 3 % Övriga låg på 96 d v s 4 % Inget pyser i avgas eller insug. Man hör att "%-en pyser genom ringarna". Nästa steg blir att varmköra och därefter mäta om cyl 10, 9, 7, 2 och 3. De är de enda cyl man hinner prova medans motorn är varm. Av resultaten kan jag sedan integrera fram hur 10:an egentligen mår. Det var på 10:an jag hade avlagring på stiftet. Ngn som har ngn kommentar? I övrigt som vanligt ett stort tack till forumet vars olika individer genom att dela med sig av sin kunskap gjort detta möjligt för mig. Särskilt Tack till T-501 för vänligt erbjudande! Detta med leakdown- test var en helt ny erfarenhet för mig. Skall vid tillfälle nu även mäta upp min M30 med dryga 40´ mil på mätaren. Om kompen är bra och leakdown är bra.....kan 10:ändå då ta olja????????? MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
...kuriosa! Efter allt vevande på vevaxeln kan jag nu med >75% säkerhet ställa kolven i ÖD bara genom att observera kammarnas läge. ...har man ngn nytta av denna kunskap måntro???? MVH /// Paap R |
320-325 |
hej vad hade du för slags mät verktyg som var kopplat till kompressorn ? kan man använda en sån man fyller på däck med ? kunde du höra skillnad på pys ifrån kolv ringarna eller toppackning eller insugs ´ventile´r /utblås vetiler |
320-325 |
vad är 100psi ? tryckte du bara in tryck(100psi) i en cylinder som var ställd i öd och med stängda ventiler och lyssnade ? eller mätte du oxå hur mkt luft som sipprade ut o var isånafall hur? mvh 320-325 |
Paap Reeder |
Hej! Läckaget var som mest 5%. (Sannolikt mellan 1-3 % men jag räknar med 5%) Inget bubbel i kylvätska. Inga ljud i ventiler eller avgasrör. Jag tog loss tryckregulatorn från en kompressor. Till den kopplade jag ett "strippat" däckluftningshandtag med manometer. De båda manometrarna hade en missvisning på 6-8 psi vilket jag kompenserat för med 6 psi. Den "sipprande luften" får du fram som skillnaden mellan de båda manometrarnas värden. Kör du på 100 psi får du fram %-en direkt. Byggkostnad= i princip 0:-. Ngn som vill bygga så kan jag maila bild. MVH /// Paap R |
320-325 |
okej tach |
320-325 |
hehe TACK menar jag jag börjar bli trött gonatt´´ |
320-325 |
(Paap reeder) nu har jag varit å inhandlat en tryckregulator(reduceringsventil) hoppas eller antar att det är samma grej men det är för tryckluft med manometer. sen har jag tagit bort själva nippel som man fyller på däck med oxå med manometer, o där tänkte jag sätta en grej som jag kan skruva i tändstiftshålet finns på biltema tror jag ,man använder den för att trycksätta cylindern för att kunna byta ventilskaftstätningar UTAN att ta loss toppen .. är det så du hadde gjort eller ? en annan fråga är.. om du ställer reduceringsventilen på 100psi och den är kopplad före en sån du fyller på däck med så som du har beskrivit och sen håller du för där luften skall ut då bör väl manometern på däckpåfyllaren oxå gå upp till 100psi ? kanske en dum fråga men jag vill bara vara säker på att jag har fattat principen ..mvh 320-325 |
| hej paap(o alla andra för den delen)!ville bara va lite viktig oxå.leakdown e faktiskt framtaget i racingvärlden som en möjlighet att kolla en racingmotors kondition i första hand.som felsökningsmedel är det väldigt ovanligt att den avslöjar några "fel" i en motor som inte ett kompprov eller andra konventionella metoder redan avslöjat.jag förstår att "du" har hajat det, och bara utför det som ytterligare ett steg i "uteslutningsprocessen".men det finns säkert andra som tror att just denna mätning skulle leda till nåra "ahaupplevelser".för att ha verklig glädje av ett leakdown ska man nästan ha utfört detsamma på en nyrenoverad motor oxå,då ingen motor har 0% i värde.men man får ändå en liten hint om hur pass sliten en motor är.men i racingsammanhang omkullkastas hela teorin igen,då man måste ta hänsyn till smidd kolv/icke.arbetstemp.m.m. vad jag har förstått så har du samma fundering som mig,kan oljeskrapringen va sliten fast kompringarna e i bra skick?detta skulle ju ge bra kompprov,men ett högt leakdown då motorn e kall,då oljeringen oftast e den enda som är helt omslutande p.g.a att den består av 2 ringar o ett raster som förskjuts inbördes.har börjat montera ihop min smälla nu.o personligen har jag bara hittat "fel" som slutar på en summa av 2*82 kr. och 2*64kr. ska bli kul o se vad det leder till. mvh//jacke | |
Paap Reeder |
Hej 320-325! Jo så menar jag att man måste kolla så att mätarna inte har en missvisning sinsemellan. Sökte litet om leak down på Altavista. Där skrev en amerikan att han aldrig köper en bil som har högre % än min 35. Jacke! Resonerar precis som du. Nu visar det att jag har i princip över 95 d vs <5% leak down. Det kanske inte säger så jäkla mycket men OM den visat tex 35% läckage då hade man fått riva hela altet. Fick idag hem litet delar för påseende till M73 vevhusvent. Ett helt annat utförande MEN kan mycket väl vara samma princip som på M70. Kan också vara så att dom måste ha omkonstruerat vissa saker för att få rum med det i en E 31:a. Petar kanske igång M70:an till helgen. Sedan har jag pasat på och nu smörjt upp de små täckskruvarna på grenrören för att smidigt kunna göra en 4-gas före kat. MVH /// Paap R |
320-325 |
grejen är väl som ett komptest att kunna se ungefär att det är som det ska men ej exakt .. på komptestet kan man se att cylindrarna är någolunda jämlika sen som sagt så kan man ta till leakdown test och kolla på samma sätt .. men skillnaden på leakdown är väl vad jag tror att man kan höra vad felet kan vara om det är nåt kasst på en cylinder |
320-325 |
även om motorn är kall så är ju alla cylindrarna kalla så då bör det bli någolunda samma.. eller ? |
| min smäller nog igång i helgen oxå.funsar på att helt enkelt "blinda" vevhusventen o sätta ditt backventilsfilter a´la båtheaders,o se vad som sker.efter att ha studerat den "breda" kanalen i ventkåpan så verkar det ju ändå som att det e fullt ös ut.dom där små "snablarna" däremot verkar det ju va helstopp i. är det det i era oxå? | |
320-325 |
( Paap reeder) vad menar du med att:amerikanen inte köper nån bil över 35 % som min...? hade du 35% läckage totalt då eller på alla 12 cylindraran eller vad menar du ? |
| paap!av ren nyfikenhet,vad jobbar du med?heter du paap på riktigt eller? | |
|
hehe, har också funderat över det där, btw är intresserad själv att bygga en leak-down testare "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
Paap Reeder |
Hej 320-325! ...det blev fel. Så här skulle jag skrivit: Killen som skrev menade att om en motor hade mera leakdown än 35% så köpte han inte den bilen. Min "läcker" som sagt max 5% ...och då som stenkall. Skall snart även prova "varma värden". Jacke! ..jo så är jag döpt. Paap betyder tydligen påve på ungerska. Det närmaste jag i övrigt varit gud fader var när jag -86 "stämplade en E 12 i en ek". Då tyckte han att jag hade lite mycké på G just då så han släppte tillbaka mig till sängen på akuten i s f att öppna pärleporten. MVH /// Paap R |
| ha ha ha,ja det där med träd som kör på en har jag oxå varit med om*blink* | |
320-325 |
snart är min leakdown testare färdig byggd skall bara ha den där delen som man gängar i tändstiftshålet.. (paap reeder) men om din bmw har 5% leakdown då är ju 35% skit mkt då kan man nog undra om det är några kolvringar överhuvetaget .. |
Paap Reeder |
Hej jacke! Sexans tändstift på den MotorNord-preppade 528:an /E 12 kom bokstavligen in i höger benficka. Min AutobahnCovert Rr-varnare hade minskats ner i formatet och fanns inpressad i kedjelänkarna på kamkedjan. Rattstång och hela kittet spydde ut genom vindrutan så att man kunde sitta på BMW-märket på motorhuven och i en bekväm ställning ratta bilen bakåt - typ som föraren på en traktorgrävare vänder stolen....dock hade blinkersspaken gått i två delar varav den ena satt i min vä underarm ... i benmärgen. Skickade ner 20 bilder till Munchen för att få svar på en ungefärlig hastighet.......... svaret blev ca 40 kmh. Max 45 kmh!! Nått att tänka på om man åker i en allé. Träd är hårda som faen. Ekhelvetet hade inte ens tappat barken. MVH /// Paap R |
|
oh fy fan ! Har själv funderat på att sakta ner på heltid resten av livet... Man måste verkligen ha starkt psyke för att inte köra som en buse om man har en rolig bil , en kompis som testade min 750 sa "att så fort ja sätter mig i den där jävla bilen så flyger djävulen in i skallen och man vill inte annat än göra kickdowns i 250!" Kan 40 kmh in i ett träd ge sådant resultat vill man ju inte ens tänka på vad det är man EGENTLIGEN håller på med när man är ute och buskör... Såg en dokumentär på TV rätt nyligen om en ung man i min ålder som fått sladd och åkt av vägen i 160 kmh i sin bmw , 160 kmh ? vad är det i en 750.. styrfart ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.