AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.637

Frälsaren - En hyllning till E32

Sida 1 av 2
Hej,
Här kommer ett inlägg jag länge velat skriva. Eftersom jag ofta surfar runt bland olika BMW-forum så lägger man märke till vissa trender, både i Sverige och utomlands. En beklaglig trend är det faktum att E32 är en BMW värd alla lovord den kan få, men som sällan nämns i entusiastkretsar. Det var faktiskt E32 och inte E23, E3 och E24 som verkligen tog det slutgiltiga steget och förde BMW in bland världens lyxbilsmärken, en gång så dominerat av Mercedes-Benz.

I mitten av åttiotalet hade BMW sin supervackra, superlyxiga och superdyra 6-serie som sin absoluta top-of-the-line modell. 7-serien av modell E23 fanns där men sågs sällan som ett alternativ till Mercedes numera klassiska åttiotals S-klasse. Den skara av världens grädda som hade råd med dessa bilar valde ofta en Mercedes då märket var starkare förknippat med prestige och lyx än det "sportiga" BMW.
6-serien var kanske den enda av BMW's lyxbilar som verkligen var ett alternativ till Meredes dito (SL.) Men så presenterades E32 som 1987-års modell, världen var stum om än inte minst för den silkeslena V12a som vilade under den väl tilltagna huven. Och allt efter testerna av 750 började rulla in förpassades Mercedes en gång så moderna, perfekta 560SEL till kategorin "utdaterade klassiker."
W126 är verkligen en av de vackraste sedaner Mercedes byggt, men den hade faktiskt några år på nacken och fick se sig slagen av E32.
I börshysterin och penningruljansen i det sena åttiotalet var det inte längre bara en 911, Countach och SL som gällde framför golfklubben. Nu var även BMW bland de riktigt stora.

I början av nittiotalet hade BMW för första gången gått om Mercedes försäljningssiffror, vilket vi kan tacka den underbara E34 för, men GLÖM ALDRIG att det var till stor del E32 som satta BMW på lyxbilskartan. E34 har sällan underskattats, vilket E32 ofta har, beklagligt...

Att sedan en 750 tillsammans med Porsche 928 är bland det mest riskfyllda begagnatköp man kan göra är en annan historia...

MVH,
E38B12

(Post scriptum: Varför en ny 745 när man kan få 14 st E32 740 för samma pris :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det blir jädrigt trång i garaget är väl en motivering.
Kan hålla med dig att E32 är en underskattad fin bil, som nästan är "gratis" att inhandla med kostar ju en slant att hålla igång på.
men man får ju otroligt mycket bil för pengen om man hittar en fint ex och det är ju lika med E38an.

///MVH Hasso
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
tråkiga med e32 är att 80% av det svenska beståndet består av "lik" , har tittat på ett 40 tal bilar sista 2 åren och vill bestämt påstå att det är så.
på de flesta bilar är ALLT eftersatt , själv kostar man ju på en mega-service och byter "allt" samma dag man köpt bilen och sedan reparerar resten , tror man måste göra så med 15 år gamla lyxbilar för att de inte skall rasa ihop.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Håller med om att du får mycket för pengarna om du hittar ett bra ex...Min E32:a har inga av dem vanligaste felen iaf :)...Det som måste "ses över" är ett "gnisselljud" som har gäckat mig i princip sen jag köpte vagnen.

Annars så tycker jag att jag fått en fin gammal vagn som fått den service som den har behövt tidigare också...

Mvh Janne.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Min 32a är nog den trevligaste bekantskapen jag mött i bmw familjen så här långt.Känns helt fast o fin utan skrammel eller andra konstigheter , inte många märken som kan stoltsera med det efter 15år.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
pa
42
parf
Honda Civic
Instämmer med förste talaren. Genau ont genommen. Helt rätt! Bra!

Jag minns fortfarande första gången jag såg en BMW 750 och dess fyrkantiga avgasrör på E4:an mellan Sollentuna och Kista någon gång 1988. Jag kommer aldrig att glömma det (själv åkte jag i en kompis Fiat Ritmo...)

Det som känns trist är att E32 inte är lika erkänd som övriga modeller och att det inte finns lika kul prylar att handla. Ofta finns ju knappt någonting (som t ex Needforspeed). Man blir besviken nästan varje gång man surfar in på någon BMW-site. (Dock finns det lysande undantag).

Ge E32 dess rättmätiga utrymme i bilhistorien nu!

Parf
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker också om min bil, men de fick till baken mycket bättre på E38 som tur var...

Mvh
320-325
nja eller kanske fronten som dom fick till bättre
E38 är en designmässigt mer fulländad bil; både fronten och framförallt bakdelen blev bättre, men designspråket var egentligen bara ett spinn vidare på E32-designen (bilarna är faktiskt mer lika än man tror om de ställs sida vid sida.)

MVH,
E38B12
Funderar på att köpa en E32, 750, typ 92:a. Tycker som de flesta andra av er att det verkar som om man får ruskigt mycket bil för pengarna.

Jag ser att flera av er, exempelvis "Hasso", skriver att de är dyra att hålla igång. Är slitdelarna extremt dyra om man gämför med andra modeller? Det är ju trotts allt en gammal lyxbil.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag går oxå i e32-tankar en 735 eller 730 för runt 25 000-30 000kr. Går det att hitta fina för en sådan penning? Vill ha en lite större bil som komplement till E30:in.

Rimligtvis borde det ju inte vara mycket dyrare att hålla en E32 730/735 i drift än t ex en E39:a med 5-6 år på nacken? Eller är jag ute och cyklar?

mvh

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
För 30 000:- kan du absolut hitta en 99.99% rostfri bil som är helt felfri , eller med några mycket små fel , än så länge finns det gott om e32 delar på skroten så mycket går faktiskt att köpa begagnat som tur är.

Titta på flera bilar innan du bestämmer dig , en 15 år gammal bil för 30 papp skall vara i bra skick , det som är dyrt med 7 serien är att lämna in bilarna på verkstad då de ofta tar mer tid i anspråk än en bmw316 , mekar man själv är det ju inget problem att få bra ekonomi i en 7:a med rak sexa , tolvan är det lite värre med då det är "dubbelt" av allt.

3G ger dig Cancer.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
wadel: Ok, låter vettigt. Känner en mek som spyr galla över 750:n. Just för att allt är dubbelt! Å att man måste ha polio för att kunna byta tändstift.... =)

Hur är en 730:i med effekt och allt? Det är väl "bara" 188 hk? Räcker det? 735:an har väl 211 hk?

mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Cross,stavros>>Nu har jag ingen som helst erfarenhet av BMW 750 men man måste nog ha ett "ganska komplett" garage för att hålla den bilen inom en rimlig driftbudgetsram...Den börjar som sagt bli till åren kommen,och en tolva är väl inte helt gratis att felsöka om du lämnar in en dylik pjäs hela tiden på v-stad..

En 735:a kan du hålla i nivå med Volvo 740 kostnad(om du mekar själv som sagt)om du har det hyffsat ställt med mek.kunskaper och möjlighet till mek plats...
Man skall dock komma ihåg att det kan driva iväg med denna vagn också om du måste byta låda,kardanaxel,stötisar,avgas...samma vecka ;)

SÅÅ...Kolla upp objektet ifråga NOGGRANNT innan du slår till hur som helst...

Lycka till!

Mvh Janne.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag tycker att en 730 räcker som "bil" , dvs , det går att busköra med den lite lätt när den kommit upp i varv som alla raka sexor , och det går bra att köra om , mycket mer än så är det inte.

735an är lite piggare och ett enligt mig bättre val.

JanneT :
när ja rev ner topparna på min m70 använde jag nästan bara 10-ans hylsa och nyckel , en m70 kräver faktiskt så lite verktyg att folk som var och kollade till arbetet i verkstaden ideligen frågade "Jah... å vart har du alla verktyg till det där monstret då?" , men som tur är går det ju inte åt så mycket , jag vart själv väldigt förvånad.

men visst , det är ju inte som en volvo 240 där man kan göra "allt" med lite verktyg man köper på macken undertiden man tankar :-)

3G ger dig Cancer.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, låter ju som ett inte alltför farligt köp. E30:n går som en klocka (atomur) men skulle behöva avlastas lite ibland.

Är det några elfel som man ska passa sig för? Några varningstecken?

Det mekaniska tror jag att jag har koll på. Där brukar man ju märka vad som är fel om man undersöker och känner efter.

mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stavros:Kontrollera "alla" funktioner i bilen vad gäller el...Så kanske du undviker där "allt på en gång"...Men jag kan inte säga att elsystemet sviker speciellt frekvent på denna modell(735 iaf)

Kontrollera>>>Acc,kamaxel,vibrationer(kan vara kardanaxeln eller div knutkors där som börjar "ta slut"),stötdämparna,rost dörrar,skärmar(längst ner mot dörrarna),rost runt kofångare bak,
lådan växlar som den ska(aut) med fin röd ATF i,lyset verkar också vara en svag punkt dvs LKM-boxen kan jävlas med div kallödningar,Torkararmslänkaget verkar bli glappt också med tiden(KAN då slå i huven,kika efter "avskavd" färg där),Elmotorerna till kupéluftstyrningen kan emellanåt trilska...Finns mera att läsa i "sök inlägg"som du redan vet ;)

I stort också att mätarställningen motsvarar skicket (vilket kan vara j-a svårt att se på en E32)..Milen märks förvånansvärt lite på denna vagn..

Sen den vanliga begagnat kollen naturligtvis med allt vad det innebär... Ev skulder,ägarförhållandena osv

Mvh Janne.
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Jaha, och vad är det för fel på en V8 då?
Jag har själv en som gått snart 31000 mil nu, känns fortfarande relativt fräsch, ingen gnissel och skrammel.
Och vilken underbar motor! Som den går!
Köpte bilen riktigt billigt med def. back med vetskap om att jag kunde få tag i en låda från en kompis för en spottstyver.
Hoppades dock på att det bara var plastkulorna i ventilhuset, men det räckte inte. Har ändock bilen i en vettig peng, och eftersom jag skruvar allt själv så är det rent ekonomiskt inte dyrare att hålla denna bil än någon annan bruksbil jag haft..
Och slitdelar är ju inte ens dyra att handla på bmw..

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inget fel alls Krille...MEN,jag tror den nog blir någon 10-tusing dyrare i inköp ändå...

Mvh Janne.

V12 LeMans
Krille : e32 V8 är ju de ultimata versionerna och de längst utvecklade .

740 ä inte fel , men skulle kunna tänka mig en fräsch manuellt växlad 730 V8 e32 med sportstolar och Alpinachassi som entusiastbil .

Om man nu inte hittar en fräsch Alpina B11 3.5(m30) eller B11 4.0 .
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Ska man köpa en ny 21 växlad cykel av bättre märke med magnesium fälgar så får man upp med 15-20 tkr.
Folk som ska köpa en äldre lyxbil för samma pengar som en gång kostade en halv mille tycker då att den ska vara rostfri fullservad o helt utan fel.....
Hur tänker man då ?
Vill man åka omkring i en gammal fete Bmw med en tolva i så får det väl kosta lite,,,
Allt kan ju inte vara gratis ju.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.