|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga var det gäller diffar till E30, vilka har den stora resp. lilla diffen? Och, är det speciella drivaxlar till den stora diffen? MVH/Martin | |
|
Så vitt jag vet är det så här, utgående från vad jag sett: 316-320 har lilla på alla årsmodeller. 323 har lilla 83 och 84. 323 85-86 och 325 har alla stora diffen. |
|
|
Jaså, där ser man. Gäller detsamma lådorna då, 325:an lär ju ha längre än dom övriga, då kanske 323 85-86 har den längre lådan oxå... Är det nån som har koll på drivaxlarna? |
|
|
När jag plockade ner diffen på 528'an så kollade jag lite å jämförde med 325 diffen. Den ser identisk ut förutom den bakre kåpan och medbringarna. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Ticco, vet du nå om det går att pula dit E28 diffen på E30?? //Billig E30/E21/E28 köpes som vinterbil. |
|
|
Har inte provat. //Ticco www.ticco.com |
|
| Lilla E28 diffen som sitter på 528 är bolt on, men jag tror E28 har grövre medbringare så drivaxlarna inte passar, men dom ksnek går att ta från E30. | |
|
Men då borde den stora oxå passa. Jag monterade 535'ans 3,07 lamelldiff på min e28 å det ända som skilde va dom övre fästhålen i axeln. Dom va förskjutna ca 5mm bakåt så det var bara till å fila lite. Hur man löser medbringarna vet jag inte, kanske går det som sagt att flytta över dom från 325 diffen? Undra om den lille e30'n blir för seg med 3,07? //Ticco www.ticco.com |
|
| Jag hade M3 med 3.11 eller om det är 3.17 på min 400 hk 325 turbo och det gick bra som fan, hade 200,26 i slufart iaf på 402 meter och den gjorde typ 125 på tvåan. Blev lättkört och man slapp växla så mkt, det är bra när moset räcker. | |
|
M3 E36 har 3.15:1. Medbringarna går att dra ut och flytta över mellan stora E30 diffen och lilla E28 diffen |
|
|
Låter ju perfekt, kanske läge å skifta diff mellan bilarna någon gång i framtiden :) //Ticco www.ticco.com |
|
|
Så en E28 diff passar om man använder E30 325 drivaxlar eller behöver man ändra medbringarna? BMW 325 Turbo.... |
|
|
OBS! Finns ju ingen anledning att byta klumpen om man har stora E30 klumpen om det inte är för att man är ute efter en tyngre utväxling, dom är ju skottsäkra som bara fan orginal. FSR: Jag hade M3 E30 diff. |
|
|
Ekman: Du måste byta medbringarna till e30'ns. Bäckis: Jo det skulle väl bara vara för utväxlingens skull, fast det vete f*n om man vågar att åka i över 300 blås i en liten e30 :-/ //Ticco www.ticco.com |
|
|
Klart man vågar... He he |
|
|
*S* ska du säga! Din gör ju bara 230 blås med den utväxlingen du kör med :) //Ticco www.ticco.com |
|
| Min B6 3,5 tyckte jag var läskig när man kom upp i toppfart med den. | |
|
Vad toppa den? //Ticco www.ticco.com |
|
| Alpinan ska toppa 246km/h, enligt instruktionsboken... | |
|
Vad är orginal utväxling på 325i -88? Hur fort borde dom gå om man flyttar varvstoppet till 7500? |
|
|
Ja min ska göra ärliga 289.4km/h med 3,64 diff och 215/40-17. Byter man då till 3,07 diff så blir det smått otroliga 343.1km/h!? //Ticco www.ticco.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.