|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Njuren |
DOH!Nu fattar ja varför datorn visar 1,56L/100km i stan!Nån som vill köpa mina F1 GSD3 255 =) BMW - i nöd och lust |
|
Vinterdäck har har normalt högre rullmotstånd och drar mycket mer bensin. Men det gäller ju inte riktigt nuförtiden när man har feta sommarsulor, så nu drar bilarna mycket året om. |
|
|
mageng: Du är helt ute o cyklar! Det är en J*vla skillnad på ofjädrad o fjädrad vikt! Kolla med någon som kör Dragracing...ett par hekto per hjul gör massor i tid p.g.a att det handlar om mass som ska sättas i rörelse = acceleration!! Skolkade du på fysiken?? ;) |
|
|
Blackrose Denna trådens författare undrar om bilen drar mycket mer bensin om han byter till bredare däck. Jag tror varken han kör dragracing eller jagar 100delar på 402 meter. Om vikten, ofjädrad eller inte ökar med 30 kg påverkar detta förbrukningen ytterst marginellt. Jag var med på fysiken och jag anser dessutom till skillnad från många formelskrivare att jag kan skilja på vad som är väsentligt för själva grundfrågan eller inte. Vid normal bilkörning så accelererar man upp bilens och hjulens massa, sen kör man ett tag. Om man nu inte kör taxi i storstan. För denna typ av normalkörning är det däckens konstanta motstånd-rullmotståndet, det som ger störst energiåtgång över tiden. Skulle man accelerera från 0-50 200ggr i timman så har hjulens massa stor inverkan. Ibland måste man ta några steg tillbaka och se till helheten och vad det egentligen var frågan om. Vissa saker kan vara rätt eller fel men det kanske inte riktigt för diskussionen framåt. Man har rätt eller fel men det har ingen praktisk betydelse. |
|
| Det är ju svårt att jämföra i teorin... Man kan göra mängder med beräkningar på detta. Men i praktiken är det lättare att jämföra. Ta en likadan bil med någolunda lika däck & fälgar och jämför bränsleförbrukningarna. Jag hade BMW original fälgar med Dunlop 225x60x15 runtom på min 525i -90 förra sommaren och den här sommaren hade jag AC Schnitzer fälgar med Kumho 235x45x17 runtom. Visst, däcken är av olika fabrikat och mönster, men bränsleförbrukningen ökade 1dl/mil på blandad sommarkörning. | |
|
Bytte från 15" original sommarhjul på min 325:a jag hade, till 18" replicafälgar (tunga). Allt jag kan säga är att, precis som i teorin så märktes det stoor skillnad på acceleration och bränsleförbrukning. |
|
|
mageng: Detta var vad du skrev:"Accelerationen blir inte sämre." Det blir den, oavsett hur mycket...sen om det har praktisk betydelse är ju en annan sak, vi bör väl dock hålla oss till fakta...eller?? Vem har nytta av en bil som gör 250 när vi har 110 som högsta tillåtna hastighet t.ex.!!?? Jo, i praktiken kanske vi tycker att den bilen är lite roligare att köra, även om vi bara kör i 110!!?? Teori en sak, praktik en annan, men vi kan inte ändra på teorin för det! |
|
| Inom banracingen hävdas det att ett (1) kilo på den roterande massan motsvarar ungefär en (1) hästkraft. På karossen krävs det 10 kilos viktskillnad för att skillnaden skall upplevas som en (1) hk. | |
|
Bjoerck: Även jag har hört den "teorin" Får väl hänvisa till de ja skrev på första sidan. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Om en boeing 747 startar med samtliga 421 stolar upptagna är accelerationen sämre än om 10 stolar hade varit tomma = fakta. Om jag skjuter en fotboll mot ett mål påverkas bollbanan av jordens rotation= fakta Om jag säger att 747:an inte har sämre acceleration så far jag med osanning. Om gonzos 525 gör 0-100 på 9,2 eller 9,5 (eller vad det nu kan bli) tror jag har samma betydelse. Dr gonzo har nog underlag så det räcker. Vi får se hur mycket som skiljer när han testat med nya sulor... Vissa tycker kanske jag verkar lite tjurskallig =). Jag pendlade med min 535 mellan Helsingborg och Göteborg i 2 år. ca 55 mil/vecka. Farthållare och färddator. Jag bytte mellan 17" M5 hjul med 255/235 bredd och ett par 15" 195 hjul (för att spara på Michelingummit) Förbrukningen skiljde aldrig märkbart mellan dessa hjulbyten. Min normalhastighet var 130 km/h och bilen drog 0.95-1.01/mil oavsett hjul. |
|
|
HÅLL ISÄR BEGREPPEN NU Ofjädrad vs fjädrad vikt gör massor för VÄGHÅLLNININGEN. Roterande eller Oroterande vikt gör massor på ACCELERATIONEN Rullmotstånd och luftmotstånd gör lite på acceleration men massor på TOPPFARTEN |
|
ormen |
större kontaktyta(/kvadratmeter) => större friktionsyta => större vridmoment krävs för att övervinna friktionsmotståndet! alltså, visst drar det mer med breda däck, varför ser man annars "Muhamed" på Hisingen i sin corolla eller nissan stanza med 145 däck? jo, han sparar till sin 750 Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän. |
|
Hej Jag hadde bara på fälgarna i 3 dagar så jag hann inte göra någon exakt mätning. Nu så kör jag på 195/65/15 dubbdäck och det märks ganska stor skillnad.Bilen drar helt klart mindre soppa nu.Någon större skillnad i acceleration kunde jag inte märka. Gonzo |
|
|
Med mina 235 fram och 265 bak så rullar den på ca 0.89 när jag långkörde 50 mil, detta i lite varierande väder(regn/torrt) och genom ett par städer, samt några stopp för dvs pauser. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.