AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.814

Breda däck-bensintörst?

Sida 1 av 2
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Hej

Idag ska jag köpa feta Kosai racing fälgar.
Däcken är 275/45/17 om jag minns rätt.

Kommer min bil att dra mycket mer bensin nu
med dessa breda däcken?Är det nån som vet?

Bilen är en 525 ia 92

Tack
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vet inte om bensinåtgången ökar så mycket...men däremot minskar komforten drastiskt..och spårkänsligheten ökar kraftigt
Du kommer att få högre rullmotstånd men frågan är om du direkt kommer att märka något.

Det du definitivt kommer att märka är vad gto80 säger ovan, sämre komfort och spårkkänsligheten.

En kort fråga, antar att du pratar om ett par bakdäck och att det är *max* 245 fram.

Har själv inte haft bredare än 225 fram på någon bil jag har/haft, E30 35i, E36 M3, E46 M3 och Por***e 996TT.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den drar mera bensin pga högre rullmotstånd. speciellt vid igångsättatandet från 0.
Accet försämras pga av detta också, men den som vill vara fin får lida pin :))
På landsväg går det också åt mera, men skillnaden är inte så där hisnande när det väl rullar.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs denna tråd: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
kan intyga att prestanda blir sämre med bredare/större däck..mina sommardäck 235/45-17, vinterdäcken 185/65/15.

Har mätt lite tider bara för skoj, det skiljer inte otroligt mycket men tillräckligt för att det ska märkas på klockan. Ang förbrukning är det svårt att jämföra, sommar/vinterkörning tex.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Rullmotståndet bör inte försämras med breda däck. Snarare tvärtom om man tänker efter. (OBS, detta är min teori. Inget som jag bevisar genom test eller så)

Däckens rullmotstånd borde ju härröra hur mycket däckets mönster och stomme deformeras när det rullar mot asfalten? Ett tåghjul deformeras ju inte alls (visst, lite kanske..) och på en räls så kan man nog enas om att rullmotståndet är LÅGT.

Om man jämför ett standardhjul, 15" med 65profil med ett 17" med tex 45profil så borde det senare vara mer tåghjul än 15" hjulet. Det höga däcket med lägre lufttryck (ligger runt 2 kg mot ca 3 för lågprofil) deformeras med mot underlaget. Deformationen av mönster och stomme kräver ju energi och denna energi tas från bilens rörelse framåt. Jag påstår att ett bredare däck deformeras mindre eller lika mycket som ett smalt däck. En bil på breda däck får ju mindre vikt /cm2 än en med smala=mindre deformation. Samtidigt som det är mer yta som deformeras.

Jag kan dessutom inte påminna mig om att mina bilar dragit mer med breda däck än med smala. Vinterdäck är ju smalare men de har också ett djupare mönster som ger mer deformation.
Ja
760
JanF
530i-93
Bensinförbrukningen ökar mest vid hög fart pga mycket mer luftmotstånd.

Man brukar dessutom får rätt mycket lägre toppfart på bilen
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Ok ,tack för svaren.

Bilen är sänkt runt om och nu kör jag på
225/50/15 däck.
Kan tänka mig att det kommer att bli
lite stötigt.Men dessa fälgarna är så jävla
snygga så det får det vara värt.
Jag får fälgarna ikväll.Jag kan ju kolla bensinförbrukningen
sen och skriva här om det blev stor skillnad.
Kan ju vara bra för alla att veta!

drG

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rullmotståndet är högre för bredare däck!
Bredare däck väger generellt mer än smala dito.
Dessutom är luftmotståndet högre med bredare däck.

Utöver detta är det så att för breda däck har man oftast prioriterat "sportighet" (grepp, respons och utseende) före komfort, slitstyrka och lågt rullmotstånd.

Summa summarum:
Bränsleförbrukningen ökar, toppfarten minskar och accelerationen blir sämre med bredare däck.

Väggreppet kan bli bättre om symetrin och fälgar mm. är anpassat för de bredare däcken.
Utseendet blir "sportigare".

Bullret och komforten blir sämre.

Spårkänsligheten ökar ofta med bredare däck.

Plånboken blir oftast tunnare i direkt proportion till däckens ökande bredd och minskande profil. (dyrare däck som slits snabbare)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Dr Gonzo
Kommer min bil att dra mycket mer bensin nu
med dessa breda däcken?Är det nån som vet?

Svaret är nej. Montera dina däck och kör!!

Johan B
Det extra luftmotståndet är försumbart.

Accelerationen blir inte sämre. Såvida du inte monterar hjul med större omkrets, för då ökar ju utväxlingen lite. Men Dr Gonzo frågade ju efter bensinförbrukningen.

Den extra vikten på fälgar och däck ökar bilens vikt med några kilo. Detta har inte mer betydelse än om man har några sexpack öl i trunken.... Klart skillnaden blir större om man byter från 185/65/15 till 315/30/19. Blir kanske en hel back... =påverkar inte bensinförbrukningen.

Man ska ju skilja på fjädrad och ofjädrad vikt. några kilo extra per hjul(ojädrad) kan göra klara skillnader i både accleration och bensinförbrukning enligt min erfarenhet.
Dvs vikt i bagagen och vikt i fälg/däck är 2 vitt skilda saker.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
wendt
Kilo är kilo. Om vikten är ofjädrad eller inte kan fysiskt inte påverka acceleration eller förbrukning. Motorn ska dra bilens totalvikt. Även hjulen.

Anledningen till strävan att minska på ofjädrad vikt är att väghållningen blir bättre. Om hjulen, däcken, bromsarna, hjulupphängning och nederdelen på stötdämparna görs lättare så blir denna massa mer lättrörlig. Hjulen följen underlaget bättre/snabbare. Därför jobbar tillverkare som tex Porsche och BMW mycket på att minska ofjädrad vikt. Kerambromsar är ett ex. Hjulupphängningar i lättmetall ett annat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan bara säga att min bil drar märkbart mer bensin med 225:or än med 205:or (225/50/16 resp 205/55/16), vilket i praktiken handlar om ca en halv - en deciliter/milen mer.

Vinterdäcken (195/65/15) drar ungefär lika mycket som sommardäcken i dim 205/55/15.

Orsaken till sämre acceleration är precis som Wendtan är inne på: större massa som skall sättas i rotation. (ofjädrad vikt i hjulet)
Väg hjulen och du kommer att upptäcka att det troligen skiljer flera kilo per hjul mellan smala standardhjul och breda lågprofilshjul!

Svaret på frågan om den kommer att dra mer bensin, är fortfarande JA!

Att säga att det ökande luftmotståndet är försumbart, är nog lite vanskligt!
5cm ökad bredd på varje däck är rätt mycket större area som skall trycka undan luften!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
kanske lite intressant läsning? Länk
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
intressant läsning Pelle P!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Johan B har (som vanligt) rätt!

Ökad massa, ökat masströghetsmoment, ökat rullmotständ och ökat lufmotstånd ger sämre prestanda och högre bränsleförbrukning, både i teorin och i praktiken.

Men det är det värt, eller hur? ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

På min E46:a (328) gick jag från 205/55-16 runt om till 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Förbrukningen ökade med drygt 1 dl milen (från 0,9 till 1,0). Då körde jag nästan 1000 mil på båda uppsättningarna. Och som sagt, både i praktiken och teorin så blir bensinförbrukningen högre och accelerationen sämre. Men det vart f-n så mycket snyggare, och det var det värt... :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Visst blir det ökat rullmotstånd,luftmotstånd och de ger ökad bränsleförbrukning.
Att man dels hänger på tunga däck som dessutom har vikten utflyttad mot periferin gör att tröghetsmomentet ökar radikalt och detta ger lägre acceleration.
Men det som lätt glöms bort i en sån här diskussion är den markant ökade sidostabiliteten och greppet i sidled. dvs på kurvig väg får du otroligt mycket bättre grepp och minskad "svajighet i styrningen", sen blir bilen snyggare.
Du kommer prestera sämre 0-100 tider men bättre tider på bana (om man nu kör ngn av dessa) men du förstår sambandet.

Viktigt att tänka på är att du måste vara försiktig i vått väglag med så breda däck, vattenplaningen kommer i ganska låga hastigheter med så breda däck.
Så kontentan blir en roligare, läckrare och tightere bil efter bytet, till kostnaden av några soppakronor. (dock kommer nog kostnaden för gummit överstiga ökningen i bensin... inga billiga saker det där...)
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Hjulens massa innebär inte bara att de är tyngre att få på rull. De är svårare att bromsa också, som ett svänghjul. Hade norrmannen mätt hjulets energi när det rullat av plankan så vet vi..

Effekten av dette hjulbyttet er dermed den samme som å plassere en vekt på 33.2 kg i baksetet. Bilen vil opplagt akselerere dårligere med mer vekt, men hvor mye?

Hur mycket? Ja, sätt en 8-åring i baksätet och jämför.

Min 328 drar lika mycket soppa med vinterdäck som med 225/16. Skiljer det något är det inget jag märkt.
Snarare är det körstil och vägmiljö som påverkar mycket mer.
dr
35
drGonzo
530 IAM 01
525 I 93
Ha Mageng!jag har alltid minst en ölback
i skuffen!Dessutom baslåda o grejer.
Lite sämre ax bryr jag mig inte om,detta är
en gammal 525a ingen sportbil.

När jag ska köra rödljusrace så har jag
min andra bil som är riktigt snabb.
Bmwn är ju däremot skön när man
fått upp farten på kurviga vägar,eller motorväg.

Tack för alla åsikter,ha det

doktorn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.