|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo , det är så att jag har navi-skivan från 2003:1 , och den tar mig till mitt hus på pricken.Allt så , jag kan slå in gatunummret till och med , och den tar mig till huset precis. Men den nya Navi-skivan som har kommit ut 2004:1, som jag köpte på BMW här om dagen, visar helt tokigt. Den kan jag bara slå in bara gatunamnet , inget nummer , som jag kan med den från 2003:1. Det innebär att man får leta själv lite . Är bara lite nyficken varför det är så . MVH jossi | |
|
Är det ingen som kan svara på min fråga ?? Där ute bland proffsen. MVH jossi |
|
|
de kanske hjälper att uppgradera nav. |
|
|
Min åsikt har jag vädrat förut i forumet. Man har bestämt sig för att göra skivan med jämn kvalitet över landet och tjurigt gått på någon norm som BMW eller deras underleverantör bestämt. Din adress försvann men det kanske tillkom någon i Muodoslompolo eller Kiruna... totalresultatet blev bättre men man fick ta bort en del. Eller också har man börjat att använda samma data som för handdatorerna, som inte rymmer så mycket information... |
|
|
josef: Om jag var du och inte var nöjd med produktens kvalitet, framförallt om det blir sämre för dig i ditt dagliga användande skulle jag lämna tillbaka skivan. För som gunnarh skriver, vad speler det för roll om det tillkommit tjugofem gatnamn i Nikkaloukta när det *försvunnit* 25 i någon bebodd trakt ;) |
|
|
CBM3C; Vänta lite nu, det finns inte i närheten av 25 gator i Nikkaloukta! :) Det enda som finns är ett turistcenter och början av vandringsleden mot Keb... /Näsknäpparen |
|
|
Skälet till att du inte får in gatunummrena kan inte vara att dom lagt till gatuadresser någon annanstans och plockat bort dina gator .nya navi skivan från BMW är ju bara på 390MB och nog tror jag att det rymms betydligt mer info på skivan.Jag har nya skivan och jag kan trycka in gatunummrena precis som vanligt.Jag skulle som CBM3C skrev gå tillbaka med skivan om du inte är nöjd,eventuellt kan det ju vara något fel med just din skiva. ---- Länk |
|
|
Du kanske skall prova VDO´s 2004-1 skiva den innehåller lite mer info 419MB kanske problemen försvinner med den skivan. ---- Länk |
|
|
Vad har du för version på programvaran i navigatorn? Man har ändrat formatet tidigare på kart CDarna så det är mycket möjligt att man gjort det nu igen. Har du några adresser sparade? Ta i så fall bort dessa innnan du uppgraderar programvaran. De senaste versionerna som finns på BMW Navigation V 22 CD är 1-1/72, 2-1/81, 3-1/63 och 4-1/20. Jag tror inte heller att man har tagit bort någon information och både VDO och BMW CDarna har exakt samma grundinformation. VDO har däremot lite mer annan information så därför är den CDn större. /RS2 |
|
|
Den versionen jag har är 1-1/72 ,men ska prova att uppgradera den med v 22 . Jag skrev lite fel på första inlägget , den skivan jag har är . VDO 2004:1 på 419MB. Så kan jag tillägga att det inte var orginal från BMW, jag skrev fel. Jag återkommer när jag har uppgraderat den med V 22 skivan. Om det blir något förbättring. MVH jossi |
|
|
Jossi, Om du redan har 1-1/72 så är det den senaste MK1 versionen och du behöver inte uppgradera navigatorn. OK jag har hört om liknande problem med de nya VDO CDarna ifrån andra. Var det en BMW CD du hade tidigare där det fungerade med gatnummer? Någon annan som har den nya VDO CDn där detta fungerar? /RS2 |
|
|
Jag gjord som du sa ( RS2) att ta bort alla adresser som är sparade på minnet, innan jag uppgraderar. Jag tyckte att det inte blev mycket bättre ,efter uppgraderingen . Möjligtvis lite snabbare kanske. Men kan ej slå in gatunummret fortfarande. Den tidigare skiva jag har är ifrån BMW , och den var det gatunummer med också . Så frågan är om det inte är som (gunnarh) Skriver i inlägget tidigare. Att man har tagit bort gatunummer på vissa gator och lagt till massa andra småstäder ute på landet .. MVH jossi |
|
|
Hejsan var och provade mata in gatnummer på min VDO2004/1 skiva och det gick ypperligt.provade mata in en massa olika sthlms adresser och alla gick bra.har du en bränd skiva?prova bränn den igen. ---- Länk |
|
|
Hej Josef. Jag har testat att mata in adresserna med gatunummer på min nya BMW 2004-1 Scandinavia skiva och det funkar fint! Alltså ingen skillnad mot min tidigare ver.av 2003-1 MVH/Andrè |
|
|
Uppgraderad min Navi så den kunde läsa BMW 2004-1 och jisses vad dålig den var. Mitt kvarter och det mesta av Kalix fanns inte längre med på kartan. Helmut säger bara "you are now leaving the digitized web area" (borde han inte säga road area?). Det är endast de största vägarna som finns kvar. Har satt tillbaka min 2003-1 skiva och hoppas att jag får tillbaka min gamla mer detaljerade karta. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Josef: Alltså har de fimpat gator även "på landsbygden" på den nya skivan. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Jag har testat och anser att skivan är bättre men så har jag bara rört mig i Malmö med +/- 2 mils omkrets. Men allt är som det ska och skiljer sig inte mot 2003 mer än att kartorna är mer utförliga som jag kan se det. | |
|
Har lagt 2004-1 skivan i handsfacket ifall jag mot förmodan skulle hamna i Malmö (170mil härifrån) nån eftermiddag! ;-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Nu har jag kört fast... 2004-1 skivan verkar ha blivit cachad eller nåt för när jag sätter tillbaka 2003-1 så hittar den ändå inte vårt kvarter fast den gjort det tidigare. Finns det något sätt att göra en "reset" på navigatorn? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus:Du skulle aldrig ha uppdaterat din navi för jag har både VDO´s skiva 2004-1 och BMW´s skiva 2004-1 och den hittar lika fint hemåt som dom tidigare skivorna enda skillnaden är att vissa delar av Finland finns med.Jag har provat med att mata in gatuadresser i Kalix och det gick prima. ---- Länk |
|
|
Den stora skillnaden att du rimligtvis har en MK2 Navi. Det skumma är att alla vägar och adresser finns och ritas ut på en karta om man bara väljer tillräckligt hög upplösning (200m) men Helmut (rösten) säger bara "you are now leaving the digitized web area" så fort man lämnat de större vägarna. Jag har alltså inga som helst problem med att mata in adresser... men Helmut har blitt stum vilket han inte var tidigare. Fördelen är att skivan inte spottas ut i tid och otid nu iallafall... ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.