AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.634

Kostnader 2 års ägande av BMW E39

Sida 2 av 2
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Hasso: Japp, det är den jag menar. Förra vintern tyckte jag att den alltid växlade vid 2500 varv hur lite gas jag än hade. Nu tycker jag att den ibland växlar som den är varm fastän tempmätaren inte har lämnat blått.
Är den där termokontakten bökig/dyr att byta?
Eftersom tempmätaren inte riktigt vill upp i normaltemp lika fort(ingen jättskillnad men är man pedant så är man...) så känns det som det kan finnas ett samband, eller också inte?
Körde till Gbg i helgen(15 mil) och jämn i motorvägsfart och lätt nerförslut så gick tempmätaren tillbaka till första vita strecket(ej blått).. Det har den aldrig gjort innan..

"Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.."
Scarface: Räkna med motsvarande summa för bensin, skatt och försäkring. Det är dyrt att äga bil. Cirka 160 kkr för två års ägande och då inkuderas EJ värdeminskning är kännbart.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
En massa trevliga sympatiska inlägg 

Japp det har varit en dyr resa, med allt inkluderat. Här var det egentligen bara en sammanräkning av de kostnader som jag har kvitton på från BMW.

Frågan är egentligen, när man har råd? Vad prioriterar man? Hur hög inkomst skall man ha?
Sist jag ställde den sista frågan någonstans fick jag ett ganska spydigt svar.

Men jag undrar hur folk har råd att finansiera sina nya bilar + hem + ett liv
Själv ligger jag runt 400k om året och känner ändå inte att jag har råd.

Lånar folk för att få det att gå runt eller ärver de? Eller har de företagsbilar?

Nå det var gnällrundan det, får väll skylla på att jag sitter ensam Julaftonnatt, för att tjejen jobbar.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja sitter också ensam (frivilligt) sitter hellre och tar det lugnt i ensamheten än deltager i familj+sambons stressiga julfirande :-)

Jag får det att gå runt genom att jag bara har skrotbilar , aldrig haft nyare bmw än 1995 och det var en redan då begagnad 540.
Eftersom de bilar jag har inte kostar särskilt mycket i inköp blir iaf den biten billig.
Sedan köper jag vissa delar på skroten samt jämför alltid reservdelspriserna litegrann innan jag handlar.
tex. är motornord ofta billigare än bmw original , och original behöver jag inte ha på min 15 år gamla skrotbilar.
Sedan gör jag allt jobb själv och har tur som har tillgång till fullutrustad bilverkstad + en egen elektronikverkstad jag investerat en del i.
Utan det hade jag aldrig haft råd att ha något annat än kanske någon mycket liten billig riktigt gammal bmw.
Sammtidigt är det så att jag lägger massor pengar på verktyg , maskiner etc. köpte senast en 4-gasmätare , så i slutändan kanske det hade gått +-0 att inte köpa utrustning och istället lämna in allt till bmw :-) ?
men verktyg/maskiner har man iaf. kvar samt att jag tycker det är roligt att själv göra reparationern , annars får man bara stå i kö innan verkstaden har tid + att det verkar vara så otroligt mycket fuskjobb och inkompetent felsökning av det man läser här på forumet...
Jag tror att du kanske skulle få ner dina kostnader ordentligt genom att köpa bil med nybilsgaranti , eller att köpa en hyfsat lättmekad bmw och göra en del reparationer själv ?
man kan göra extremt mycket i ett vanligt villagarage med verktyg för en struntsumma. särskilt när det gäller service och småreparationer.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag är så himla nöjd med min bmw!
kört 4000 mil på 1 år och den ända som behövts byta är

1.Slavcylinder 1500:-
2.4 däck 6000 kr(räknas knappt, vanligt slitage ju)
3. Bakvagnbussningar 1000kr
4. Service 5000kr(räknas heller inte, alla åker på det, förr eller senare..)

Tycker att det är lite pengar. bilen är trots allt nästan lika gammal som jag själv;)

ma
12
mathias_viva
528iA Touring -00
316i - 90
jag har haft min 528ia Touring -00 i 6 månader. Den har nu gått 19.800 mil, hade gått 18.800 mil vid inköp.
jag har fått byta följande hittils:

ny olja oljefiler och luftfiler
nya fjäderben samt fjädrar fram (båda sidor)
gummibäljar båda sidor (luftfjädringen)
abs/asc givare fram båda sidor
spindelleder fram
bromsklossar runtom

jag har gjort alla byten själv och totalt har alla delar kostar 8 000 ca 10 timmar jobb

i utbyte har jag fått en bil som är som ny att köra, och bilen var billig i inköp just p.g.a. att vissa saker behövdes bytas. När jag jämnför kostnaden för delarna och bilen gentemot andra bilar, så kan jag inte komma på någon annat märke som ger mig en likvärdig bil med samma komfort, körglädje och kvalitet för samma pengar.

Dessutom känns det tryggt att ha bytt detta för då vet jag att det håller många mil till.
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Hej igen

Har fortfarande samma gamla häck, numera full av rost och repor efter att den stått still två år på en gräsmatta. Den har nu kört 35000 mil och går fortfarande som en dröm. Naturligtvis har jag bytt säkerhetsdetaljer typ bromsar fjädrar och stötdämpare. Men efter att jag gjorde det första inlägget i denna tråd skärpte bilen till sig och slutade gå sönder å andra sidan slutade jag lämna in den hos dåvarande BMW (Asplunds) i Borås.

//Scarface
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hej:
Mestadels njutningsfullt ägande i 3 år från 9800mil - 15300mil.
Förutom servisarna och BARA klossar runtom 2 ggr samt faceliftlampor fr/bak, m-paket, alu-lister int, takvinge, toning, fälgar, ombyggnad av avgassystemet bak med dämpare och slutrör, sänkning och ljudsystem så har d varit:

termostat(hus), 700kr med arbetet
abs modul, 300kr(skroten)
effektsteg, billigt(skroten)
damask, vä fram, förra året(nytt men billigt)

Önskar er alla ett sånt här smärtfritt BMWägande:)
På tal om kostnader för ägandet så är detta sannerligen ingen skön syn för en :(
Tankar för det mesta på kort ( Statoil,Q-Star osv ).
Där samlasalla kostnader för drivmedel så att man snabbt kan sammanställa summan av ett år relativt snabbt.
Förra året blev våra samlade kostnader för drivmedel 64 000 kr.
Med 1 omg däck för varje säsong samt försäkringar/skatt ock service samlas den totala kostnaden till ca 100 000 kr/år.
En helt banal summa pengar bara för att äga 2 äldre bilar.
Tyvärr bor vi så att andra medel för transport till ock från arbetet inte är möjligt,för annars våre saken enkel att lösa..
Säg att villan kostade lika mycket i rena pengar som bilarna?
Detta skulle generera ett hus för 3 500 000 kr till 4% ränta exkl amortering.
Idag är dessutom räntan lägre ock ex med våra bilar är dessutom exkl bil-lånen !
Skulle bilarna vara nyare ock inkludera lån så kan man nog äga ett hus av Zlatans storlek ;)
Sjukt är bara förnamnet av våra kostnader för bilarna ock inte blir det bättre med statliga straff-avgifter på löpande band heller.
Förstår inte vad våra styrande håller på med idag?
Som ett annat ex rörande EL-bilarna så är detta ännu ett skämt producerat av våra styrande politiker.
Bilarna man testade nyligen är ju rent sagt ett skämt mot vad som finns att tillgå.
Som ett revolutionerande ex är Tesla Motors från USA som med ny teknik skapat bilar i både sport ock GT klassen som förutom extrem prestanda ock utrymmen även tillhandahåller en räckvidd som vida överträffar de ex som svenska staten samt Göteborgs Kommun testat nyligen.
Tesla bilarna har en räckvidd på upptill 400 km ock en laddtid från 45min till 2 timmar beroende på spänningsstyrkan ( 230 eller 400v ) vid 10 A.
Även batteriet har en garanti på motsvarande 10år samt 25 000 mil !!
Att en EL-bil krävs på leasing avgift för batterierna av staten vet väl de flesta redan,ock jag personligen anser detta som ett sätt att mjölka ur oss bilister även denna möjlighet till anpassning inför framtiden.
Det är väl mot denna bakgrund som Tesla bilen inte är intressant för svenska staten då avgiften inte kan motiveras på ett naturligt sätt ?!
Ber om ursäkt att jag spårade ur i denna tråd men fann en liten koppling då kostnader var den röda tråden :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.