AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.620

Kamaxel justering V8, noedvaendigt!? Vaert moedan?

Sida 2 av 2
Es
49
Ess
540i Touring -96
Marineutter: Var sitter den där gummislangen du pratar om så att jag kan kolla om min också har hål i den?

Ess
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Det aer den slang som gar till 'vaccumenheten' bak pa motorn mot torpedvaegen!! Slangen gar till insugsmembranet, och fran insugsmembranet till vaccumenheten till vaenster om motorn (sett framifran). Dock sa gar min bil inte helt perfekt aennu....jag blev oeverlycklig da motorn gick mycket baettre aen innan, men den gar lite oroligt aennu!

Mvh marineutter
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Ess:

Jag gjorde samma operation idag på min 530iA V8 -93! Det som nämns är vacuumslangen från insugsmembranet till bränsletrycksregulatorn som sitter på höger bränsle-rail. Jag hade ett tumnagelstort hål i den, o efter bytet blev det mycket bättre. Dock så tror jag att mitt insugsmembran bör bytas också, då det inte blev 100%-igt...

Vad gäller kamtiderna, så kan det ju vara kedjan som är på upphällningen, sas. Delarna är inte direkt dyra: Kedja: 1150:- Sträckare 650:-. Jobbet, däremot är inte tekniskt svårt, men tidsödande och det är en del som måste bort: Ventilkåpor, Bröst, Underkåpa(plast), Oljetråg, ALLT bjäfs framför motorn också, så som kylare, fläkt, remmar mm. för att man skall få bra med plats att jobba. En fördel är om man kan låna BMW:s specialverktyg för att kunna "låsa" kammarna i rätt läge, då det är "hel kedja" alltså utan kedjelås. Hade det varit kedjelås, hade man ju kunnat "bonn-byta" genom att dra runt allt o dra på nya kedjan...Vet nån om det finns "ful-kedjor" (givetvis av bra kvalitet) med kedjelås, att köpa till M60/M62-maskinerna??? Det skulle spara åtskilliga timmar...

BTW, det här med att ställa om kamtiderna....Är det BRA??? Det resulterar ju bara i ytterligare kedjeslitage, och, förmodligen viss körglädje (glädje över att det är tyst o går bra, alltså...) som i sin tur kan medföra ett kedjebrott, och RAS!!! (man kan ju se på sträckaren om den nått sitt yttersta läge; ERGO: kedjan är slut!) Då kostar det en massa pengar... :-(

Mvh
Anders

BMW - Wir haben den Fuss am Gas, und die mode fest im griff...Volle Kraft Voraus!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.