AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.619

Kamaxel justering V8, noedvaendigt!? Vaert moedan?

Sida 1 av 2
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Foeljer upp traden som FredrikB hade i forumet som hette 'Lag kompression V8'. Efter en kamaxel justering sa gar hans 530i (v8) 1994 nu som en paerla. Hans kamaxlar var 3 resp 8 grader fel...Enligt han sa har han blivit informerad att kammarna pa BMW var felinstaellda fran fabrik. Min 540 gar lite ojaemnt och otroligt, och allt tyder pa att kamaxlarna skulle kunna vara lite ur synk...Tycker dock att det hela later lite orimligt, att kammarna aer fel fran fabrik+att man ska behoeva justera dem. Innan jag ens boerjar fundera oever o gora en justering pa min bil sa vill jag ha lite feedback angaende detta.
Aer det nagon som har justerat sina kamaxlar pa sin 530,540,730,740??

mvh marineutter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Hej jag tycker att det är konstigt att ingen svarar på din tråd
har ingen gjort en kamaxel justering på sina v8or
men om du inte tror mig kan du ringa till Sundströms Bilservice i Kramfors AB
0612-124 50 dom svarar på dina frågor
Jag kan bara tala med egen erfarenhet att det var en lyckad service
Obs motorn går fortfarande kanon :-P

Bmw = Kvallite och Känsla
Länk
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Hej Fredrikb, det aer inte det att jag tvivlar pa dig! Ville bara hoera om nagon annan har gjort det, da jag inte hoert att man boer eller ska goera det! Men som jag skrev innan sa tyder mina 'problem' (lagt och ojaemnt varvtal pa tomgang) pa att kamaxlarna skulle kunna vara ur synk!
Vad aer anledningen till att du gjorde kamaxeljusteringen?? Du hade vael bokat tid innan du maerkte att din kompression var lag pa 1 cylinder!

Mvh marineutter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
NäMin motor gick innan kamaxel justeringen med ett jämt varvtal på varvmätaren.
Men den bluddrade i avgasröret plus att motorn gungade i sidled och med det så skakade hela bilen jag var ned till Bmw i Gävle i sommars men dom trodde att det var något annat fel på bilen.
Dom sa att det var fel på data boxen för deras dator larmade at det var fel på den
Jag fick tag på en sådan på en skrot , provade den och det blev ingen förändring så jag undrar vilken som hade fel på datorn, jag eller Bmw i Gävle jag lämnade tillbaka data boxen till skroten,
När jag var i kramfors var det inte fel på data boxen
Min slutsats på den historien är att man ska anlita en auktoriserad verkstad på en mindre ort med god mek erfarenhet och inte en massa ny examinerade data tekniker:-P
Han som skruvade på min motor hade jobbat sedan 1977

Länk
Es
49
Ess
540i Touring -96
Fredrikb: Hade du de där gungningarna i motorn redan när du köpte bilen eller tillkom de senare?

Marineutter: jag kommer ihåg att du sa att dina skakningar kom (nästan) över en natt. Det skulle ju tyda på att något som har med kamaxelinställning har plötsligt släppt. Är det troligt? Uttänjd kedja har man ju hört talas om, men över en natt?

Dock riktigt intresserad av dessa frågor eftersom min pärla också har dessa problem med gungande/skakande motor och kaross

Ess
Ja
760
JanF
530i-93
Vore kul med mer info om detta.

Jag tittade på 30+ 530/540 innan jag köpte min, i princip alla hade gått långt och uppförde sig så. Den jag till slut köpte är helt stabil / vibratiosnfri.
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ess; Kul att vi har fatt igang en diskussion om det hela, da det verkar vara fler o fler som har detta lilla problem! Dock tror jag (hoppas!) att detta bara aer ett mindre 'lyxfel' och att det inte tar nagon mer skada pa motorn!!? Men en sak aer saeker...det aer nagot SA j_v_a irriterande! Foer min BMW aer i ett sa fint skick annars, sa dessa vibrationer drar klart ned pa helthetsintrycket!

Kommer att ringa min mekare o fraga om han hoert nagot om kamaxeljusteringar! Aterkommer
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Jag hade gungningarna i motorn redan från start, men säljaren lyckades nästan gömma dom med att köra på 98 oktan.
Min motor gick mycket bättre på 98
Det vore kul om ni andra v8 älskare kunde prova detta.

Det är klart att det är ett lyxfel men vi på detta forum har ju nästan alla lyxbilar :-P

Jag ska bort i tre dagar nu utan Bmw och Internet så ni som är less på mig blir nog glada : ))

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Kan det ha något med detta att göra, första tecknet på problemet är ju vibrationer.

Länk
Es
49
Ess
540i Touring -96
JanF: Jag är ingen expert på sånt där men Sverige har ju den lägsta svavelhalten i världen? Dock har ju många av våra pärlor (t.ex. min) gått långt i Tyskland, Belgien mm. Tror dock att BMW har koll på vad deras egen tyska soppa innehåller och att blocken håller för det. Erfaranheterna från USA måste ju iallafall lärt dem få bort detta problem i Europa!? Hur långt har din vibrationsfria V8 gått?

fredrikb: Du skriver att din "gick" mycket bättre med 98 oktanigt! Gör den inte det längre? Jag ska köra 60mil i eftermiddag så jag ska prova med 98:an så får du/ni besked senare.

viktigt: Vi har ju nu möjligheten att verkligen gå till botten med det här problemet med virationerna. Om alla som har detta problem bidrar med vad de testat och redovisar resultat så kanske vi hittar det eventuella felet och så kan vi alla bli av med det.

ALLA SOM HAR PROBLEM MED VIBRERANDE V8:OR, ANSLUT EDER!

Ess
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ess; Kollade idag mitt 'insugsmembran', genom att spruta in startgas mellan baksidan pa motorn och torpedvaeggen (sidan mot kupen!! Och vad haende, jo motorn gar upp pa tomgangs varv da jag sprutar in startgas! Provade det flera ganger och varje gang sa gick motorn upp i varv!! Sa det aer nog membranet som 'laecker'. Jag kommer att byta membranet imorrn, och aterkommer med resultatet!!! Har du bytt membranet?? Kolla med startgas vet jag.....Jag blev mycket laettad naer jag upptaeckte att det (foermodningsvis) aer membranet som ska byttas!
FredrikB; Har du bytt membranet pa din, innan du gjorde kamaxeljustering??

Marineutter
Kankedjor sträcker sig och därmed flyttas tiderna, normalt skall väl spännare "justera lite" fast detta kanske inte räcket till efter många mil. Kammarna bör nog justeras efter att Kedjan sträckts ut, inget konstigt med detta. Membranet späder effekten av felaktiga tider då boostar med felaktig blandning.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har gått och sugit på att justera kammarna på min M62 länge nu, inte för att något fel på den då min går som ett skott, utan mera som "lyx". Och om den blir ännu bättre av att göra detta så är det ju väldigt billigt trim. Har tittat på hur man gör och det ser hyggligt enkelt ut att göra själv om det inte vore för ett BMW-specialverktyg som man tydligen behöver.

Någon som vet var man kan köpa BMW's special-verktyg? Är de så att de numera är tvungna att sälja dem till oberoende verstäder t.ex. numera?

Mvh Björn
Länk
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Balmgren; Pa denna websight laer du nog hitta reservdelar och specialverktyg du behoever.

Länk

Mvh marineutter
Ja
760
JanF
530i-93
Av de 30tal 530/540 jag tittade på hade i princip alla gått mellan 12.000 och 14.000 mil på mätaren.

Min uppskattning är att detta endast stämde på två av bilarna (dessa gick utan vibrationer), de övriga nästan 30 bilarna hade nog skruvats någon gång i tiden och skulle nog ligga mellan 30.000 och 50.000 ärliga mil om man uppskattar av skickat.

Min som gått 21.000 plus de två andra ärliga gick mjukt och jämt, det var de övriga som vibrerade, med det är kanske inte så kostigt efter 50.000 mil elller va det nu hade rullat.
Es
49
Ess
540i Touring -96
Marineutter: Jag kollade med startgas för någon vecka sedan och inte är det något extra sug genom oljepåfyllningslocket heller som skulle indikera membranfel. Så det är inte det som är fel i mitt fall.

Jag provade med 98 oktanig bensin igår (som fredrikb skrev om ovan) och vibrationerna minskade med hälften !!!! Ingen aning om vad det säger om min motor. Något motorsnille som direkt kan peka på vad som är fel eller behöver justeras på min motor?

Ess
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
ifall du har orolig tomgång på din V8 så har du sannolikt kasst membran, ett enkelt sätt att kontrollera startgasmetoden ;)
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Ja da har man kollat sitt membram. Koepte membran pa BMW eftersom jag efter att ha provat "startgasmetoden" drog slutsatsen att mambranet var slut/fel. Till min stora foervaning efter att ha monterat ned det som ska monteras ned vid ett byte, sa upptaeckte jag ett 1cm stort hal i gummislangen som gar till vaccumventilen. Sa istaellet foer o byta hela membranet (som ser jaevligt jobbigt ut) sa cyklade jag ivaeg och koepte en bit slang. Traedde pa den nya slangen.......och naer jag startade bilen sa gar den som en klocka :) Inget lagt varvtal, blurrande i avgassystemet och ingen isidledsgaend motor!!! Inse att jag aer oeverlycklig!! Och allt detta skit bara foer en slang hade spruckit!? Nagon som vill koepa ett membran av mig, med packning och allt kan skicka mail till marineutter@yahoo.com

Mvh marineutter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Startgas kan väl inte avgöra om membranet är trasigt ???? för att membranet har ju endast som uppgift att ventilera oljeröken ur motorn ???? eller har jag alldeles fel???????????

Länk
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Har inte en aning...sprutade da motorn var kall och gick pa tomgang.Da jag sprytade sa gick varvtalet upp (kanske aer nagot baksug da motorn aer kall och kallstartsventilen aer staengd/oeppen. Det funkade iallafall i mitt fall. Motorn gar nu bra igen! :) Bytte du membran innan du gjorde kamaxeljusteringen?? Eller har du inte bytt membran alls??
Da det aer manga som har inlaegg angaende startgas o membranet!

Mvh marineutter
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Jag har inte bytt membran.
När membranen är trasiga blir 4 och 8 tändstiften sotiga av all olja som kommer in i insuget men det är snart en tidsfråga innan man får byta det.
Det är tiden som tär på gummit ””och tiden är i mot våra Bimers”

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.