|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
-Är nyfiken på vad en biturbomotor har för positiva effekter och vad det finns för anledning att använda dubbla aggregat istället för ett? Svarar den snabbare? Jag menar en motor där båda aggregaten jobbar parallellt utan sekventiell uppladdning. Skulle t.ex. en biturbo "M50 2,5 24V" med dubbla mindre aggregat typ Mitsubishi ngt. kunna prestera lika bra eller bättre än samma motor med en större turbo som Garret GT 35-40 typ. Mvh. B. | |
| Har sökt lite och hittat en del intressant men om någon har kunskap som inte bygger på funderingar vore det kula att läsa om... | |
|
i regel får dubbelturbobilar inte lika hög effekt, dock bättre lågvarvsegenskaper samt bättre körbarhet. Men vill man ha ett brutalt strippenbygge så är nog en singelturbobil bättre. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Det finns även sätt att få en biturbo att bete sig mer som en singelturbo på högre laster. Få se om jag kan uppdatera med en bild vid tillfälle men man kan koppla ihop turbindelarna när man fått upp laddet. Annars är twin-entry lysande på en sexa. Mats |
|
|
det är ofta som man bygger en bi turbo med två olika stora turboar för att täcka hela rejistret Länk |
|
|
Varför inte en liten och en större? Läste några gamla bilsport tror dom var från 80-talet om en kille i Gbg som höll på med att turbokonvertera Ett svenskt märke och det var inte S**B. Han körde med en liten och en stor och det lär ha gått rätt så fort bra.Någon som har läst samma kanske? hjorten |
|
|
Var det möjligtvis en amaräzer?:) om de nu är de så har jag själv inte läst om den men min morbror har berättat ett pargånger om den:) Mvh /uffe |
|
|
"Mats" Antar att du menar en Turbo typ Garretts Gt med (ported shroud) - dubbla inlopp, och 3 cyl till varje inlopp lr? Och att du tänker på dubbelturboinstallationen i GIK-katalogen där de kopplat ihop turbindelarna så som du beskriver? Är ute efter ett brett register OCH att bygga en bil som kan hävda sig bra på strippen. En skyline t.ex vilken princip laddar den efter? Jo, en stor och en liten turbo har jag funderat på, det låter ju ganska optimalt men vilken princip bygger man efter då? Måste man inte bygga med sekventiell uppladdning då? Vad är det för typ av ventiler som används för att t.ex. hindra luftflödet från "turbo typ stor" att ta bakvägen ner till "turbo typ liten" och var får man tag på dem? Har inte hittat ngt sådant... Mvh. B |
|
PETER.O |
Tror Mats menar att man kopplar ett rör mellan turbiningångarna med en ventil i som öppnar när man fått lite varv på motorn. En polare höll på med något sådant för ett tag sen. Peter |
|
Peter Precis så. Skall själv prova med det. Har en HKS 40mm WG mellan turbindelarna. Mats |
|
|
Ursäkta men nu fattar jag inte riktigt, Ni har alltså 2 likadana aggregat som tar hand om halva antal cylindrar var. Vad skulle man då vinna på att länka samman turbininloppen på högre lastfall? Eller handlar det om olika stora aggregat? /Per |
|
|
Nope, lika stora aggregat. Pulsationer får aggregaten att snurra igång fortare, ett stationärare flöde får dem att arbeta effektivare. Mats |
|
|
Det var som knävelen, ska ju börja smida mina nya grenrör under veckan som kommer, kanske ska ta o ändra lite i designen då. Som det ser ut nu göra jag 2 identiska delar för 1-2-3 och 4-5-6 och förenar tryckrören i intercoolern. /Per |
|
|
Jag undrar om det är värt besväret (för det är rätt bökigt). På en sexa tror jag inte att det är det. En fyra har ju dock rätt mycket längre mellan pulserna. Man får tänka på att öppnar man upp mellan så låter man också cylindrarna störa varandra mer än om det är stängt mellan. På en sexa hade jag inte provat det sammanfattningsvis. Mats |
|
|
Jag orkar nog inte så då löste det sig ju smidigt...... /Per |
|
|
Skyline har 2 lika aggregat som laddar helt paralellt, men Suprorna har 2 lika aggregat som laddar sekvensiellt (båda laddar fullt först vid 4000rpm). Detta styrs av magnetventiler (en bunt!) och krånglar "ganska" ofta. If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Har för mig att suprorna inte laddar helt sekvensiellt som typ Porsches 959 utan i ngn form av 2-stegsladdning men...nevermind. Ngn som vet var man kan hitta info om Skylines motorer? "Mats" Exakt var menar du att man kopplar ihop turbindelarna? Med turbindelarna tänker jag på luftsidan av ett aggregat men med tanke på diskussionen så måste du mena avgassidan lr? Mvh. B |
|
|
För att återgå till ursprungsfrågan: Anledningen till att 2 små turboaggregat är bättre än 1 stort är att de små har mindre tröghetsmoment.. Alltså börjar de snurra lättare... Om man skulle sätta en stor lastbilsturbo på en liten bilmotor skulle man behöva varva ->4000rpm innan turbon gör nån nytta. Störst är inte bäst :-) MVH Arne Lindgren BMWCS[Syd]#4324 BMWSC#164 Länk |
|
|
Kompressor = Luftsidan Turbin = Avgassidan Inducer = lilla diameter på kompressorn Exducer = Stora diametern på kompressorn Inducer = Stora diametern på turbinen Exducer = Lilla diametern på turbinen Lätt att bli förvirrad. Mats |
|
|
Ok. Jag har fått svar på mina frågor. Tack för era inlägg... Funderingen låg mest i att även om småaggregaten har mindre tröghetsmoment så är det ju inte lika många cylindrar som driver varje aggregat i en Biturbo installation... Så vilka aggregat är tillsammans kapabla till en "Max"effekt på ungefär 500 hp, hyfsat pris, allmänt bra och har enkelt inlopp!? (Eftersom de ska drivas av 3 cyl per styck) Garret GT25? Mitsubishi Th04 ngt? "Mats" Du tror alltså inte på att koppla ihop "turbinerna :)" i en biturboinstallation på en Bmw sexa? Mvh. B |
|
|
Nej, jag tror inte att det är värt besväret och den ökade komplexitet som det innebär. Du skall veta att det kräver sin man redan att hålla en dubbelturboanläggning igång. Att sen dessutom ha en sådan här sak på det tror jag är overkill. På en sexa med separerad avgasdel, dvs tre cylindrar per aggregat, brukar man säga är det optimala. Lagom långt mellan pulserna, 240 grader, så pulserna från de olika cylindrarna stör inte varandra (durationen på kamaxeln är sällan längre än 240 grader om man tittar på kanske 0.5 - 1mm i lyfthöjd där det finns chans att det kan flöda tillbaks några mängder avgaser in i cylindern pga en tryckpuls från en annan cylinder). Det gör också att flödet in i turbinen troligen är någotsånär stabilt. På en fyra, med separerad avgassida, är det 360 grader mellan pulserna och flödet kan man tänka sig är lite för ostabilt för att aggregatet skall jobba som effektivast. Å andra sidan så är pulserna verkligen delade så det finns ingen chans att cylindrarna stör varandra. Skall bli intressant att se om man märker någon skillnad på att öppna mellan turbindelarna. Ta inte illa upp, men på det stadiet som jag tror du är på så skall du inte göra det mer komplicerat än vad som krävs. Komplettera hellre anläggningen senare med det här finessen om du står en vinter och inte vet vad du skall hitta på. Lämpliga aggregat för 500hk är tex Mitsubishi 16T. Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.