AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.612

Motorn dör på lågvarv vid fulgas?

Sida 2 av 2
Mugge: Tack!

sandgren:

Nej inte direkt! har väl hänt någon gång när man motorbromsar att de kommer någon knall, men misständer har den inte gjort vad jag har märkt!
Vad tänkte du på att de kunde va??

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
eftersom d händer så pass oregelrbundet så skulle jag nästan tro på lmm.. jag har ju hållit på sen jag köpte bilen (augusti) å letat efter felet å nu när jag har ny lmm i så går den underbart igen. om den e sliten i ett visst läge (på min: 90km/h-läget) så hoppar den å rycker efter man legat i just d läget i 0-10 min.
fråga en verkstad om dom har nån på lager sm du kan få testa i 1 vecka med. min verksta e jävlit schyssta å jag har fått låna en sprojlans ny nu i över en vecka för att testa, sen köper jag den av dom för halva nypriset för dom vill ha den ur sortimentet :).

En BMW går nästan aldrig sönder, den körs sönder.
Dido_325: Isåfall så tänkte jag på tändspolarna. Hade stora problem med dem på min 325i E36. Och bilen gick då dåligt när motorn varm varm vid fullgas på låga varv. Den misstände och gjorde avgasknallar. Sök i forumet så hittar du mer, har skrivit mycket om det och orkar inte dra allt igen! =)
Men det kanske inte är samma problem du upplever.
Quibbles:

Okey! men hur ofta ryckte din då? min har inte gjort de på någon dag!! hade du någon annan symptom??
och var va de den satt någon stans har du mölighet att visa någon bild så skulle ja var oehört tacksam!! Tackar & Bugar på Förhand.

sandgren: Nej inte riktigt samma problem, men jag har inte uteslutit något ännu! Tack!

/Mvh Dido

D-diddy
Jag hade ett liknande fel som försvann med service, antagligen trötta stift som orsakade mitt. min hostade till från tomgång när man klampade fullt.
David
D-diddy
Jag hade ett liknande fel som försvann med service, antagligen trötta stift som orsakade mitt. min hostade till från tomgång när man klampade fullt.
David
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
Dido_325: här följer lång utläggning som bara är till intresse för dido (tror jag :)).

det var väldigt oregelbundet! därför d tog sån jävla tid för mig att hitta d (+ att min lamda var paj samtidigt :)). jag fick för mig att d bara var när bilen var kall/fuktig vilket inte var fallet utan att den bara tajmade höst/vintervädret väldigt precis.
så som jag kände det i början så var det som att motorn i låga hastigheter (låg växel) dog och sen brumma upp igen, en eller två gånger stanna bilen faktiskt helt i en korsning (detta kan ha berott på döende lamda också). försökte man köra iväg då med mycke gaspådrag funka d oftast som d skulle men ibland kunde d bli som att alla cylindrar fylldes med vatten å motorn tvärvägrade ett varv = jätterycket hugo och nosen dök.
ibland märktes d inte förrän efter ett par minuters körning (när jag kommit upp på motorvägen). jag som fattig student har 5 mil te skolan och ligger därför 90-100 km/h hela vägen = väldigt jämn gas (0,7 - 0,8 l/mil) och då kändes d som massor med ryck så länge jag höll jämn gas. i början "botade" jag detta med att trampa ur och varva motorn till 4k varv. då funka han oftast några sekunder till men (oftast) så fort man lagt sig på jämna 0,8l/milen igen så börja den rycka som vanligt.
d brukade hjälpa att slå av motorn, vänta några minuter, starta å sen köra som en rallydriver. lät man aldrig förbrukningsmätaren komma under 1.2l/milen (på 5an allså, nästan plattan i mattan på de andra växlarna) så märktes det aldrig.
jag gjorde ju helt fel i början och trodde att ju mer gas jag ger desto mer rycker d, så jag försökte gasa så lite som möjligt å då gick d ju knappt att röra sig frammåt pga av hoppandet!

d bästa du kan göra är ju att hitta nån med en likadan bil som du och skruva ut hans lmm å sätta i din älskling å sen testa köra normalt i en vecka. annrs så kan du försöka hitta en skrot med en begagnad lmm som du kanske kan få "hyra" eller låna ett tag. om du snackar lite snällt kan du nog få låna en... d blir väldigt mycket billigare än att köpa en ny för 4.500 och sedan upptäcka att d faktiskt inte var den d va fel på :).

den är väldigt lätt att byta. jag använde en fast nyckel (typ en 10a) å en rörtång. rörtången använde jag för att få vinkel på fasta nyckeln. rörtången kan du skippa om du har en hylsnyckel (du fattar när du ser muttrarna).
vet du var luftfiltret sitter? stor insugsslang från - med största sannolikhet - vänster sida på fronten, vid lyktan. den slangen går in i filtret. locket till filtret sitter antagligen med 3-4 spännen. snäpp loss. på lockets bakre del sitter en metallklump, detta är luftmassemätaren, med en kontakt och en slang till. skruva ur kontakten och lossa slangklämman så du får locket och lmm fri. nu springer du in med den fria delen å sätter dig bevämt i soffan å tittar in i locket. där ser du att lmm sitter fast med 4 muttrar som varierar i svårighetsgrad att få loss. pilla tills du lossat alla å dra bort lmm från locket, sätt dit en "ny" och skruva tillbaka allt igen. glöm inte kontakten, spännen etc. se till att locket sluter tätt över filtret så du inte suger in massa smuts.

klart! kör massor av mil på samma sätt som du brukar när felet uppträdde förrut. kommer d inte tillbaka så var d lmm, å då föreslår jag att du köper en ny eller kanske en begagnad med garanti på, så du slipper köpa ny om 1 år igen.

lycka till :)
Quibbles: Jag tackar o bugar så hemskt mycket, det blev några rader.. :),
men mitt problem är inte riktigt så allvarligt "ännu" det händer som sagt bara ibland, har hittils bara hänt 4gånger o de på sammanlagt 2 veckor, men min polare som har en exakt likadan bil som jag blir förhoppningsvis "överlycklig" när han ser ditt inlägg, han har nämligen "exakt" likadant problem som du,

Tackar en en gång!!

/Mvh Dido

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.