AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.614

Motorn dör på lågvarv vid fulgas?

Sida 1 av 2
Har varit med om de 3 gånger nu att, när man ligger på 2:ans växel o kör väldigt sakta och ger gas så dör plötsligt motorn i ca: 1 sek el 2!

Någon som har ett tips på va de kan va eller har råkat ut för samma problem?

/Mvh Dido

Bmw Följer Inte Utvecklingen. Dom Leder Den!
sc
39
schumi1
325iA-87
Händer samma med min fast med KALL motor. Är nästan 100 på att det är tillsatsluftsliden eller nån annan mojäng som sprutar in extra bränsle när motorn är kall. Min går bra med varm motor iaf.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag satsar mina pengar på Luftmassemätaren....

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Mugge: vet du vad en sådan kostar eller var den sitter? svårt att byta?

/Mvh Dido

Good to know
Testa med att byta ut den def lambdasonden...
Jo
744
Jonhny
745 -85
Har lambdasonden någonting med fullgasläget att göra överhuvudtaget? Såvida inte bilen går på nödprogram så är väl fullgas det enda läget då den kör helt efter boxens eprom.
Good to know
Vem snackar om "Fullgasläge"...??? Byt lambdan så funkar bilen igen med både halvgas & fullgas..
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det kan ju vara något annat än lambdan som är kass. Bilen borde gå riktigt illa och/eller ryka svart ifall det är lambdan som är sönder.

Fullgasläge är ju ett bra sätt att testa ifall det kan vara lambdan. Ett annat är ju att mäta upp lambdavärdet med en multimeter helt enkelt.
Good to know
Det är en liten lömsk sak lambdan, kan ge fina mätvärden till multimetern fast den ändå är helt defekt...det enda säkra är att byta den då VET MAN.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jag har byggt x antal lambdamätare och testat med gamla sletna sonder utan konstigheter alls.
Dyr felsökningsmetod att bara byta grejer. Dåliga erfarenheter av sonder?
Håller nog med "jonhny" de kan bli dyrt om man skall byt allt som man "tror" kan vara sönder!

Men vad skall ja göra?

jonhny: Vad menar du med att (Fullgasläge är ju ett bra sätt att testa ifall det kan vara lambdan)..?? hur gör ja?

/Mvh Dido

Jo
744
Jonhny
745 -85
Ifall motorn går helt normalt utan att ryka svart eller gå illa så är det troligen inte lambdan. Skulle lambdan vara kass så borde en så pass modern bil gå in i ett nödprogram och gå riktigt illa samt på något sätt indikera det med någon lampa.
När du ger full gas så använder inte boxen lambdan längre. Så ifall du har problem med motorn under normal körning, men ej under fullgas så kan det vara lambdan som lämnar (konstig) signal.
Det går att mäta signalen med en multimeter under tiden som man kör.

Jag tror snarare att det är luftmassemätaren, något med bränslet eller tändningen som felar. Symptomen borde bli så mycket värre ifall lambdan är kass.

Good to know
Dido_325: Testa med att koppla ur kontakten till lambdan...
Jonhny: Tack! får väl vänta tills servicen som kommer snart så kanske han kan felsöka de samtidigt.

Good to know: Varför skall ja koppla ut kontakten till lambdan?
och var sitter den?

/Mvh Dido

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hemskt ledsen att jag försvann.. varit borta ett tag...

LMM sitter efter luftfilterlådan... kolla på bilden nedan
Länk

Om Lambdan går sönder så tappar motorn väldigt mkt effekt... Lambdan på farsans bil gav upp för ett år sen eller så.. det var omöjligt att få bilen att gå snabbare än 25 km/h...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
LMM köper du på skroten... ny kostar den ett par tusen... så kolla efter felkoder i databoxarna innan du köper delar!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
LMM köper du på skroten... ny kostar den ett par tusen... så kolla efter felkoder i databoxarna innan du köper delar!

Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
lmm för mig kostar ny typ 4.500 :). d värsta e att jag måste ha en också :p.

lamdakontakten sitter under batteriet på min. bara att följa kabeln från avgasröret. du borde se den om du tittar ner precis innan caten. bara å skruva isär... kan va så att du inte märker nån skillnad, gjorde inte jag när min var paj. testa då rycka relät till den också (funkade inte heller för mig). ANNARS kan du låta verksta kolla me sin dator (funka inte heller för mig!) å då får man byta å se om d funka bättre, D funka för mig :)
Quibbles & Mugge: Jag tackar o bugar för alla tipsen,

Men kan de va dessa fel även om felet inte alltid finns där?

felet har ju ingen speciell karaktär, det spelar ingen roll om bilen är varm el kall! de kommer bara i bland har hittils hänt 4gånger??

/Mvh Dido

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
hoppas du får ordning på bilen.

Den misständer inte och ger avgasknallar eller så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.