AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.955

Varför vill inte min 325iT -89 gå riktigt helt plötsligt!?

Sida 1 av 2
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Bilen har gått perfekt ända tills i morse då jag noterade att tomgången låg plötsligt på 1500rpm under en ca 30sek. Parkerade bilen på jobbet och använde motorvärmaren under dagen. Startade perfekt när jag skulle åka de 4 milen hem..släppte av min jobbarkompis varpå jag märkte att tomgången var hög igen. Parkerade sedan på stan för gå och handla, kommer tillbaka och startar bilen, då den plötsligt dör.

Efter upprepade startförsök gav jag upp och lät den stå i ca: 1timme. Kom tillbaka och fick hålla på ett bra tag innan den startade. Tomgången var då normal i typ 1 minut innan den började pendla mellan 1500-2000rpm. Den svarade dåligt på gasen och gick allmänt dåligt på vägen hem. Tog mig dock hem till garaget där den plötsligt stannade, fick igång den ganska snabbt och lyckades ta mig in genom porten. Kollade lite snabbt på slangar och bälg, men de ser ut som nya. Nu vågar jag inte åka nånstans med bilen innan jag listat ut vad som är fel?!
Good to know
Prova med att byta ut lambdasonden...
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har min bil lamdasymptomen?! Kan man köpa en sån på Mekonomen el bör det vara orginal? Har lite svårt att ta mig till BMW handlaren under veckorna.
Good to know
Prova med att koppla ur lambdakontakten tillfälligt för att se om den går in på reservprogrammet i boxen. Det brukar fungera lite bättre utan inkopplad defekt lambdasond.

Ang köp an ny lambda: Köp alltid original. Universal brukar endast hålla några månader.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Kan nåt ta skada om lambdan inte funkar, som t ex katten? Skulle behöva köra bilen ett par mil till ett riktigt garage för ett ev byte isof. Undrar även vart kontakten finns i motorutrymmet?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tycker även att bilen drar mer soppa än vad den ska göra om det kan hjälpa i felsökningen?
Good to know
Vet ej exakt vilken BMW modell du har..men förslagsvis så följ bara sladden från lambdan upp i motorrummet..lambdan sitter nog liksom på min strax nedanför grenröret.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Det är en 325 Touring -89
Good to know
Mekonomen har Bosch originallambdasonder. Samt i morgon Lördag har de hela 20% rabatt på hela sortimentet..passar ju bra för dig.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Det kan inte vara tempratursensorn som ställer till med detta?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Hehe, lite tur att det är 20% hos Mekonomen precis när det jäklas iaf :=)
Good to know
Då skall du ha en Bosch lambdasond som heter: 0258 003 231.
Kostar på Mekonomen ca: 1500:- minus 20% = 300:- rabatt.
Bara att slå till..förmodligen är det en beställningsvara, så du får väl kanske vänta ett par dgr.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Ok, mycket tack för din hjälp! Spelar det nån roll om jag tar denna istället: 4-pol Bosch universal alt till 0258003231 0258986503 1068:-
Good to know
Visserligen är det en Bosch men den har ej helt rätt värmetal. Så förmodligen kommer ej motorn att gå 100% optimalt..kan smårycka lite samt gå oroligt på tomgång. Men det är ju bara att testa den blir du ej nöjd så är det bara att byta...Du byter lambdan själv på fem minuter.. skruva först loss kontakten samt sedan lambdan..lika lätt som att byta tändstift. den skall sedan dras åt ganska så hårt vid monteringen så att den ej läcker avgaser.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Såg en spricka i insugsbälgen idag, precis under slangklammern...antar att detta är boven.
Good to know
De såg ju ut som nya....
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har nu bytt insugsbälgen och tomgången verkar OK när jag testade igår. Dock så bluddrar bilen och nästan dör om jag trycker på gasen...trycker jag långsamt så hänger den med. Börjar bli jäkligt less på den här bilen nu!

Bilen funkade perfekt innan bälgen sprack, testade även att byta lambda utan resultat.
testa lyft batteripolen i nån minut och se om den nollställer ev felkoder eller så.

vet inte hur det där funkar på en E30 dock, men kostar juh inget.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Låt den stå utan batteri över natten ist, så är du på säkra sidan.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Var precis ut och bytte lite slangklammrar och provade den en sväng. Den går bra att köra och startar utan problem varm som kall. Dock så dör den nästan om man står på tomgång och gasar till, den varvar upp i efterhand liksom. Håller man jämn gas vid 1000rpm så låter det nästan som den "fyrtaktar" plus
att bilen vibrerar något. Håller jag varvet över 1000rpm så svarar den direkt på gasen. Hade av strömmen från batteriet igår då jag bytte bälgen i typ 15min.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Tändproblem? Kolla rotor och fördelare, tändkablar och stift.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.