|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderade på det, men jag ville ha slitdelar utbytbara utan att behöva modifiera varje gång. Lagret är ju en del av navet. "325is..." |
|
|
Lyfter upp denna gammla tråd, Funderar själv på att göra nått liknande som Ekman skriver om, att svetsa dit en ny "ring" på navet som rymmer 5x120. Tänkte då höra om Ekman gjorde det nån gång? eller nån annan som gjort det och lykats eller misslyckats? eller om nån annan gjort på nått annat smart sätt, utom att byta nav förstås.. har inte riktigt budget för det nu.. |
|
|
Bak tar du E36 Compactens hela bärarmar, dom passar rakt på.. Finns ju på skroten för en vettig peng.. Och fram kan du ju använda hela benen från E36 med länkarm o allt. du behöver en exentrisk bakre busning bara.. Och övre lager skålen tar du från E30.. Mvh Marcus... |
|
|
är inte naven jutjärn i så fall skapar svettsen spenningar i godset och då blir det lettare sprickor... jag skulle avråda från att svetsa om du inte vill tappa... sen är det ganska bökigt att klocka in navet innan du svarvar av den påsvetsade "talriken"... för att inte hjulet ska vobla som en gammal skottkärra. BMWNISSE! |
|
|
Bjesse: ja sket it =) men det ska funka.. Nisse: allt det där är inga problem för nån som vet vad han håller på med.. var flera som kunde gjort det.. |
|
| Passar drivaxlarna direkt på Compact armarna? | |
|
jo men jag jobbar med skärande bearbetnig och inte du!!! o sen var det ju så att det skulle vara billigt!!! varför frågar du då om det är så enkelt? jag tar 600kr/tim det är inte billigare en att köpa fädigt. jag tror att det blir svårt att hitta nån duktig under 450kr/tim... BMWNISSE! |
|
|
själv så har jag en jättefinlösning till er. fast det kostar ju lite.. själv så har jag monterat dit m3 e36 fjäderbenfram, detta krävde ju dock en liten modd som dock är helt bolton. har monterat toplagring från e30 på e36 fjäderbenen.sedan passar e36:ans navhubbar i e36:ans styrstag och länkarmar , så receptet är e36 fjäderben med e30 topplagring e36 navhubbar + nav då är klart , e36 skivor samt bromsok. sen är klart. lite dyrare operation men sakerna går att få ta på relativt billigt. då får man även lite grövre fjäderben på köpet. sedan köper man länarmar til e36 compact bak och smäckar dit och det är bolt on.. sedan har du fembult på e30-. enda skillnaden på min bil är att jag fortfarande kommer köra 4 bult. så jag får borra nya hål i e36 navet. och skivorna. dock en smärre operation-. mvh markus racetech |
|
|
Läste på PPF forumet en grej. Vet inte om jag fattade det hela helt rätt, men.. Det verkar som om man kan ta E28 yttre medbringare och den passar i E30 hjullager. Om man sen måste byta drivaxlar, eller kan klara sej ändå, fattade jag inte, men det ser ut som man måste byta dessa. Länk |
|
|
Har satt kompletta e36 ben fram på min 320(335) Gjorde en egen bakre länkarmslagring för att få hjulet mer centrerat i hjulhuset. Detta hjälpte dock ej hela problemet-hjulet sitter fortfarande ca 15 mm för långt bak, men det löser sig. Något annat som jag märkte efter monteringen av e36 benen var att utväxlingen mellan e30'ns styrväxel och e36'ans ben ej stämmer överens. Man får veva bra mycket mer på ratten nu! Lösningen blir väl troligtvis att montera e36 styrväxel, eller finns det e30 växlar med "mer" utväxling? Bak blir det e30 m3 grejer. m30 i e30 |
|
|
m30 i e30: när du löst problemet med ratt utväxlingen får du gärna höra av dej då jag håller på att sätta ihop en shopping lista till e30 där e36 fjäderben finns med på listan, aldrig lagt en tanke på utväxlingen. putte_coool@hotmail.com |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.