|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Johan B: Enligt länken: Länk kostade det inte mera än 400+moms för att få en uppgradering vilket inte är mera än tank till din bil kostar:)) Vissa saker märker man inte men bara känslan att ha det sensaste kan vara värt en krona eller två:)) |
|
|
Tack för den infon Starre! Då är frågan om bränsleförbrukningen även sjönk på m52tu-motorn (som den gjorde på Wendtans M54)? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag betalade ingenting :)))) men jag såg på papper att allt gick på 1300-1500kr. |
|
|
Tamer_bmw: andra märkbara effekter än just tomgången? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan b: ärligt så vet jag inte om något annat har ändrats :))) eftersom bilen rullade utan problem så har jag inte tänkt på om jag fick något extra med :))) mvh |
|
|
Tamer_bmw, hur ligger din bränsleförbrukning (ungefär)? Det kan kanske ge en viss ledning... :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....föresten, varför gjorde man uppgraderingen gratis? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
johan b: sen jag köpte bilen år 2000 så har jag inte kollat på hur mycket bensin som bilen dricker :)))) Har aldrig tänkt på bensinförbrukningen :)) Så tyvär kan jag inte ens ge ett ungefärligt svar till dig. mvh |
|
|
OK! Då är det dags att du kollar din färddator (snittförbrukning)! Om du trycker på knappen längst ut på blinkersspaken några gånger, kommer den infon fram... ;o))) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag fick detta problem med tomgången så åkte jag till bmwsolna för första ggn och gjorde en snabbkontroll för en kostnad på ett par hundra lappar. Dem hittade inget fel på bilen, enligt bmw så mådde bilen superbra. Det gick ett bra tag och problemet var inte borta och jag tröttnade rejält på allt. Så jag ringde dem på solna och bad dem ta en titt igen, och efter 3je ggn så löste dem problemet med en uppdatering. Innan jag lämnade bilen så kom vi överens om att jag slipper att betala eftersom jag redan hade varit inne på en kontroll utan resultat så dem bjöd på allt. :)))) Så jag har ju betalat igentligen men inte så mycket som allt kostade då:)) tackar bmwsolna |
|
|
Du får nog vänta lite innan något snittförbrukning kommer upp från min sida, för jag använder inte bilen under vintern,tyvär. Men om jag skulle göra det så säger jag till med ett e-mail :)) mvh |
|
|
Johan b: vad har du för snittförbrukning?? Förresten så kan jag säga att det känns inte som om det har förändrats nånting eftersom det rinner ut pengar på bensin :)))))) |
|
|
Jag kan ge mina reflektioner påvad som hänt efter min uppgradering: Snittförbrukningen har sjunkit vid blandad körning från 1.05 till ca 0.93. Samt vid ren landsväg från 0.79 ner till nästan 0.7. Motorn har fått tillbaka sitt gamla härliga bottendrag efter lite mer normal körstil. Den har slutat helt med sina dippingar i varvet vid kall motor. Enligt bmw ska några hästkrafter vunnits i mellanregistret med denna mjukvaran. Lite av en "laglig" chippning alltså :) Motorns gång vid krypkörning har blivit mycket jämnare, inte så nervöst som innnan. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Tamer_bmw, det beror lite på hur jag kör. Senaste tankarna har det nog blivit en hel del kortsträckor och då ligger den runt 0,9 liter/milen. Vid laglig landsvägskörning i 90, ligger den på ca 0,6-0,65 liter/milen med vinterdäck (195/65/15), men med breda sommardäck är det lite högre (225/50/16) - kanske 0,65-0,75 liter/milen. Ibland har jag märkt att den går lite hackigt på svagt gaspådrag, när motorn är kall....(inte mycket, men man märker att den rycker lite - om man tänker på det). Stiften är nybytta så det är inte de som är slitna i alla fall! Kanske kan vara läge att kolla upp en mjukvaruuppgradering framöver!? (får kolla upp vad de skall ha för en sådan!) Tamer_bmw, vet du vilken mjukvaruversion som du fick installerad i din styrbox? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tyvär johan b, jag fick inga papper med mig utan dem är kvar i bmwsolna. Men dem borde nog veta vad för cd som passar din bil, lycka till mvh |
|
| Det går inte att välja cd, man får helt ta den nyaste versionen:) | |
|
Henken och Tamer, jag tänkte bara att det skulle vara bra att veta vilken version som är den senaste, så man inte får gammal programvara i bilen vid en eventuell uppgradering (eller uppgraderar till samma version som kanske redan finns i bilen).... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| För att få reda på det så måste Tomtarna på BMW koppla upp bilen i DISen och läsa av boxen... är det den nyaste du har. så har dem inte gjort nått och då borde de inte kosta nått heller. | |
|
Johan: Till M54 och S54 är V.35 den senaste versionen. Om de hunnit utveckla M54 mjukvaran 35 gånger så börjar man undra vad dom håller på med :) Jag skulle tro att de har börjat räkna på en tidigare variant typ m50, detta är dock ren spekulation. Jag kan dock fråga imorgon då ja ska på clubkväll :) BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Du har nog rätt henken för jag har ingen aning :))) Jag vet faktiskt inte johan b vilken version det är som är den senaste. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.