AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.202

Trubbel med tomgången 328 E46.

Sida 1 av 3
Tjena grabbar. Vad beror det på att bilen dippar på tomgången när värmemätaren är i det blå fältet??

328 -00 E46, bilen har varit inne för felsökning utan resultat.

Tips mottages tacksamt.

///Robban
Om man ändå kunde trolla.....;)

Kan du förklara mer exakt vad du menar med dippar??
Med dipp menar jag att tomgången är jämn men att motorvarvet sjunker ner till istort sett noll innan den hoppar upp på korrekt varv igen, detta kan hända flera ggr ända till motorvärmen går upp ovanför det blå fältet.
När du hade den på felsökning var det på BMW då eller?
Ja, det var på BMW i Nkpg.
BM
55
BMW4-ever
328i touring -96
Vet inte om det kan vara till någon hjälp men min dippar oxå i tomgång som du säger. Men det beror på att klimatanläggningen jobbar, stänger jag av den helt och hållet så går den jämnt som en klocka.
Ska kolla om det är detta.
Detta fenomen hade jag lite tendens till på min 330. Detta löste sig med en mjukvaru uppdatering av motormjukvaran till version 35. Tyvärr finns denna möjlighet bara på M54 familjen alltsåledes inte till M52.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Samma problem som jag har på min coupe, ska in på felsök om ca 10 dgr.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
har själv haft det problemet och gjorde sökningar hos bmw i sthlm solna 3ggr utan resultat. Till slut så bestämde sig Solnabmw för att byta/uppdatera mjukvaran och vips var problemet borta :))) Har inte haft problemet sen dess(nästan 1år)

Tamer: Du säger alltså att du fick din motormjukvara bytad på din m52? Enligt uppgifter jag fått av bmw så ska de inte gå.

BMWCS Syd #05392
Länk
Jag vet inte wendtan, så fick jag höra utav dem och bilen rullar idag utan problem :))) antingen blev den bytt eller uppdaterad :))

Wendtan: Det finns updateringar/nyare styrprogram till även m52:an och äldre.
BMW verkstäderna får nya cdskivor hela tiden. innehållande program till alla olika styrenheter. Då man på de äldre måste skriva över minnet i styrboxen helt och hållet, s.k. programmera om.
I nyare bilar används flashminnen i boxarna som gör det enklare att endast ändra en liten specifik del i styrprogrammet s.k. uppdatering.
Henken: Okej, de är iaf informationen jag fått av Bmw.

De tog ca 30 minuter att uppdatera min 330, så att de skulle gå lika fort som att flasha ett minne köper jag inte riktigt.
Möjligt att de använder seriell kommunikation av äldre generation typ DH485 9600 I baudrate osv. Dock finns ju IBUS i bilen som är en version av CAN bussen, och den är allt annat än långsam. Så att själva interfacet skulle vara långsamt, tja kanske.

BMWCS Syd #05392
Länk
exakt det henken säger sa dem till mig att det kommer in nya cd-skivor in hela tiden. När jag gjorde detta hade den cd:n precis kommit faktiskt :))) så jag hade lite tur för en gångs skull :))

Jag sa inte att de skulle gå snabbare, för det tar ett otal timmar att uppdatera nya sjuan....man kan ju skilja på appdateringen och omprogrammering. De gamla måste omprogrammeras
men de nya kan uppdateras, utan att äta på styrenhetens max 13 gångers omprogrammering.
uppdatering ska de va....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tamer, märkte du något annat än att just tomgången blev bättre?

Vinner man något på en uppgradering av mjukvaran?

Kostnad?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B:

Borde man inte alltid vinna på att ha den senaste mjukvaran oavsett vad det gäller?

Johan B: Du vinner ingen effekt eller så. motorn kan möjligen i vissa fall gå lite mjukare. De dem ändrar i ett nytt program är gamla små "buggar" och tänkbara möjliga fel. saker som kan förbättras helt enkelt..

Du förlorar absolut ingenting på det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, jo det kanske är sant.
Men frågan är om det är värt kostnaden...

Henken, misstänkte nästan att det inte blev märkbart mer effekt.
(även om man hoppades! ;oDDD)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.