AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.763

Skall kolla på en 740 i helgen MEN !

Sida 2 av 4
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det var d[ attan att inte ta till sig saklig information.
handla bilen da !
blir troligtvis intressant att se vad som hander...
PE
630
PESK
740iA e32
Du säger själv att du inte har så mycket pengar att röra dig med,
köp bilen och du slipper säkert dom problemen, jag är nästan
säker på att den kommer att göra dig urfattig....för som sagt,
är det någon som har delar till den bilen så är det ägaren...
varför fixar han den inte?? och om han nu var så intresserad
av fälgarna...varför säljs då även dessa?? Vakna, det finns
mängder av fina 740:ior ut på marknaden till vrakpriser....
vi vill dig bara väl, så lyssna vad alla säger...även om det
lackar mot Jul nu så innebär inte det att ALLA Tomtar är
Snälla.....
Lycka Till

PEO
Köpa en 7a så bör du ha en buffert!! Tråkigt men sant, upprepar bara vad som sagt i forumet tusentals gånger:
Bilen säljs inte billigt utan anledning.
Vad du än gör lycka till.

Ny bild 19 Nov-
Länk
320-325
okej då jag skall väl ta åt mej lite mer om vad ni säger...

även om jag inte vill....
men ni har lite´mer erfarehet antar jag ..

det är så förbannat lockande att kunna komma över den så billigt ...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag förstår rätt så har du två bilar?

Sälj Camryn billigt isf., så kan du spara ihop till bilen lite snabbare...

Mvh
320-325
men en tanke bara vad skulle kunna vara så hiskligt dyrt o omöjligt att fixa ...

ja jag har inte så mkt pengar men om man köper den så kan man ju laga den i sin egen takt och köpa delar i den mån som ekonomin tillåter ... jag har ju ändå en ganska normal lön och har iförsej ett lån på en E34 som jag krockade o förstörde(trafikförsäkring) för ett års sen, men därimot så bor jag i en 1a´´ som har lite billigare hyra än normalt kanske ..det jämnar ut sej ..

men hur har ni råd med dessa bilar ? jag har ju sett att ni oxå har renoverat o lagat m.m på era bilar.

om det nu skulle vara ett jätte svårt o dyrt fel på den där 740 som jag kanske skall kolla på.vad skulle det kunna vara ?

jag är jätte tacksam för era kommentarer och råd ... jag är nu mkt mera osäker .. och känner nog att ni har väl rätt .. men ändå så är man lite risktagande människa som är grymt nyfiken jag är så avensjuk på er med era fina 7 or ..jag skullle själv vilja vara med i gemenskapen .. men jag inser ju att man har inte råd men jag vill ändå hitta alternativ vägar ex köpa en (färdig) fungerande 750ia men som är allmänt slutkörd för det ärj det ända som man har råd med alternativt att hitta en 7 a´´ som är bra skick i övrigt men som har nåt defekt som gör att den är billig .. för att lämna in en 7a´´ på bmw är ju sjukligt dyrt kan jag tänka mej så det är därför många 750 m.m som skrotas istället för att lagas upp ...har iallafall jag fått uppfattningen av ..,men man försöker ju komma på lösningar , och sen gillar jag att meka samt att pyssla om nåt som är fint o speciellt så att köra några månader på sommaren och sen pyssla med den på vintern är ju en dröm som man försöker uppnå.. ex med den annonsen som jag fann där det var en 730 som har en 740 motor i sej detta är perfekt eftersom försäkringen blir väl billigare m.m och så är det nåt som gör att den ej går igång men tänder .. så det är ju lite fix på den men som sagt,som ni har sagt så lär det vara ett allvarligt fel o den kommer bli dyr i sluttampen .. men man får ju en 7a´´ som jag vet exakt skicket på och så lär man sej ju saker och så blir väl skicket förhoppningsvis bättre o bättre ..men jag har blivit osäker nu det var så många inlägg som tyckte samma sak.

mvh 320-325
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
vill du verkligen ha en 7-serie så köp en som GÅR , det kan vara massor med fel på den och de kan du laga vartefter du har pengar.
men bilen måste iaf. starta , annars har du inga referenser när du letar fel.
köp en risig 735:a och laga upp efter hand , men köp en som ivf. startar + inte har generalfel som rasad låda etc..
det är mitt råd.
att ens betala pengar för en "740" med massor småfel (för det har ALLA) + rasad låda och icke startande motor.. ja det kommer bli dyrare att laga än vad det blir å köpa en fungerande 740.
såvida du inte tar anställning på nån bilskrot och tigger till dig delar :-)
har sett massor med 730-750 för runt 25 000:- kr , de går att pruta till 20 000:- eller betydligt mindre , de bilarna brukar iaf. fungera men har massor småfel man kan beta av efter hand. = bättre val.
alltid bättre köpa en bil med ett KÄNT fel , tex rasad topp etc.. än å köpa grisen i säcken med okänt fel.

men fan , för min del vore det roligast om du köpte denna 740 , blir intresant att följa utvecklingen! sen att du kommer gå i förlust... är ju inget som drabbar oss andra.....

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr ska man nog jobba på BMW för att reparera en 7-serie hjälpligt, iaf med såna fel...

En bättre ide vore väl att sälja båda bilarna och satsa på en 325 24v?

Mvh
Håller med alla som säger-KÖP INTE!
Han som säljer den är ju "bmw-expert" har bl.a skrotat massor av bmw`s,han om någon skulle fixa den,om det vore värt det,så resonerar jag
Men jag förstår dej oxå= vill en "dyr" bil billigt,har själv varit i den situationen mååånga gånger....men skulle tippa att du hittar en likadan för 45000kr om du letar litegrann....& då är den bes,skatt & körbar/körklar...som så många andra har sagt-----Lycka till vad du än gör.
320-325
tackar tackar ...

ni är perfekta att bolla ideer´´ med ...

men det ni säger är ju så rätt det gäller bara att inse det ...

men tänk om jag skulle göra kompprov o leakdown test o verkkligen kolla över den samt göra ett bränsletrycks test och den är ok men att problemet mer automaten kvarstår samt att motorn ej går igång .. men fin övrigt .. och så prutar jag ner den till max 10000kr och höjer upp lånet till dubbelt så mkt alltså 20000kr då har jag ju 10000kr till reparationer,delar, bättre beg automatlåda m.m..

hehe jag har nog grymt svårt för att fatta men jag vill ju så gärna ...

ja vi får väl se om man köper den så lär man få gråa hårstrån samt ingen sömn.. om jag lägger ihop samtliga inlägg här.
320-325
tyvärr så är min E30 m20b25 oxå lite av rep objekt ännu den skall lagas från rost hål i golvet annars så är motorn och karrossen i övrigt bra skick speciellt motorn är bra ..(nyligen renoverad) men den går inte igenom besiktningen med domrost hålen i golvet .. så jag är tvungen att ha camryn för att kunna köra i vinter ..så det går inte att sälja nån av dom just nu .

och camryn är inte värd mer än max 6500kr eller nåt
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du ställt av 320:n?

Tror knappast han säljer för 10k, men fråga...

Problemet med den kan ju vara att elektroniken inte passar rakt av mellan 3 o 4liters V8, och då får du byta ut det som behövs...

Utbyteslåda går på rätt mycket...

Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Några 10k i extra lån dom kommer ramla av dig rätt fort när du börjar rota i boxar m.m. på skroten.
Mitt råd är , köp inte! Bara driften på en sån bil kostar mer än vad du verkar ha råd med. Bilen kostar lika mycket varje år som den kostade att köpa. OM sakerna håller, går sedan mer sönder så blir det ännu mer.
320-325
jo det är sant ..

jag får väl skita i den då...

men tack så mkt för era varningar det var mkt värt ..mvh 320-325
Detta var en intressant tråd! Köper du denna bil med dina förutsättningar så skall jag skicka dig en egentillverkad dumstrut :)

Du säger att du har lån på en bil som inte finns... Att du har pengar så du knappt kan köpa denna bil... att ägaren idag är känd BMW demonterare som köpt bilen för fälgarna, men ändå kan sälja dom till bilen för 5000kr extra...Att han som är mkt kunnig och har tillgång till alla delar som finns inte vet vad felet är men att det BARA är växellådan och något med motorn som är galet...Vad säger detta dig?

Jag har ägt massor med kul bilar och vet hur snabbt 10000kr försvinner i underhållskostnader.. Ett par stag, 2 bussningar, en climarenovering på en redan innan fin bil och pengarna borta...och här snackar vi en GDS vagn.. Jag tycker du skall spara till en fungerande bil eller hitta en billig GDS bil där felen kanske är dåliga bussningar, bromsar, dämpare eller något annat som man kan göra när man har råd och som man har en hum om vad det kostar och att det går att lösa. Man skall inte tro att man klarar sig på 10000kr i underhåll på ett år även om bilen är i kanonskick. Det finns ju som sagt tidigare en anledning att dessa härliga 7:or är så billiga som dom är.

Håller med tidigare talare, vore kul om du köper bilen. Håll oss uppdaterade. Men för din egen skull så ber jag dig bara tänka igenom din sits igen.

Mvh
John

(no hard feelings om dumstruten, skriver bara vad jag kände när jag läste tråden :)
320-325
nej då jag tar inte åt mej ..jag förstår att alla oddsen är imot ett bra köp.

jag hade inte tänkt att köra med en sådan vagn ¨på vinter halvåret ex´´ för att den inte skulle bil allt för dyr i drift.

sen så sa ägaren att han köpte bilen för att han ´trodde sej vara säker på att fälgarna skulle passa på hans e38 a´´ men så gjorde dom inte det så nu vill han sälja bilen med eller utan fälgar .. och han hade inte nåt intresse för själva bilen så därför vill han inte bry sej om att laga upp den eller att meka ..har inte heller varken tid eller lust , intresse, .så fattade jag det som iallafall när jag ringde o fråga.

tänk nu om jag skulle köpa den för typ 12000kr och dra hem den med hjälp av kompisar som har sådant kort o vagn som krävs för att ta hem en sån tung vagn. och självklart har jag gjort kompprov m.m innan köp och den skall vara i mkt gott skick i övrigt förutom dom felerna som nämns i annonsen.. okej jag får hem den kollar om den får bränsle och vad bränsletrycket är är .. om det nu skulle vara ok så får man gå vidare men ärligt talat så säger ägaren att den tänder men går ej igång alltså finns gnista och den får lite bensin eftersom att den tänder till det måste ju vara nånting med bränslet som är vajsing (om jag nu gjort ett såkallat leakdown test och det blev godkänt så bör ju toppen ventilerna toppackningen m.m vara ok) och det gör det hela felsökandet kan koncentreras på kanske bränsle pump eller nån data box ... jag menar att alla inlägg här har bara varit varningar o det är jag jätte tacksam för .. men det är ju ingen som har något alternativ ex vad det skulle kunna vara för fel´´? och vad det skulle kosta .. alltså vi tar automat lådan som exempel den växlar konstigt typ defekt .. okej vad är det som brukar hända med dom 5 växlade 5hp nånting vid 20000mil ungefär, jo dom där plastkulerna som alla pratar om som man får byta .. och det kan man göra själv med lita vana och det är väldigt jobbigt men det är ändå så att det går.. det finns ju ruskigt bra beskrivet här på forumet om hur man gör eller hur ? men det är ju inget en skrot handlare orkar bry sej om .. och om det nu skulle vara allvarligt fel på automaten så kan man köpa en beg av nån privat person ..och i värsta fall av en skrot kan tänka mej att en fräsch automat skulle gå på mellan 5000-8000kr det är bara vilda spekulatoner .. men vad det gäller motorn så får man kolla upp på plats innan man köper den att ventiler, toppackning,kolvringar inte läcker, med hjälp av tester m tryckluft i cylindrarna .. kontentan är att man kan ju ändå kolla upp så motorn är ok men att det är nåt annat som gör att den inte startar typ fel på eletronik boxar eller bränsle pump relän .. eller att felerna hör ihop typ att om automaten är kass så kanske det blir nån start spärr på motorn ... knappast troligt men man har ju hört talas om sk´´ nödprogram m.m .. och det finns ju många delar till e32 på skroten sen så känner jag kunniga kompisar även två som jobbar på bmw som mekaniker ..och sen har jag ju er att fråga om hjälp o tips ni är ju väldigt kunniga här .. och det är allt några stycken här som har renoverat grejat lagat m.m på gamla e32 ex 750 . javisst så är en 740 jätte dyr i drift men som sagt så kan man köra den på sommrana och då minskar slitaget och driftskostnader markant ...

ähh varför sitter jag här o drömmer ,, jag måste väl erkänna att jag inte kan köpa den då.
320-325
det skulle vara kul att höra (paap reeder) s åsikt han verkar ha mekat en del med 7 serien
li
1.959
liste
535i -89
Nu har du troligen redan bestämt dig för att inte köpa denna bil - bra. :) Men jag ska ändå säga vad JAG tycker. Eftersom du är rätt ung och säger att du har "en ganska normal lön", befintligt lån och "inte så mycket pengar"...

Du ska ta med i dina kalkyler att även en frisk E32:a kostar 1.000 kr i bensin per månad om du kör runt 15 mil i veckan. Räkna sen in försäkring och skatt och du har några hundringar till per månad.

Jag valde medvetet en billigare bil än jag egentligen var tvungen att köpa för att jag ville ha lite pengar till annat också. Även om du har billig hyra vill du säkert tapetsera eller måla eller köpa några möbler, vitvaror eller hemelektronik och då måste budgeten fortfarande hålla.

Nu är jag alldeles för gammal, snål och skötsam för att hänga på krogen, men många i din ålder gör ju gärna det så jag tippar på att även du gör det. Återigen så måste budgeten tåla det.

Helst ska ju budgeten tåla vissa reparationer också, men det är alltid bättre att köpa en bil som iaf funkar som den ska från början.

En frisk 7-serie är en väldigt, väldigt trevlig bekantskap men inte på något sätt en billig sådan. En 7:a med diverse defekter kan spräcka vilken budget som helst, oavsett motorstorlek eller årsmodell även om reservdelspriser har oförtjänt dåligt rykte.

Mitt råd är att satsa på en lite äldre 7-serie som är i bättre skick och som du inte måste fixa en massa med för att kunna åka med. Det finns hyggligt fina tidiga 735:or runt 20.000. Vill du ha en 7-serie är det där du ska leta. Visst är det schysst att kunna säga till polarna att man har en V8 eller V12, men 735 är absolut inget dåligt alternativ - du kan ha väldigt mycket glädje av även av en sån, tro mig. Leta tills du hittar en så felfri bil som möjligt, för dom finns därute i djungeln och köp dig en 7:a du kan köra med från dag 1. Dessutom är sex tändstift billigare än åtta. :)

Så, nu är det slut på mitt rabblande. :D Lycka till!
320-325
hmm det var mkt bra skrivet och förklarat.. jag fattar vad du menar du har helt klart rätt ..

det verkar inte bättre just nu.. men det så det är ..

tack alla ..

mvh 320-325
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Säljaren finns här på forumet, så du kan nog anta att även han läser även denna tråden...: Länk Kan vara värt att tänka på om du bestämmer dig "offentligt".

Jag har uppfattat honom seriös av andras kommentarer på forumet, men jag håller med om att det verkar konstigt att han inte lagar bilen själv, då han har delar i drivor till just E32.

Jag har själv en billigt inköpt E32 som jag lagar upp, men är inte trängd av att hålla den rullande. Har man inte kunnande eller kontakter springer det fortare iväg än man kan ana, har man det så blir det ändå dyrt. Jag räknar med att få lägga minst 10 000:- i reparationer på min innan jag har den i det skicket jag vill. Då var bilen vid köp ända hel, snygg och fullt körbar, men jag visste om en del brister som jag prutade på. Men en som inte är insatt skulle aldrig ha upptäckt dem(säljaren hade inte en aning om de felen jag hittade), så det är lätt att bli lurad. Dessutom har jag givetvis upptäckt saker efter köpet som jag inte såg innan, men så är det alltid.

Själv skulle jag avstått om jag var i din situation, men ibland måste man ju chansa. Gör du det så tror jag att forumet här kommer att vara till mycket hjälp.

Valet är som sagt ditt, och du ska själv känna för ditt beslut!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.