|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
320-325 |
Jo det är såhär att jag skall kolla på en Bmw 730ia e32 93´´ som har gått 19900mil men motorn är bytt till en 740motor alltså den stora V8 istället för den lilla V8 men.. bilen tänder men startar ej så den går inte att köra vad kan vara felet ? några tips?? sen så hur kollar man om det är en 4liters V8 eller om det är en 3liters V8 hur ser man skillnaden på dom ? automat lådan är konstig oxå .. är det dom där berömda plastkulerna eller ? eller finns det några andra saker som kan vara problem i automatlådan eller motorn ? ägaren vet inte nånting eftersom han inte köpte bilen för att laga den, utan han var intresserad av fälgarna på bilen så han vet inte så mkt om felerna m.m men bilen skall vara i bra skick i övrigt. men eftersom jag inte kan provköra den så är det lite riskabelt men om jag får veta några olika ex på fel som det kan vara så är jag mkt tacksam, gärna om ni vet vad det kan kosta .. jag är en van hemmamekaniker så det handlar mest om pris på delar och hur svårt det är ..att göra det själv. mvh 320-325 |
320-325 |
föresten vad är bensinförbrukningen på en 740ia ? landsväg ,blandad ,stads är det samma utväxling på 730 och 740 på bakaxeln ? om dom inte är samma tål verkligen 730bakaxeln 400nm`? |
|
tja.. och den tror du går igenom besiktningen ? Kanske , kanske inte. om den inte startar så tror ju jag det beror på inkompatiblitet mellan motorerna/boxar/startspärr etc. som den som gjorde bytet inte var kompetent nog att reda ut. Skulle inte köpt bilen oavsett priset , kan bli hur dyrt somhelst och/eller ta en massa tid. Bara transporten på släpvagn är bökig då man inte med vanligt körkort får dra en så stor tung bil. , oavsett vad du har för kärra eller dragbil är det olagligt , ringde polisen och frågade i samband med att jag hämtade mion 750 på släp. Varför inte köpa någon av de nyskattade/nybes. ua. e32:or man ser i annonser ? då hittar du ju ett startklart exemplar. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
320-325 |
ägaren säger att den har gått länge efter motorbytet ...men så har det blivit problem ... så det är inte i samband med motorbytet som det har skett fel .. om jag nu fattat ägaren rätt.. |
|
Är inte sjuserieexpert men min bilköparnäsa säger att nåt inte står rätt till här. 740:orna står som spön i backen på marknaden, så du kan gott ta det lugnt med köpet. My Bimmer is my mistress |
|
|
absolut , köp inget som inte bevisligen ÄR bra. Finns gott om e32:or te salu , och 740 börjar sjunka som stenar i pris nu när de "flesta" har råd med e38:or. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
320-325 |
men vad tycker ni annars .. |
320-325 |
den är ganska billig och det finns säkert prutmån... och när man jämnför vad priserna ligger på andra 740 så är det minst dubbelt så dyrt ... det är därför jag känner mej så lockad av detta köp .. men ni verkar inte vara så posetiva som jag är .. och jag vet om jag åker o kollar på,den så kommer man säkert bli kär i den vid första ögonkastet .. jag har inte så mkt pengar att röra mej med .. igentligen så har jag inte alls råd med detta köp men kan man komma över ett fräscht exemplar men med nåt defekt som gör att ägaren inte orkar mer så tänkte jag att jag kanske gjorde ett fynd ...eftersom jag gärna kan felsöka o meka.. men är ni negativa så kanske man kan pruta hårt ...? jag menar att i värsta fall så kan man ju sälja den i delar eller nåt .. |
|
ja har du knappt råd med bilen... AVSTÅ ! ingen vet hur dyrt det kan bli i bara delar. sådana där chansningar tar man bara om man har råd och vill ha möjligheten att kanske göra en bra deal.. oftast blir det inte så bra för då hade bilen varit såld. så är det till 99.9% vissa e32:or säljs samma dag , de brukar vara bra. :-) köp den om du har en garageplats över och om den kostar mindre än 5000;- (max) , hur skall du transportera den ? boogie-vagn ? bärgare? lastbil? <- dyrt. FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Är det denna? Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Den blir nog "riktigt" dyr innan den är klar...defekt låda? Jag har för mig att det är olika lådor i 730/740...och jag tror att M/62 motorn "vridet" sönder lådan...och då blir det en massa felinfo i styrsystemet och motorn vill ej... så även mitt råd är, KÖP EN HEL BIL...en 740 är mycket roligare att köra än att skruva.... PEO |
|
totgate |
Min erfarenhet är att det finns inga fynd...bara bra eller dåliga bilar. Det finns alltid en anledning till att något "skänks" bort. Har du taskigt ställt för tillfället......WALK AWAY.....den bilen kommer att bli skitdyr innan du får någon ordning på den. Vänta hellre och köp en riktig bil när ekonomin tillåter. Det finns inget så deprimerande att åka i som en dålig 7:a, samtidigt finns inget så härligt att åka i som en "riktig" 7:a. Lycka till...... /Tobbe Torbjorn Thorstenson Länk 0503-21152 0706-321201 |
|
Känns spontant som att det är billigare att satsa på en "färdig" bil /Simon |
|
|
Det finns många "färdiga" e32 740 men framförallt "färdiga" e38 740 till salu till vettiga priser. Det gäller att hitta de som verkligen vill sälja och inte de som säljer endast om de får rejält betalt(enligt min erfarenhet en stor del av annonserna). /Simon |
|
| Per Edvinsson, är det inte den där snubben som handlar med skrotbilar o delar i Värmland? Om han säljer till ett visst pris så vet han nog varför... | |
| Ja just det! Han har ju mycket grejor och skulle väl kunna laga den själv om det nu skulle gå bra... Den där är nog bra som res.delsbil för runt 10000:- | |
320-325 |
( erikw) ja det är den 740 in som du har länk på.. |
320-325 |
men grabbar .... jag är jätte glad att ni avråder mej från detta köp eller rättare sagt att ni säger vad ni tycker .. men den verkar ju så bra och sen har man ju er att få mekar tips när man skall laga upp den ,...men men ägaren sa att automatlådan är den som är orginal till motorn alltså en låda byggd för 740 vrid..en 740 låda helt enkelt.. men hur kollar man om det verkligen är den stora V8 i den ? och hur kan man se om automat lådan är rätt alltså den som är gjord för den stora V8 ? mvh 320-325 |
320-325 |
det måste ju finnas nån här på forumet som har gjort nåt liknande köp... alltså köpt en 7 a´´ som är defekt på nåt sett och sen lagat upp den eller renoverat den ..och som har några erfareheter .. jag menar det kan ju lika väl vara bränslepumpen som gör att motorn inte går igång eller nåt sånt.. och automat lådan kan ju likaväl vara fel på dom där plastkulerna. eller hur ? |
320-325 |
om jag prutar rejält då ? och gör ett kompprov och ett leakdown test eller vad det hette .. |
| Jo, men skulle det vara något sådant fel så har den mannen några hundra (nåja!) sådana pumpar tex! Då borde ju han byta så bilen går och sälja den för betyderligt mer... Men ett kompprov och sådana koller är nog bra om du ändå tänker köpa! Om du prutar bra så kan du ju köpa den och inte bli ledsen om du inte får igång den, för då är det bara att sälja skiten i delar och få tillbaka pengarna på det viset! Då har du fått "ett gratis" försök att verkligen få den att funka iallafall... /janne | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.