AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.745

Hål i systemet, hög effekt förlust????

Sida 2 av 2
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jesperado -- Vill ju inte påstå att jag har en aning... men efter att ha jobbat som bilmek och fartygsmek och skruvat med bilar privat i 25 år så är jag ju inte nybörjare iallafall...

Kritisera gärna det jag säger, men kom då med fakta så att jag kan bemöta det...
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jesperado -- Vill ju inte påstå att jag har en aning... men efter att ha jobbat som bilmek och fartygsmek och skruvat med bilar privat i 25 år så är jag ju inte nybörjare iallafall...

Kritisera gärna det jag säger, men kom då med fakta så att jag kan bemöta det...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ok, jag ber om ursäkt, menade inget illa eller så, tyckte bara att diskussionen blev lite enformig, men det ska jag inte lägga mig i. Ber återigen om ursäkt!

Jeppe
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Tänkte bara tillägga att min 535a gick bättre när rören var av innan första burken

dvs 1m raka rör sen inget mer

Motorn är visserligen trimmad men den verkade trivas med raka rör
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jesperado -- ingen fara, det är inget fel i att ha en åsikt och du kan ju "lägga dig i" lika mycket som alla andra, har sett att du skrivit klart kvalificerade inlägg i andra diskussioner... felet här var ju att du kom med mer eller mindre direkta påhopp utan att förklara vad som motiverade din ståndpunkt...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag vet, därav ursäkten... Brukar som sagt inte vara på det viset, dålig dag!!

Jeppe
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Avgasmottryck...................... Hmm, alla fyrtaktare kan köras utan mottryck........ Och så vitt jag vet så ger minimalt mottryck högst effekt.......... Förutsättningen att det är så är att motorn är mappad efter det aktuella trycket, är det inte så då kan säkert gången bli en annan vid mottrycksförlust eller mottrycksökning.

Det där med att man spolar gaserna hit eller dit är ju helt sant........... En annan sanning är också att mottrycket för detta ändamål är väldigt avgörande........

För lågt tryck och önskad spolning med den aktuella motorkonfigurationen fungerar inte och vise versa.

MEN den största anledning att man spolar hit eller dit är för bränsleförbrukning och för miljökraven. Tex så sitter det allt som oftast inga EGR ventiler på nya bilar...... Varför???? Jo därför att det har man löst genom att flödet hit och dit i motorn är avstämmt.

Och vad är det som i störst utsträckning styr pulseringen hit eller dit??? Jo det är kammens profil. Ingen ska tro att det är en slump att BMW har Vanos och andra fabrikanter har lösningar eller forskar i lösningar.

Tex så vid låga varvtal så kör man med ett stort överlapp (kanske 100*) mellan ventilern, effekten av detta är att man spolar avgaser in i insugningsröret (detta fungerar bäst på motorer utan spjäll eller med separata spjäll) sedan när motorn ska suga i sig "färskgas" så är det en stor mängd avgaser i denna luft. Resultatet av det blir att man "renar" de gamla gaserna, kan smälla av sitt bränsle till samma mängd luft men att avgaserna är med och fyller och därmed ökar fyllnadsgraden så att dynamisk komp ökar och ger bättre fart på kolven till samma mängd gas.

När man sedan på högre varv ökar bredden mellan loberna (upp till kanske 115*) så blir resultatet det att man öppnar insugnings kammen senare..... Men kan tänka sig att kolven rusar så fort i loppet att på vägen ned så bildas det ett vakum ovanför kolvtoppen, och när kolven vänder så tar det ju en tid (ms) innan gasen man suger in har "kommit ikapp" kolven. Resultatet av det blir ju att trots att kolven vänt och är på väg uppåt så kan man få över 100% fyllnadsgrad för även när kolven har varit på G uppåt i kanske 10mm så trycker ju färskgasen fortfarande på. Och här kommer förtjänsten in att öppna sent och stänga sent. När man tänker på det här börjar man förstå vad avstämning av rör längder, konor osv har för betydelse. Problemet är ju att om man stämmer av så fungerar det ju alltid bäst på ett smalt register.

När man kör överladdning så finns det nog fortfarande en viss finess med att kunna styra tiderna.... Men behovet minskar och det känns väl som att det knappt är lönt att funder på det. Effekten kommer iaf. Men ett lämpligt värde då är väl kring 110-112*. Man kan nog säga att då kommer det där snacket att man inte ska spola ut en massa i avgaserna mer till sin rätt.

Och det där med att man sprutar in soppa.......... Njae, det gör man nog inte....... En GDI motor gör det och en diesel gör det.......... En motor med ett sekventiellt sprut gör det väl nästan......... Men en vanlig basic insprutningsmotor gör det INTE...... Den sprutar när helst det passar sprutet men inte i förhållande till at ventiel är öppen eller ej.

Kom gärna med kommentarer, funderingar och rätta mig om jag har fel i mina teorier.

//Jesper
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jesper W!
Kunde knappast säga det bättre!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jesper W!
Helt rätt håller med dig.

hjorten
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jesper_w -- ja mer uttömmande och fullständigt än så kan man ju inte beskriva det...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.