AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.742

Hål i systemet, hög effekt förlust????

Sida 1 av 2
Taffy
Hej.

Jag undrar om det tar mycket effekt om man har ett hål i avgas systemet??? bilen är en 318i -87 med köhler kam och original avgas, hålet sitter en bit efter gren röret, precis under fram skärmen, dörren...

Körkort, vad fan är det???
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Vet ej, men det låter ganska trist iaf.
Jag har också hål där på min 318 (vinterbil)

Men vad spelar det för roll? Det är endå den tråkigaste bilen jag har ägt..... fy fan va slö och strälig!!

Kanske blir den lite roligare om jag byter ut den nedslitna kammen som sitter där nu.
Sedan ett lite mullrigare avgassystem på det.
Just nu så somnar man ju nästan när man kör, då jag har varken sterio, motor, avgas, insug eller turbo ljud att lysna på när jag kör.

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det borde inte bli en effektförlust, iallafall inte så att man märker det!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jo det blir nog viss effektförlust när det inte blir rätt motstånd.Jag har oxå hål en bit efter grenröret och jag märker lätt att det inte riktigt blir samma drag i bilen.Nytt avgassystem på gång extraktor+2,5" egenhändigt svetsat och krökt system.

hjorten
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Det beror väl på hur stort hålet är?
Om det bara är en spricka kan motorn få lite mindre motstånd och därmed få högre effekt.
Men skulle det vara ett stort hål så får motor inget motstånd alls och det medför effektförlust.
Jag antog att "Taffy" bara hade ett litet hål alt. spricka!
Taffy
Det var ett hål där innan men det blev fixat genom att förra ägaren svetsade en plåtbit över hålet men svetsningen har nästan släppt helt. Bilen gör j-vla dåligt nu, så jag tänkte kolla om nån viste om det var därför eller om det är nåt annat fel, innan var det en j-ävla kick i den men den är bara borta nu......

Körkort, vad fan är det???
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
En fyrtaktsmotor har inget behov av motstånd på samma sätt som en tvåtakts eftersom ventilerna är mekaniskt styrda och oberoende av kolvens läge. En fyrtaktsmotor går normalt bättre ju mindre motståndet är, inom dragracing har man t.ex bara halvmeterlånga rör rakt ut i luften och att man har rören överhuvudtaget beror mycket på att man vill få bort eldflammorna från motorn... så jag tror inte att läckan har något att göra med att bilen går sämre...

Det enda som gör mig lite fundersam är om det kan påverka de värden Lambdasonden får, om du har en sådan... jag vet faktiskt inte om en läcka kan innebära att den ger fel värden och vad det isåfall skulle innebära... men det är väl bara att laga systemet och se om det hjälper, det kostar ju inte så mycket...
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jo jo man kan ju knappast jämföra en dragracingmotor med en standard eller :) Jag vet att min bil går sämmre med hål i avgasröret,har nämligen varit iväg och fixat hålet nu och bilen gick som den skulle efter det så förklara det då???

hjorten
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Hjorten!
Går din bil sämre med hål i avgasröret?
Min bil går bäst med 2st hål i avgassystemet(ej grenrör), ett fram och ett där bak :)
Skämt åsido, så är det nog olika gång på gång men varför skall du montera dit ett extractorgrenrör och 2.5" system då det resulterar att motståndet minskar?
Sug på den !!!!!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

:) jo du min bmw behöver mer andnig den är nämligen trimmad ser du så det kommer att behövas efter vinterns finputsning av motorn :)Sen det där med motståndet beror helt på vilken typ av ljuddämpare man väljer och hur dom placeras.Din går kanske bättre med en potatis där bak vad vet jag...

hjorten
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
hjorten -- Jag undrar om din bil verkligen gick nämvärt bättre efter att du lagat hålet. Det kan ju varit så att den bara lät mycket trevligare och att du så att säga vågade gasa på mer. Det finns ju också de som tror att de fått en rallybil med 500 hästar så fort avgassystemet börjar läcka.

Anledningen till att en tvåtaktsmotor behöver motstånd är att de fungerar på så sätt att det är ny bränsle/luftblandning som trycker ut de gamla avgaserna och om man har för lite motstånd så åker även den del av det ut och man får mindre gas som komprimeras. I en fyrtaktsmotor har man inte alls dessa problem eftersom en separat "kompressionstakt" (dvs. avgastakten) trycker ut avgaserna innan den nya bränsle/luftblandningen sugs in, eller för en insprutningsmotor - luft sugs in och bränsle sprutas in.

Mvh.
/Magnus
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hej! Jo bilen gick mycket bättre när hålet blev lagat,när det var hål i systemet så gick den inte alls så bra när jag tryckte på så stannade bilen upp ett par sekunder innan den kom igen(ungefär som någon drog i den bakifrån.Det är inget jag inbillar mig och jag gasar alltid mycket för det är ju därför jag kör Bmw.Dessutom så har jag varit bmwägare sen 1977.

hjorten
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
hjorten -- Det stämmer säkert så som du säger då. Den enda anledningen jag kan komma på till att det skulle bli så är att hålet kanske skapade turbulens så att det i själva verket bromsade avgasflödet... ungefär som att en bil med 1¾" system går bättre med 2", men om man sätter dit 3" så går den sämre pga att man får stillastående avgaser och resonans som bromsar upp... dessutom spelar ju utformningen av systemet stor roll...
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja det är nog så att det blev någon turbulens i avgasröret.Helt rätt att ett 3" gör att den går sämmre om man nu inte har bra mycket effekt(har jag snart) :) och hur man utformar systemet är oxå väldigt viktigt.En gång höll jag på i en vecka med att laborera med ett avgassystem som jag hade på min trimmade 2002tii,det blev bra tillslut.

hjorten
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Fy fan vad mycket skitsnack man kan få plats med på så lite plats!

Jeppe
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ingen tvingar dig att läsa.....

hjorten
pjotor
Jesperado: Med din inlägg blir det knappast bättre
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jesperado -- Kan du utveckla det där lite mer...?
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag tror inte han kan utveckla något mer än att klaga på andra.

hjorten
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag tyckte det var intressant att läsat typ de fem första inläggen, sen insåg jag ju snabbt att ni verkligen inte har en aning...

Jeppe
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Jag har iallafall haft en aning om vad jag skrivit.Hål i avgassystemet gör att du inte får det motståndet som motorn ska ha.
Det är nämligen så att alla vanliga bilmotorer skall ha ett visst motstånd i avgassystemet!Det är endast specialbyggda motorer som kan köras med minimalt avgasmotstånd.Såväl 2-takts som 4-takts motorer har behov av visst motstånd för att inte "färska" insugningsavgaser skall spolas rakt igenom förbränningsrummen och ut i avgassystemet.Är motståndet för högt evakueras inte den förbrännda massan och därmed kan inte så mycket ny bränsleblandning få plats- med effektförlust som följd.
Är motståndet i stället för lågt får man motsatt verkan.Den färska blandningen följer med de redan förbrända och åker rakt ut i avgasröret och då blir effekten också sämre.Tack för ordet.

hjorten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.