AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.905

Hur importerar man en Hartge till Sverige?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Dom är ju inte typgodkända som tex Alpina är...

funderar på en H50
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
En äkta hartge går inte att registreringsbesiktiga...tyvärr men likväl finns det sådana bilar i Sverige så om du har tumme med någon bilprovningsgubbe så kan den säkert slinka genom

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Svaret är nog att de är flyttgods importerade och inte mutade bilprvnings anställda som ligger bakom deras närvaro på svenska vägar ;)

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
PJ, inte alla :) Har en bekant som importerar bilar o han i sin tur har en god vän som av en ren händelse råkar jobba på SBP och jag vet med 100% säkerhet att där slunkit genom bilar som du o jag aldrig fått genom.

Det går ju även att åka ner till Tyskland med en redan svenskreggad bil och modifiera den.

____
Reach the door with a breath and a scream.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Modifereringar leder väl till NY besiktning....oftast

///M3
Det är ju sugmotortrimning som inte syns när det gäller hartge iaf, så det går garanterat igenom iaf.

____
Mr
56
Mr. K
323i -83
H50 är väl en 3-serie med M5 V8, så nog syns det!
Hehe... samma för mig med. Men Hartge har väl fortfarande uppgraderingar av befintliga motorer? Att de ökar på lite cylindervolym osv?

____
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Ifall det syns, eller ifall det är inskrivet i fahzeugbrief så säger de stopp på SBP, vanligtvis är trimning som gjorts av seriösa firmor inskrivet i Tyska bilars brief

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Den som känner nån som känner den där besikningsmannen får gärna maila mig :-), min 540is är inte heller direkt lätt-besiktigad misstänker jag nämligen och det är dags !

och som någon sa En V8 kanske märks i en 3-serie? :-)))
Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Nyare modeller av hartge är klassade som egnet bilmärke i tyskland därmed inga problem att besiktiga i sverige.

Bmw följer inte utvecklingen dom leder den
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
540is:

Jäklar vad snygg bil du har !! Var inne på din hemsida
och måste säga att du gjort ett bra jobb.

Tycker även att fjordgrå är en av dom snyggaste
färgerna :-)
Har själv haft en M3 Limo 98` i just den färgen..

Mvh Jimmy
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Esed A,

> Nyare modeller av hartge är klassade som egnet bilmärke i tyskland därmed inga problem att besiktiga i sverige.

Det stämmer inte eftersom deras bilar saknar helbilsgodkännande i EU, tyvärr. :(
johann: är det så alltså??? dom är bara godkännda i tyskland då alltså.

Es
19
Esed A
Bmw 325ix-89
Bmw 1602-74
Det stämmer inte eftersom deras bilar saknar helbilsgodkännande i EU, tyvärr. :(

Är en tilverkare klassad som biltillverkare i Tyskland så e dom helbils godkända i eu annars får dom inte säljas som eget märke i tyskland.Tro vad man vill om tyskland men dom är hårdare än sverige när det gäller trimmade bilar.Det är tex olagligt att åka chippad bil utan tuv godkännade inte som här där ingen verkar bry sig!
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
> Är en tilverkare klassad som biltillverkare i Tyskland så e dom
> helbils godkända i eu annars får dom inte säljas som eget
> märke i tyskland.

Jo det är precis det de får, helbilsgodkännande innebär bl a krocktester och dylikt vilket inte krävs av TÜV för att en "trimmad" bil skall bli godkänd. Där räcker det med att den uppfyller emsisionskrav och att den bedöms ha tillräckligt bra bromsar och väghållning för den ökade effekten.
Finns mängder av exempel på det i Tyskland och ännu fler i UK (dock med deras variant av SBP/TÜV).

> Tro vad man vill om tyskland men dom är
> hårdare än sverige när det gäller trimmade bilar.Det är tex
> olagligt att åka chippad bil utan tuv godkännade inte som här > där ingen verkar bry sig!

Det är lika olagligt här, skillnaden är dels att ingen verkar bry sig och dels att det egentligen inte går att få en trimmad bil godkänd utan alla ändringar från helbilsgodkännandet.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej..

Tycker att det är lite underligt att man får importera en bil
från ex 80 talet som inte är helbilsgodkänd medans det är
förbjudet att importera en betydligt nyare bil som
godkänts av tyska Tüv...

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Men Hartge är som sagt inte klassad som en biltillverkare.......Vad gäller förädlade BMW så är det endast Alpina som har status som biltillverkare av alla såkallade "Edeltuners"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jemej,

Visst är det underligt men det är knappast det enda som är underligt med SBP.

Alpina B8,

Hartge är visst klassad som biltillverkare men det finns olika nivåer på det.
Hur är det med AC schnizer då har en govän som engång för "länge sen" ägde en S5 tror jag den hette.. (e34) m5 motor mkt styling... tror att det var en poppad m5 men ej säker detta var 91 o bilen vart nästan ny.. 360 vilda o org hade 315...

vet inte...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.