AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.650

hjälp, jag blir utslängd från p-platsen

Sida 1 av 2
Jag blir bra trött på folk som inte håller sig till ingångna avtal. Undrar om någon har en åsikt om detta ( helst uppbackad av juridik kunnande)
Jag hyr en parkeringsplats på gården bakom grannhuset sedan 4 år tillbaka. En plats jag har väntat 3 år i kö för att få. Det är ont om platser i området så den är guld värd.
Gården där platsen ligger tillhörde fram till 2 år sedan samma hyresvärd. Men 2 år sedan blev det bostadsrätter och gården delades mellan två nybildade bostadsrättsföreningar och parkering finns så klart hos den andra föreningen. Igår fick jag ett brev från denna förening där dem säger upp avtalet. Det står att dem har som markägare beslutat att endast medlemmar i föreningen får i fortsättningen hyra plats där.
Till saken hör att jag hittade original avtalet i en byrålåda och så står det i avtalet: Avtalet löper till och med 31DEC2003. Uppsägningstiden är 9 månader innan avtalstidens utgång och sägs inte avtalet upp så förlängs det automatiskt med 36 månader.
Som jag ser det så bordealltså en uppsägning ha kommit in till mig senast 31 mars i år för att det skulle gälla. I mina ögon så är avtalet annars förlängd med 36 månader alltså kan jag inte vara uppsagt före 31 mars 2007 med verkan från 31 december 2007.

Nu står det i uppsägningsbrevet en massa advokatsnack om Jordbalken och kapitel 12 paragraf 58B. Men visst går inte sånt förre avtalsrätt? Och egentligen vad säger jordbalken om sånt. Kan dem bara slänga ut mig trotts att avtalet säger motsatsen?
Vad gör man?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Z3c 4 ever!:

Har precis skickat en kopia till vår företags Jurist och han lovade återkomma senare i dag med en kort kommentar.

Ps.Han är en stolt 330XiT-02 därav snabba svar:)))
Z3c 4ever!

När det blir en markägare förändring så verkar det som den nya ägaren har rätt att göra så. Då Kap12 58B är på femtioelva sidor typ ¨så kunde han inte läsa igenom alt men hans spontana reaktion var/är att den nya ägaren har rätten på sin sida.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Surt som f-n! Tråkigt Z3C... Hoppas du hittar en ny, på ett eller annat sätt.
Aldric
Köp det andra huset och parkeringen? :)

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
Ingångna avtal gäller trots byte av ägare eller bildande av bostadsförening. Jag har varit igenom en liknande sak och det är bara att ta det till hyresnämden. Maila mig om du behöver en advokat som håller på med sådant. Det är också lättare om ni är fler som går ihop och delar på advokat kostnaden. Annars kan du ju testa med att hota med hyresnämden och advokat om du inte får behålla din plats enligt avtal.

/RS2

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
starre: det står att dem bytte ägare 2 år sedan. borde inte eventuella ändringar göras då och inte 2 år senare? och är det inte så att man köper en fastighet med alla dess förpliktelser?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är du inte medlem i hyresgästföreningen ?..där får du ju den juristhjälp du behöver
bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Z3C,
Du får väl ta och skriva ett vänligt brev till dem och bekräfta att du mottagit uppsägningen och att du är införstådd med att avtalet slutar att gälla 31/12 2007 enligt det aktuellt avtal.

/Bln
gto80: nej, jag bor i en bostadsrätt aså jag tror inte att man får vara med i hyresgästföreningen...

bln: jo, det är väl en bra början...

____
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
jo, det tror jag att man får
staffan, hann du kicka på min mail?

____
Z3c 4 ever!

Jag skickade det samma dag som du skickade det till mig och han läste det bara några sek efter att jag skickade. Han har vel haft mycket att göra, ska gå på honom senare.....
Bu
241
Bucket
535iA - 87
z3c 4 ever!

Jag har en parkeringsplats på Östervägen 14 i Solna som du gärna får låna/hyra om du vill. Det är en privat parkering i en bostadsrättsförening.. Maila om du är intresserad!

/Henrik
Henrik, lustigt, jag bodde på just den adressen en gång i början på 90 talet !
Nu har jag varmgarage hela vintern men det är fråga om till våren (vi tänkte ställa den andra bilen där under vintern. )

Men nu har jag kommit över texten till hela kapitel 12 i jordbalken och analyserat detta utifrån mina begränsade juridikkunskaper. Jag kan inte se i just jordbalken att dem har någon som helst laglig grund till att säga upp mig.
Upp till kamp blir det!

____
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pacta sunt servanda - avtal skall hållas!

Det är grunden i all avtalsrätt!

Såvitt jag har förstått det hela övergår de åtaganden som en tidigare ägare av marken (som skrev avtalet med dig) har haft gentemot dig, till en ny ägare vid ett ägarbyte av marken, OM de inte har förhandlat om avtalet direkt med dig!

Stå på dig!

Troligen är det en "fuling" de kör med och försöker skrämma bort dig från din (åtråvärda) parkeringsplats!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Instämmer med föregående talare. De har nog riktigt svårt att säga upp dig och kör med lite skrämseltaktik för att få bort dig. Hur skulle det se ut som hyresavtal slutade att gälla bara för att man byter ägare. Ge dig inte, men var saklig i din framställan !

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
Du ser redan ut att ha fått svar på din fråga men det skadar kanke inte med ett till.

Huvudregeln är att en säljare av en fastighet i överlåtelseavtalet skall förbehålla de nyttjanderätts och hyresavtal som gäller för fastigheten för att de skall vara gällande även mot ny ägare. Även om sådant förbehåll inte skett gäller dock ett hyresavtal om det är skriftligt och hyresgästen har tillträtt före det datum som fastigheten överläts (annat kapitel i JB än 12:e).

Om Du tillträdde garageplatsen före överlåtelsen är således ditt skriftliga avtal gällande mot föreningen med följden att de har sagt upp avtalet för sent. Meddela dem att uppsägningen är ogiltig då den har skett för sent (ibland innehåller uppsägningarna även en hel del formaliafel som man kan angripa). Om du låter bli att acceptera att flytta till en annan tidpunkt gör de möjligen om samma fel igen (och därmed får du behålla din plats ännu längre). Anmärkas kan ju förvisso att samma långa bindningstid och uppsägningstid föreligger för din del.

Marianne
Tack Marianne,
Nu har jag skrivit till markägaren enligt övan. Undrar om jag borde ha sänt det som rek..men gjort är gjort.

Tack alla för goda råd. jag återkommer eventuellt i tråden om det blir komplikationer för att söka ytterligare råd!
MVH
Tomas

____

Ma
61
Marianne
Z3 2,8 roadster -99
En sak till.

Deras "advokatsnack" om JB 12:58 b avser att du har rätt till ersättning för att du flyttar. Ersättningsbeloppet är normalt en årshyra. En förutsättning för att ha rätt till ersättning är dock att du hänskjuter ärendet till hyresnämnden inom 2 månader från uppsägningen. Gör man inte det förlorar man rätten till ersättning.

Har du andra parkeringsplaster på G kan det ju vara ett sätt att finansiera Din parkering ett tag.

Marianne
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tur att vi har dig Marianne!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.