AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.012

Hög bränsleförbrukning

Sida 1 av 2
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Jag tycker att min 318is tar väldigt mycket bensin. Har själv inte tagit körkort än så det är min far som har använt den till jobbet och han har kört väldigt lungt för att se vad den tar vid just lung körning. Vid dom två senaste tankningarna har den tagit 0,92 liter/mil. Varför tar den så mycket? Någon som har nån fundering om det?
Kowalski
Hej

Har du kollat följande:

Hål/läckage i tanken?
Anliggande broms?
När byttes stift och olja senast?
Om bilen känns slö och den inte varvar ur ordentligt kan det vara katalysatorn som skall bytas.

Har det varit landsväg eller stadskörning mellan tankningarna? Hade nämligen en 318i E36 som jag lyckades dra 1.02 genom att köra upp en hel tank med enbart stadskörning, då är nog 0.92 normalt för en E30.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Kowalski
Hej

Har du kollat följande:

Hål/läckage i tanken?
Anliggande broms?
Om bilen känns slö och den inte varvar ur ordentligt kan det vara katalysatorn som skall bytas.

Har det varit landsväg eller stadskörning mellan tankningarna? Hade nämligen en 318i E36 som jag lyckades dra 1.02 genom att köra upp en hel tank med enbart stadskörning, då är nog 0.92 normalt för en E30.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Kowalski
Hej

Har du kollat följande:

Hål/läckage i tanken?
Anliggande broms?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Kowalski
Papegoja :-)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
328_huggarn
hade en mazda 1.8 v6:a 24 v (kanske därför) men den drog ca 1l/mil, och min polare har en 2.8, och den drar ca 09.. kanske beror på vanosen ?!
Har han bara kört i stan eller?

Jag tror min drar run 0.85- 0.9 vid blanda körning.

0.7 på landsväg.

Har aldrig dragit över 1 liter per mil när jag tankat. Och jag kör inte lungt.
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Den har till 95% använts till landsvägskörning, cirka en mil i taget.
Den läcker ingenting, bromsarna ligger inte mot och olja och stift byttes för bara någon månad sen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
328_huggarn; skojar du eller.... 1.8liters 24v V6a???
328_huggarn
deejaywasp: ööhh.. NÄ!
sök på blocket.se och SÖK på Mazda mx3

fattar inte att alla jävlar ska hålla på att ifrågasätta allt man skriver.. blir så jävla less.. tror du ja sitter och snackar skit eller?
det är ju inte direkt vanligt med en v6a på 1,8 liter.
328_huggarn
nä det kanske det inte är.. men det FINNS! thats the point!
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Normalt.. min drar vid senaste tankningen 1.28 liter milen, har ännu inte lyckats hitta felet. men som nån sa.. den käönns lite slöare en tidigare.. kanske katalysatorn som ska bytas ? hur kolla ?

Min bil: Länk
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
huggarn e grinig ;). skulle jag me va om ja hade sugrör till cylindrar :D

ger lamdan felsignaler så kan motorn få onödigt mycket soppa, kanske inte ska kännas slöare då dock...
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
slöare, de blir bilen me tiden man har haft den.. vill alltid ha värre.. kanske e därför den e slöare.. nej så men skämt o sido.. den drar mycke bensin.. startar inte direkt på alla cylindrar. men kommer igång efter ett kort tag.
Har nu bytt rotor, fördelarlock o tändkablar.

328_huggarn
Quiblblb någonting: om ja har sugrör, vad har du då? som har en 318 ? haha..
re
4
reKan
325 coupe -93
Kolla luftfiltret
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
slängde i ett nytt förra veckan, o nu är inte tändstiftena sotiga längre som dom har vart förut.

Aldric
0,85 i min, landsväg till 90% i ett ganska stressat tempo. Lyckades med 0,78 på semester när vi körde kust till kust. 0,92 låter ganska normalt. Är du säker på att din farsa inte laddat lite? ;)

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
Simon 318IS:
om din pappa bara kör 1 mil åt gången så kan det bero på nåt så enkelt som att bilen drar ju mer när den är kall eller inte vid arbetstemperatur.. om din pappa kör bilen varm eller åtminstone låter den gå ett tag vid start bidrar detta till ökad bränsleförbrukning..

........ HAHA ;p .....
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
huggarn jag har bara 4 cylindrar = 1.8/4. du hade samma volym på 6 cylindrar vilket är väldigt taniga tuber, suckpipes.

Simon 318IS: testa kör bilen en längre sträcka i en följd. tanka fullt, kör 20 mil i 90 km/h å tanka fullt igen. så sniket kör jag (10 mil/dag dom dagar jag kör alls) för jag är fattig student å då drar min 0.75 ganska exakt å då är d lite stadskörning å lek med också :).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.