AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.358

Nödväska inför vintern?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag kommer att köra mkt på landsvägar i vinter och många gånger kommer det vara vägar som ligger lite off och är helt öde. Detta i kombination med att jag har en äldre bil gör att det känns lite tryggare om man har en Nödväska i bilen.

Alltså en väska som innehåller det man kan tänkas behöva för att klara av en nödsituation i vinter. Jag vet ännu inte vad jag ska ha med i väskan och det var därför som jag tänkte vi skulle ta upp det här.

Detta tänkte jag att man behöver:

Startkablar
Bogserlina
Ficklampa + ev. extra batterier
Liten förbandslåda
Arbetshandskar
Refill till ev. kontantkort
Tändstickor
Värme ljus
Filt
Spade (för de i norr)
Snökedjor (för de i norr)

sen vill jag ha fler förslag på vad man kan ha med... ngn som kanske har varit med om att bilen gett upp eller att man hamnat i diket el dyl. vad kan mer vara bra att ha?

Vad tror ni om att ha en sådan väska i bilen?
kom med förslag?

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
jag hade lagt till :

2st 50cl flaskor mineralvatten eller vad man vill dricka.
en rejäl täckjacka.
en bättre domkraft än originalet
buntband
ståltråd
liten hylsnyckelsats.

och AJ va jobbigt när batteriet pajjar (sulfaterar) mitt ute i ödemarken och bilen stannar för batteriet kortsluter systemspänningen.
Sen när man skall starta går det inte.. hände mig och min bmw320 .. så ja har alltid ett extra startbatteri om ja åker skrotbil.
sen laddar det en gång i månaden.
fick ochså fel (kallödning) på bränslepumpsreläet på min bmw520 mitt i natten när det snöade.. använde en skruvmejsel jag värmde med cig-tändare som lödkolv. :-)

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har redan detta och lägger till:

Liten utfällbar plåtlåda med stativ (8x5x2cm), metatabletter, liten vattenkanna i plåt samt kaffepulver.

Tar ingen plats och ger en hyfsat bra kaffe i nödsituationer.

*BAWORAK*
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tält, sovsäck, stjärnkikare( om bärgningsbilen dröjer länge).
Mvh
Asken
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

:))
Varför inte ta husvagnen på släp på en gång!?

Jag hade nog lagt ner gameboy + extra batterier också...
:))
kan vara bra att ha med sig en fungerade tel så att man kan ringa till Bmws service och be att de kommer ut.
Med ett spaklyftblock a 300kr samt rejält med rep klarar man ensam dom flesta avvåkningar...
En GPS, nattkikare och en 3G-telefon!

Skämtåsido, en långskaftad nyckel för hjulbultarna... den som följer med ger ganska dåligt moment, så sitter bultarna hårt är det kört.

___
Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Liten reservbil, typ hundkoja, på kärra efter bilen är ett måste.
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Skoteroverall, varma handskar, mössa och stövlar. Fryser man får man inget gjort...
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Trasor eller papper. Inge vidare kul att sitta sig och köra iväg när man är full i olja!

//Thorssa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bra kniv är ett måste i bilen oavsett årstid!
(har lagt en vanlig Mora-kniv och en fällkniv i förbandslådan)

Helst en liten yxa med! (kan vara bra att ha för att t ex avliva vilt om man råkar köra på dem)

Toalettpapper!!

Startkablar.

I övrigt har jag med många av de prylarna som räknats upp av ovanstående.

Dock har jag inte med stjärnkikaren! Tack för tipset Asken! :oDDD

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Länk
Denna försäkring och en mobiltelefon och en varm filt medans man väntar på bärgaren.
Kostar 530 kr om året.
Jag har använt den 3 ggr.
En starthjälp,en punktering och jag gjorde en deal med bärgaren när jag körde min cheva till lack,kostade inte en spänn.
I mitt tycke en helt suverän försäkring och skulle bilen inte gå att laga direkt får man hyrbil gratis i 3 dygn(Man betalar bensinen)
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
hade nog bytt ut värmeljusen mot en liten fotogenlampa, inte lika eldfarligt, men ger ljus och lite värme. Och nåt att sätta tänderna i för att hålla energinivån uppe, chokladkaka tex.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för alla tips.. vissa mer praktiska än andra... :-)

Det med hundkoja är väl bra... men har man en 1.8:a i sin bil så får man vara överlycklig om bilen kan dra sin egenvikt.... :-)

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ni glömde en sak
En 70:is vodka ifall man måste vänta länge på hjälp och får tråkigt under tiden! Den hjälper dessutom till att hålla värmen! ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du glömde cyanidkapseln om 70:isen tar slut... =)

Mvh
varför inte fimpa ficklampan å satsa på en med LED lampor istället!mkt smidigare att använda + bättre ljus!
Snökedjor spade grus i plastflaskor (köpt på OK)

NON UNQUAM CEDE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glöm inte Bosse bildoktorns ventilationstejp bra till mycket kylaslangar mm.
Jisses vad mycket saker man behöver, känns dom flesta gör Skinnarmoresor dagligen :)) och 08 ttorna har ju alltid tunnelbanan att ta till trots en del synpunkter på vildmarkslivet här.:)) Javisst ja De har ju X5 bara för att klara vägbulorna på Östermalm. (det finns bruna kor också inte bara bregottkor):)))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag har iaf allt ett par täckbyxor som ligger i bakluckan plus en spade. För peppar peppar så har jag klarat mig en från och sitta fast och fått fel på bilen plus att man alltid ska ha med mössa och varma vantar. det sitter i sen jag var liten pappa har alltid varit noga med dom här grejerna att man ska vara varmt klädd .. När man minst annar det så kan man ju få fel och blir ståde. värmen försvinner fort ur en bil om det är rikigt kallt.

Mvh Teres
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.