AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.612

BMW billigt i USA

Sida 2 av 2
Observera att utrustningsnivån kan skilja plus att t.ex. så är det andra bromsskivor i USA (ej borrade samt mindre skiva) därav så byter de flesta som ska köra på bana till något annat.

Det skiljer inget på motorerna även om det är 10hk mindre angivet i USA, har något med mätmetoden att göra. Det finns någon tråd om detta om man vill ha mer info se Länk

Kom på en sak, om bilen inte är reggad alls i USA kan jag ha fel...Osäker på om tull har påförts då..Om inte läggs den aldrig på och därmed fås samma effekt som om man "lyfter den" vis re import till EU. Eu tull slipper man iallafall inte ... Dock väldigt osäker..

A

Otto det jag syftar på är ett reportage i Teknikens värld i början på 90talet då deras importguru köpte en 9000 CC 92:a via en "gråhandlare" i tyskland som köpte bilar i dollar via amerikanska militärbaser i tyskland till amerikanskt pris.

En god vän till mig påstod att USA och UK hade ett frihandelsavtal så att man kunde undvika tull genom att importera den till UK först....vet inte om det stämmer.

/Simon
Otto,

återstår att utreda om man behöver betala tull eller inte....:) Inte en helt självklar sits eftersom produkter är tillverkad i ett EUland...

/Simon
Simon: sverige har tillsammans med Danmark världens högsta momssats mig veterligt.

Sverige har 24 Dk 25 altså vikommer på god 2:a plats inte delad 1:a..
A

haimaul
Otto von Diesel:

Sverige har alldeles definitiv 25 % moms.

haimaul
Men på kultur (böcker, teater) är momsen bara 6 % Och därför borde BMW också bara beläggas med 6 % moms!! ;)

Europeiska bilar är kultur, allt annat är transportmedel.
Otto,

mig veterligen har Sverige 25%.

/Simon
Sedan finns det lägre momssatser på t ex "kultur" dvs politiskt korrekt kultur och lägre moms på livsmedel t ex.

/Simon
Det var jag å säker på men efter ett beök på Handelskammarens hemsida fick jag revidera min uppfattning, vilket jag gör än engång, Vi har definitivt 25%...Dumma hemsidor när man är stressad... Lätt att köpa vad som står där.. .

Men jag skall lägga en motion om att BMW skall klassas som kultur och därmed drabbas av 6% moms...

Åter till frågan.. Simonen: Jag var inte speciellt gammal när detta programmet gick men tror att det du säger stämmer. Det frihandelsavtalet är numer med största sannolikhet upphävt då det skulle ge oanade följder enligt principen om "mest gynnad nation" i Gatt,som både USA o GB är bundna till vilket sluter den vägen, det kan mkt väl ha varit så att USA till GB var tullfritt och vidare in i Tyskand fanns givetvis ingen tull eller en mkt mkt låg i allafall o mellan Tyskand o Sverige fanns heller ingen tull o ingen accis ; voila´´ Billig bill..

Faktum kvarstår Tull in i EU är det, det är inte heller olika tulltariffer mellan olika länder , så inga möjligheter till att kringå..

Tull Tull på er..

Men är du helt säker på att man måste betala tull på vara som ännu inte sålts(förtullats?) utanför EU? Lite oklart tycker jag.

/Simon
Nej det varju det jag kom på , det scenariot rär ju tänkbart fast ändå inte, har mkt svårt att tänka mig att BMW AG säler bilar till BMW USA i exakt samma ögonblick som de säljes till kund (Konsignation) troligare är att Bilarna säljes till BMW USA direkt och därmed är de att anse som sålda i myndigheternas ögon = Tull. Inte heller troligt att BMW USA förmedlar bilar åt BMW AG och sälet per kommission.. Detta resoneman fäller din tes, tull tas ju ut när bilen importeras av BMW USA inte när den säljs till kund i USA.. (har du någon gång sett på en nybilsfaktura att det står "strax ovanför raden med mons" Tull... Troligen inte)

Skatta er lyckliga , ni bor ju i Svedala....

Glöm inte att man sen betalar moms på: bilens pris+frakten+tullen ( dvs skatt på skatten precis som på bensin & el där du betalar moms på skatten.... underbart va??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sverige har mkt riktigt 25 % moms men Danmark har 180 % i skatter när det gäller bilar ! (moms och lyxskatt)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.