AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.611

BMW billigt i USA

Sida 1 av 2
Visst är dollarkursen låg just nu men $46500 för en sprillans M3 coupé är ju löjligt. I svenska pengar ~350kkr. Just nu är priserna upp till 50% högre i EU-länderna.

En 545i kostar motsvarande drygt 400 papp och en 966tt
890-tusen.

*suck*

996tt skall det vara.
Vad skiljer EU mot USA modellerna?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Det är mer utrustning i USA modellerna ;-)

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
Chassiesättning osv då? Jag vet att ex. Porsche har annan (mjukare) uppsättning på sina 911or där.

Någon länk till en bra "mobile.de"-sida i USA?
I USA brukar det mesta anges utan moms....är nog värt att kolla upp innan man jämför. M3an är billig iallafall, men skillnaden är inte lika himmelsvid längre.

/Simon
simon_en: Momsen i USA är skrattretande låg. I Alabama t ex är den 2% på bilar. I vissa andra stater är den ngt högre.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Måste man inte betala tull, 10% på köpebeloppet samt sen svensk moms på hela summan då man tar bilen till Sverige? får kolla lite på www.tullverket.se Sen komemr den sköna frakten på xxk kronor in:)
Asken
Asken,

jag tror inte att man behöver betala tull på bilen eftersom den har sitt ursprung i ett EUland...moms slipper man dock inte ifrån om den ska registeras i Sverige....

Cyberkallen,

naturligtvis gäller den momssatsen om du ska äga och köra bilen i USA.

/Simon
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
"om den ska reggas" Coolt att köra runt i en -04 M3 med extra allt, oreggad... ;)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om bilen har ursprung i EU eller inte spelar ingen roll. Tull får man betala, den räknas på både köpesumma bil och fraktkostnaden. Iaf så får jag betala det när jag importerar paintballgrejor och wakeboards därifrån.
Clintan,

underförstått att den skulle registreras i det land den köps i detta fallet USA.

Hubbe325,

är du säker på det du skriver? Jag är ganska säker på att om bilen tillverkad i ett EU/EFTAland och detta kan intygas slipper man tull om man köper bilen ny i USA. Det absolut smidigaste är naturligtvis att få någon på en amerikansk bas i t ex tyskland köpa bilen i Europa. Exempelvis fanns det en stor militärbas i Bitburg där jag köpte min nuvarande bil och priserna fanns i dollar på många bilfirmor.

/Simon
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Simon_en: Hyggligt säker, men jag kan ha fel. Bästa sättet att få bra svar är ju att ringa tullen och lyssna med dem vad som gäller.
Slipper man tull så är det ju riktigt bra. Dock så kommer man inte undan momsen om man inte köper en beggad bil.
Hubbe325,

moms måste betalas på alla bilar, nya som beg om de kommer utanför EU även som beg. Dock får slipper man betala ev moms i landet där bilen köps, men sverige har tillsammans med Danmark världens högsta momssats mig veterligt.

/Simon
1. Tull på alla bilar in till EU. oavsett ursprungsland. Tullen är en funktion av köpeskilling plus fraktkostnad plus moms..DVS total priset..

2. Alla bilar nyare än xx (kommer ej ihåg) är helbilsgodkända och behöver ej alla papper, volo är i alla lägen godkända i SVE.

Info finns på tullverkets hemsida..

Frakt av en x5 från californien kostar ca 1500 dollar..
a

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ok, då vet jag mera nu.
Så kostnaden utan tull för en M3:a skulle bli $46500 +$1500 + 25% moms. 48000*7,53*1.25=451800kr
Vad är tullsatsen på bilar? 10%? c:a 500kkr totalt alltså. Vad kostar samma bil ny här?
Hubbe325: Listpriset är 547'
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Vad skiljer i utrustning mellan länderna? 50 tusen är ju en slant, men det blev ju inte jättebilligt direkt...
Otto von Diesel,

är du säker på att man måste betala tull om den är tillverkad i EU och inte såld. Var ett reportage i TV tidigt 90tal iofs innan vi gick med i EU (men vi var med i EES!) och behövde inte man betala tull på den saab som importerades från en amerikansk bas i Tyskland. Kanske det går att göra så nu med och få lönsamhet i det med dagens dollarkurs.

Vad gäller frakt är det inte nödvändigt att transportera den från Ca, borde funka bra att köpa den på den amerikanska östkusten också...:)

/Simon
Brorsan kollade upp detta för 4 veckorsedan när han var i CA, Frakten skiljer nästan inget från NY eller SF däremot priset..

R

Tull är inte och har aldrig varit en fsg skatt, det är en import skatt. Den kan man inte lyfta av etc...

Det program du syftadde på såg även jag, Detvar en saab 9000 areo om jag inte missminner mig. Det som skiljde vara att via import till länder med frihandelsavtal med USA slippa bla ACCIS tull var det likväl..

Inom EU kan du köpa bil där det är billligast o lägga på Svenska avgifter, ingen tull.

A

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.