|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Den Tisa:n som grävdes ner var en sliten rallybil som stod bland massa andra skrotbilar på ett gammalt sågverk som gick i konkurs och i samband med uppstädningen där så grävdes bilarna ner. | |
| Vilket årtal var det? Verkar ju som en del letat rätt mycket efter bilen men det borde väl finnas nån som vet vart den grävdes ner. Eller finns ingen kvar i livet som grävde ner dom? | |
| Måste varit kring -83-84. Det letades mycket efter den, men den dök aldrig upp. Men om den skulle hittas nu så är det ju bara totalskrot iaf. | |
| Självklart är det nog inte mycket kvar av den nu men om den grävdes ner på åttiotalet så borde ju nån veta vart? Nån anställd på sågen eller liknande. | |
|
Mats H: Ja, med tanke på vad Du säljer på dagarna så förstår jag att Du gillar färgen. Är kanske firman ute efter ett representationsfordon? Man kanske skall reservera K40 som personlig nummerplåt ;-) mvh Leif |
|
|
Varför inte K400? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Nja...i dessa Europanorm 206-tider måste det bli C32/40;). Jag skall kolla vilket förmånsvärde det är på en TISA. Mvh Mats Hellström |
|
|
Såhär kan det gå: Länk <Länk Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Fungerande länk ;) Länk | |
|
Hej! Har följt denna tråd med stort intresse. Vilka bilar! Jag behöver få tag i lite uppgifter om kolvarna som satt i TISA. 1. ETK-nummer för std respektive överdim. 2. Fabrikat. 3. Diameter. 4. Hur kolvtoppen ser ut. Tacksam för hjälp! M v h Erik |
|
|
Ett objekt: Länk Håkan |
|
|
Eftersom det tidigare i tråden länkats till en annons jag la ut på mobile.de vill jag (för de som inte vet) meddela att den sista (995074) svensksålda TISA:n nu återvänt till Tyskland. Far och son Krombach (Hans Hartmud och Marc) tog tidigt muntlig kontakt med mig om bilen och efter bara ett par veckor såg de, en fredag kväll, till att ta ett flyg till Sundsvall och checka in på hotell Knaust. Jag lovade att ansluta tidigt på lördag morgon för att visa upp bilen. Vi träffades i receptionen precis när de ätit frukost. Bägge herrarna gjorde ett snabbt varv runt bilen varefter sonen satte sig i bilen och drog iväg i en rasande fart runt kvarteret i stenstan. När sonen kom tillbaka var det "gubbens" tur. Han sparade inte på krutet och provkörningen varade i ca 30 sekunder. När fadern klev ur bilen frågade han sonen om han ville ha bilen. Marc svarade "-ja" varefter jag fick en björnkram av pappan och en kommentar om att "-nu har Du sålt Din bil grabben!". Att traila bilen var aldrig ett alternativ för dessa killar. De frågade tidigt om jag trodde att bilen klarade deras hemresa. De lämnade Sundsvall, efter sedvanlig pappersexcersis, vid elvatiden. De sa att de måste hinna med en färja i Trelleborg kl 22 samma kväll. Jag tänkte i mitt stilla sinne: hur skall de hinna med det? Jag hade ju kört ca 80 knyck till Sundsvall på morgonen och tyckte att det räckte... Dagen efter ringde Marc. Han berättade att resan gått bra. Men hur hann Ni till trelleborg?, frågade jag. - Vi körde konstant 120 km/h genom hela Sverige, svarade Marc, och när vi kom till Tyskland bara ökade vi!!! Härlig inställning! Marc berättade att de äger 15 st BMW varav TISA:n var en modell de saknade. Pappan (Hans Hartmud) har under flera år varit ordförande i den tyska veteranbilsklubben och med facit i hand är jag glad att bilen hamnade i just deras händer. Jag kan dock inte låta bli att sakna bilen lite då och då,som Ni kanske förstår. Bifogar en bild nedan från det att affären var i hamn: Länk mvh Leif |
|
|
Fantastisk historia Leif! Jag hoppas att du la in en klausul att du har förköpsrätt på bilen? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Kan bara hålla med "sörpan"! Mycket tråkigt dock att sådana här klenoder inte kan hitta sin köpare i Sverige. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Vad var priset i annonsen? Ska se i sparbössan och se om jag ens var i närheten...:) Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
Det är tyvärr för tragiskt att vår bilhistoria säljs till utlandet så här men vad gör man när priserna i Europa är extremt mycket högre på klenoderna än vad vi är beredd att betala för dylika objekt i Sverige. Staten sponsrar ju en massa museér, kan man inte prata med regeringen efter valet om att staten startar något nationellt bil-teknik-museum och då köpa in bilar till det? Det kommer ju aldrig att hända men jag tycker själv att det var en ganska bra idé. |
|
| Tråkigt att det säljs ut utanför sverige. Det var väll den sista Tisa:n i sverige? | |
|
Vi har ett strukturellt problem i Sverige. Renoveringsobjekt betalas gärna med fantasisummor under det att den färdiga, korrekt renoverade bilen som kostat tusentals timmar och en enorm massa pengar värderas till bråkdelen av kostnaderna. Självklart att bilen då säljs till utlandet. Inför Knutstorp mötte jag 2 tyska bilhandlare; de hade köpt en jättefin MB 220 SEb samt en Duett och räknade med att dubbla priset hemma i Hamburg! Pratade också med en som har en T Ford på logen. Han begär 115.000 för ett riktigt "skitobjekt" när marknaden värderar en färdig bil till 90.000 Ur led är tiden, var det ngn som sa....... Bosse J. BMW CS 185 H |
|
| Den där med T-Forden var bra... Nästan komisk. Slår vad om att snubben också var helt oresonlig när det gällde eventuell prutning. | |
|
jag håller med Bosse där om att fantasipriser på renoveringsobjekt eller rena skogsvrak. Så länge svenskarna är för snåla kommer våran historiska bilfauna urholkas tyvärr. Snart kommer det inte finnas några 02 Turbos kvar i sverige heller..... Trist. Min sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.