|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
En tisa grävdes ner på ett sågverk några mil söder om jönköping. Min far letade länge efter den bilen men gav till slut upp och sålde papprena till BMW. Dom ska ha byggt en ny bil på dom papprena. |
|
|
Det är korrekt Din far och jag hade massor av samtal runt ikring detta och jag rekommenderade honom att sälja papperen tll Tyskland, vilket han gjorde. Om det var BMW som köpte handlingarna minns jag dock inte. Kan ha varit en privatperson. Tyvärr, sånt är livet men i den situationen var det helt rätt för honom. Bosse J. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
I denna tråd verkar vi ha koll på 3 av de 4 bilar som togs in i Sverige. Som Göran skrev så finns det bara 2 kvarvarande så tydligen är ytterligare 1 exporterad utöver papperen från Jönköping. Killen jag köpte min TISA av har pratat om papper som såldes till Tyskland. Jag skall kolla upp det.... Förövrigt så har jag läst allt från 30 till 50 kvarvarande "worldwide" men det är ju bara spekulationer eftersom att ingen har byggt upp ett register vad jag sett. |
|
|
Mig veterligt å är det bara ett chassinummer som sålts till Tyskland: den nedgrävda bilen jag skrev om här ovan. Den är återuppstånden i Tyskland. Vad hände med Freddy Kottulinskys bil? Vill också minnas att Sixten Gillmo körde en TiSA men det var en period då jag "lämnade" racing för att senare återfalla, men på djungeltrumma. Leif, är det du som bor i Sollefteå?I så fall så kände jag förre ägaren i Bispgården. Eller, är jag ute och svamlar? Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse: Kan det ha varit förrförra ägaren till Leifs bil som hade BP-macken i Bispgården? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Borde inte tråden flyttas till Oldtimerforumet? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jodå, fullt möjligt. Man har ju inte full koll på allt och på den tiden var ju bilen bara intressant i allmänhet, inte på den nivån som är i dag. Jaså, det var en ägare emellan, visste inte det. Nåväl, ingen har ju misshandlat bilen, tvärt om. Det får man vara tacksam för. Och visst, denna tråd hör mera hemma på Oldtimerforumet. Vet ej om det är möjligt att lyfta över en hel tråd med alla inlägg, men kanske? Får se vad Tomie anser. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse: 2 stycken borde ju vara utförda då det bara kvarstår 2 i bilregistret av de 4 ursprungliga? Som sagt, jag skall kolla vem som ägde de papper som såldes till Tyskland som den tidigare ägaren av min TISA pratade om. Det kanske inte bara var papperen utan hela bilen som gick på export? Sören: Du har rätt om BP macken i Bispgården. Bilen såldes ny till ägaren av macken. Du har inte vägarna förbi snart? Lägger upp en ny länk med bilder på bilen då det amerikanska Neue Klasse forumet har bytt adress: Länk |
|
|
Leif, jag minns bilen mycket väl. Under många år passerade jag ofta Bispgården och tankade nästan alltid där för en pratstund, på väg upp eller ner. Jättekul att bilen finns kvar och i så fint skick. Betr. vaggerydsbilen så torde det vara svårt att ta med den som handbagage på flyget. Det kom nämligen en betald biljett per post. Å andra sidan, OM nu någon annan hittat bilen så tode det vara svårt att i dagen välunderrättade samhälle, ha 2 unika bilar med samma chassinummer. Kan man komma förbi i slutet av augusti och titta IRL? Skulle vara trevligt. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Bosse: Jag påstår inte att någon har hittat den nedgrävda bilen söder om Jönköping och exporterat den en gång till. Jag konstaterar bara att vi i denna tråd har koll på 3 av 4 sålda bilar i Sverige 1965: 1. Almström Anstrin (registrerad i Sverige) 2. Bilen som grävdes ner söder om Jönköping vars papper exporterades. 3. Min bil (registrerad i Sverige) 4. ??? Det är den 4:e bilen i ovanstående lista jag påstår är exporterad och om det bara var papperen eller hela bilen skall jag ta reda på och informera Er om. Förövrigt så är Du givetvis välkommen vid förbiresa. |
|
| Borde det inte gå att fråga BMW vilka chassinummer dom svensksålda bilarna hade och leta reda på den den vägen? Och beträffande den sista tisa:n, blev den någonsin reggad i sverige? | |
|
Leif, jag hör av mig senare i veckan, är du hemma i helgen? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Jag har via den tidigare ägaren till min bil lokaliserat den 4:e TISA:n. Han berättade att en kille (som jag inte vill namge) från Stockholm sålde sin TISA någon gång i slutet på 90-talet till en tysk. Bilen var för tillfället nedplockad i molekyler och hämtades med trailer. Jag har dock inte koll på några chassinummer. Sören: Jag skickar Dig ett mail. |
|
|
Nu har jag spanat in Leifs bil, vilken skönhet! Jag tackar för åkturen och för alla bilder jag fick ta. Bosse, du kommer inte att bli besviken när du har vägarna förbi Sollefteå. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Leif, nu är jag på kommande norrut men ingen säker tidtabell. Hur får vi kontakt? Jag har bosse at BeGeJi.SigurdErik Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Tjena, pratade precis med denna "stockholmare" som bekräftade det du sa Leif. Bilen såldes runt -95 till en tysk som färdigställde denna och kör historisk racing. Allt utom taket byttes till ny plåt. Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
Och jag har varit på ett trevligt besök i Sollefteå hos Leif. Speciellt kul att se en bil som jag såg som ny och en massa år därefter Tack Leif, för en trevlig pratstund. Alltid lika skoj att titta och prata om bilar, speciellt FINA sådana. Hälsar Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Micke: Vad kul att få det bekräftat. Hade han initialerna JS? Bosse: Nöjet var helt på min sida :-) mvh Leif |
|
|
Leif: Ja det har han. :) Ska träffa han i helgen så jag kan höra efter om han minns chassinumret eller har det dokumenterat. Mvh Min sida Länk |
|
|
Chassinumret på den 4:e TISA.n är 995160. Mvh Min sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.