|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns ju en "tomgångsmotor" som det kan bli skit i bland annat som kan orsaka dessa tendenser, sedan kan en kärvande/dåligt lager vattenpump eventuellt orsaka tjyvstopp, då det går för tungt, när man belastar remmen med styrning, generator bla. Du kan ha AC på hela vintern vilket de flesta har, den startar inte under typ + 5 grader. Tipset för 540 med Acknappen intryckt för tomgångshöjning för att säkerhetsställa laddning är BMW egen rekomendation. Det kan ev också gå att höja tomgången via DIS. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag upptäckte att jag har hällt i för mycket vatten i kylaren, det upptäckte jag då den övre kylarslangen på kylaren till vattenpumpen var spänd så jag var rädd att den skulle explodera. Som en cykelslang som är pumpad till max. Öppnade ventilationsskruven och släppte ut en del vatten och då blev trycket mindre i slangen så det gick att "pumpa" och höra ljud från vattenpumpen. (Då motorn är av då naturligtvis) Är det någon risk att slangen kanske spricker nu efteråt då den har varit belastad med så högt tryck under ca en månad? Och lika så för den stackars vattenpumpen, klarar den det också eller finns risken att den börjar läcka? Så det kanske kan vara det som är orsaken till mina problem, trodde aldrig att vattenpumpen kunde orsaka motorstopp!? Men jag är ingen mekaniker kan man ju tillägga, jag lär mig mer för varje dag. Vattenpumpen är ny kan jag tillägga. AC-tipset är ju skitbra, tack hasso! Jag var rädd för att använda den om det är för kallt ute, trodde AC'n skulle gå sönder om det är under noll eller liknande, suveränt bra att få den "myten" krossad, nu är AC-knappen itryckt hela tiden kan jag tillägga. ;-) /Hammar |
|
|
...mycket "tillägga" i mitt inlägg ser jag nu. Det var idag som jag "ventilerade" ut lite överflödigt vatten, glömde "tillägga" det också. ;-) Ska provköra imorgon och se om tomgången blir bättre. Tack så länge. /Hammar |
|
|
Kollade felminnet idag, men det visade inget fel som kunde förklara de plötsliga stoppen. Jag hade, dumt nog, haft ur batteriet för att kontrollera vätskenivån så bilen var utan ström i ca en halvtimma så jag vet inte om det kan ha med saken att göra att de inte kunde hitta något. Det de hittade var felmeddelanden främst från automatlådans komponenter och EDC'n eller vad det heter, av någon anledning, men den växlar fint och bra, men de sa att det kan vara ett fel på en enhet som sedan kan orsaka andra fel så det behöver nödvändigtvis inte bero på automatlådan. Kamaxelgivaren är väl en het kandidat skulle jag tro, då jag sökte efter liknande fall i forumet, men den gemensama nämnaren var att bilen stannade vid rödljus och att bilen dog vid tomgång emellanåt, rätta mig om jag har fel. De nollställde felminnet och de bad min köra ett par veckor och sedan beställa en ny tid då de behåller bilen under dagen för en mer omfattande felsökning på problemet och så de kan fixa det samtidigt. Jag hoppas det är Kamaxelgivaren och inget annat som kostar ännu mer... lagom till jul. :-/ /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det höga trycket i slangen beror på att det alltid blir ett eftertryck i systemet, när du stängt av bilen pga att tempen höjs en stund, därför ar det utmärkt att leta läckage då. det ska systemet tåla, det blir samma höga tryck precis innan termostaten öppnar och om den inte öppnar pga luft i systemet. Du raderar en del minnen bla växellådsminnet när du tar av batteriet, inget att bry sig om, den lär sig snart växla igen :)) Den kommer ju ihåg hur du kör , det är det minnet som försvinner inte växelprogrammet. Hur mycket som försvinner för övrigt vet jag ej, regnsensorn nollas nog osså. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack, då är det relativt normalt, men jag har tömt systemet så det är normal vattennivå nu och det ger inte samma tryck längre i slangen, käns bäst så. ;-) Så det finns kondensatorer som håller kvar strömmen tillräckligt länge, eller är det PRAM eller liknande minnen som "programmeras in" och inte behöver ström för att komma ihåg? Lite off topic kanske men är det vanligt att det lagras felminnen från komponenter det inte är fel på, som kanske uppträdet lite sporadiskt ibland? Men det är kanske så att andra komponenter påverkar de övriga så de tror att det är mågot fel. /Hammar |
|
|
Hej! Testar att få ett svar här.. Har samma problem med min 528iA-97. Vad var det som åtgärdade ditt problem? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.