AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.663

Vad är fel då motorn stannar?

Sida 1 av 2
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej!

jag har nu upplevt två motorstopp på kort tid, under tre dagar, och det med automatlåda!?

Det har hänt förr, men det var kanske en gång under ett helt år så det har jag inte noterat som så allvarligt.

Den fösta gången under dessa tre dagar var när jag körde lite fort och ASC'n jobbade genom att "strypa" motorn flertalet gånger då det spann loss lite väl mycket, men det var inga problem, inte förrän jag körde i 30 en 300meter och sedan skulle svänga in till bostaden <30 km/h så la den av mitt i svängen, då servon började jobba.

Andra gången var också då bilen var varm, men hade stått stilla ca 10 min.
Jag startade bilen och valde D och höll fortfarande på bromsen, men då växeln gick i så drog den ner varvtalet så motorn dog.

Det verkar som det händer då motorn är på de låga varvtalen som vid start och vid låg hastighet < 30.
När servon jobbar sjunker varvtalet lite också, har kollar med BMW vid service men de säger att varvtalet är normalt.
Motorn går jämt så varvtalet "hoppar" inte mycket.

Vad har ni för tips?
Har det med automatlådan att göra, servon?
Eller är det något annat?

/Hammar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter ju som om lådan låser drivningen från motorn och på så sätt får du motorstopp? Om det nu är nåt mekaniskt...

Mitt tips är att kolla upp felminnet först på BMW så kan du ju få lite info om vad det inte kan vara iallafall.

Mvh Robban
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Testade idag också, och det var nästan samma sak, då bilen har varit avstängd en 10 min och sedan startar med bromsen nedtryckt så går varvräknaren nästan i botten, den pendlar lite mellan det sista strecken och nästan i botten, det får motorn att hosta nästan, inte riktigt så illa men det vibrerar lite som om den är på väg att stanna.
Men då den är kall är det inga problem, förmodligen för att varvtalet i regel håller sig högre då man startar den kall... :-/

Får väl bita i det sua äpplet och kolla på BMW om de kan avläsa något, men det kostar ju en del att få det avläst, någon som vet en firma i gbg eller grannkommuner som kan läsa av felminnet till ett billigt pris?

/Hammar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla startbatteriets status!

Om det är dåligt kan det bli konstiga följdfel i bland annat växlingsautomatiken! (det är förvånansvärt ofta dåliga batterier som orsakar olika växlingsfel i moderna BMW!)

Nu när det har blivit lite kallare ute, kommer dåliga batterier att visa sig!

Om det är originalbatteriet från -96, är det säkert dags att investera i ett nytt!

Mvh
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag köpte nytt batteri förra vintern, så det som sitter i nu är nästan "sprillans" nytt.
Kör totalt ca 8 mil varje dag, 4 mil oavbrutet till- och sedan 4 mil oavbrutet från- jobbet så batteriet bör väl laddas på den sträckan?
Ska jag kolla ändå?
Vad ska batteriet visa för spänning då man mäter om det ska vara friskt?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...när vi ändå är inne på ladda batteri, vilka laddare rekommenderar ni att man köper?

/Hammar
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hammar:
Om du ändå ska köpa en laddare så satsa på en underhållsladdare

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
wolv: Tack för tipset, jag har hört att det är den bästa sorten för att spara på batteriet så det inte tar skada, men betänk nu att jag är helt grön när det gäller laddare och bilbatterier, jag vet bara hur man kollar med en syraprovare, fyller på cellerna och hur man kopplar på/av en laddare, det är allt. ;-)

Så tipsa mig gärna om märken, vad en underhållsladdare ska klara etc. tack. :-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Sökte svar på min fråga ang. laddningen, stämmer det att den ska vara:
12 volt =Slut
12,50 volt = halvladdat
12,80 volt = fulladdat.

Visar batt ett värde strax under 12,40v behöver det laddas.
Koppla då in batt på batt-laddaren låt det ladda MAX 10 timmar.
Har det då ej tagit till sig ett värde runt 12,80-13,0 volt Så är det med största sannolikhet slut.
/Skrivet av Woodman på tråden:
Länk

/Hammar
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Använder du blockvärmare på natten ??....då kan du komplettera den med en laddare
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Nej, jag har ingen motorvärmare installerad tyvärr, måste fixa det snart... gråter varje gång jag startar bilen då det är kallt ute på morgonen. :-/

/Hammar
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här finns en bra laddare Länk sök på laddare eller med numret 32-6549
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
gto80: Tack, är det en av de bättre?
Ser väldigt klen ut, men skenet kanske bedrar? ;-)

Johan B: Jag har kollat spänningen på batteriet och den låg runt 12,24 till 12,28 då batteriet är inkopplat, då batteriet är obelastat (minus-polen borttagen) så mäter den 12,39-12,40 V så batteriet verkar vara i topform om det är så att den ska vara på 12,40 då... ;-)

Så nästa steg är alltså att låta någon läsa av felminnet och se, men är det bara BMW som klarar det, finns det någon mindre verkstad som inte kräver runt 700-1000:- bara för att läsa av felminnet?

/Hammar
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hammar: Tiderna är förbi då allt ska vara så stort som möjligt..laddarna blir bara mindre
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har nu inte fått felet jag upplevde sedan en tid tillbaka, kan det vara så att det kan bero på dålig bensin?

Jag tankade på ett nytt ställe vid samma tidpunkt då felet visade sig, och efter att jag tankade full tank på det vanliga stället så har inte felet visat sig mer, visst går tomgången ner lite, men inte så som den gjorde förut, nu ligger den stadigt vid 400-500 varv vid tomgång och i läge "D" som sig bör?

Vad tror ni?

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
gto80: Jag märker detta, men det är väl bara bra gissar jag, bara de är lika hållbara så... ;-)
Ska köpa en nu i helgen hade jag tänkt, tack för ditt tips!

/Hammar
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här är väl den som säljs bla.på Claes Olsson Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack!
Frågan är om jag ska satsa på en sådan eller gå med på erbjudandet som kom från Meca om en Bosch batteriladdade, som rek. pris var > 600:- och som nu kostade under 500, Bosch är ju ett lite mer välkänt märke, men frågan är om det är bättre eller lika bra som den ctek tillverkar?
Vet inte vad Bosch klarar, men ctek klarar _precis_ mitt patteri på 90A...

Står nu mellan valet av en av dessa, vilken ska jag välja, hjälp? :-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jaha, nu dog bilen igen, samma situation.
Varm motor och nyligen parkerat, hämtade lite pengar i automaten och sedan skulle jag köra, startar bilen, inga problem, jämn tomgång, lägger i "D" och så dör den då växeln går i och då jag fortfarande håller på bromsen, den dör inte direkt, utan tomgången sjunker liksom ned till nästan botten och då dör den.
Men nästa gång jag startar, direkt efter, så går det bra, men det känns som hela bilen vibrerar lite, eller motorn rättare sagt och det ska man väl inte känna så tydligt?
Vad är detta?

Tackar för de tips ni gav mig innan, om ingen annat har några fler idéer om vad jag kan göra så får jag bita i det sura äpplet och kolla bilen på BMW... :-/

Hjälp?

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enklast är väl att läsa av felminnet och se om det finns nått vettigt att hittad där. tändningsmissar lagras där för respektive cylinder. När servade du motorns med nya stift tex ??
Kan ju vara nått som sotat och inte bränner rent sig ordentligt.
Det är ju lite jobba att skruva ur dom för att kolla, men man kan ju avläsa en del bara med att kika hur stiften ser ut.
Någon tändspole som ev kan var defekt ??
sedan ska du alltid ha ACknappen intryckt även vintertid på en 540 det höjer tomgången med ca 150rpm och då kommer tomgången över den gräns där generatorn börjar ladda.600rpm.

///MVH Hasso
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag servade bilen 2003-10-06 så det var inte så länge sedan, då bytte de tändstift och de fick även byta ventilkåpspackning då stiften badade i olja.

Tack för tipset med AC'n hasso, finns det någon gräns för hur kallt det får vara ute för att använda AC'n?
Det bildas väl kondens som sedan ska ut, så inte det fryser till och orsakar problem sedan?

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.