|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Gemini__ |
m5toureg: Du frågar, "Vem har sagt ngt om skadligt". Det var väl det du skrev tidigare, "Oljetemp under 90 grader i drift är INTE bra i längden". Vilket jag tvivlar på. Litar mer på BMW:s uppgifter att arbetstemperaturen ligger mellan 80-130 grader i s38b38-maskineriet. Och Mvh: Thomas Länk |
Gemini__ |
Sorry, 80-120 grader ska det stå. 130 grader är det gradantal man inte ska överskrida vid sportigt körsätt. Länk |
|
m5toureg, OK du kanske inte skrev skadligt, men du skrev att det inte var bra (vilket jag tolkade som att det orsakade skador/problem) Så "speciell" är inte S37B38! Visst den är lite hårdare trimmad än vanliga standardmotorer, men det är inte extrema litereffektuttag vi pratar om... Om motorn är genomvarm och oljan har stabiliserat sin temperatur vid 80 grader i stället för 90 grader, spelar det ingen större roll! 80 grader är inom oljans normala arbetstemperaturområde. (lägre oljetemperatur kan ju t ex vara resultatet av att oljan flödar bra och den lyckas med att transportera bort värmen på ett föredömligt sätt i motorn!) Jag skulle personligen hellre ha en olja som flödar bra och ger 80 graders temperatur i oljan än en olja som flödar dåligt och ger 110 graders temperatur! Syntetolja brukar t ex faktiskt kyla motorn bättre eftersom den flödar mer turbulent än mineraloljor (vilka tenderar att flöda mer skiktvis i motorn)... Kan du specificera vilka problem som skulle kunna uppstå vid "stabil" 80-graders oljetemperatur i en motor som för övrigt verkar frisk (även S37B38, eller annan M-motor)? (eftersom du skriver att oljan inte BÖR ligga vid den temperaturen under längre tid) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack boys för alla era svar o synpunkter:-). "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Kane - att du inte hittar den i ETK'n betyder inte att den inte finns, någonstans har jag reservsdelsnrt men efter att några här i forumet har haft problem med olje-thermostaten, kanske någon annan har nrt till hands, evtll behövs byte av hela filterhuset - (använd sök-funktionen!) hel klart är att det finns en oljethermostat - Johan - 'ok' vi får väl sluta här utan att 'splitting hairs', du har min respekt för din åsikt, vi kan ju vara nöjda om vi inte har några större problem - M5touring register |
|
|
Jo oljetermostaten sitter i filterhuset, hela filterhuset måste bytas. Det är inte jättesvårt, men vill man ha gott om plats kan man alltid plocka bort plenumkammaren. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
|
//HD91 - tack för det !! Johan B - inte ville jag väl utmama 'olje-gurun' ;) verkar vara ditt område ;) ha de ! M5touring register |
|
|
Hd91:Vad hade du för oljetemp före resp efter bytet av oljetermostaten?? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Dawwe: Problemet var på en annan bil, temperaturen låg kring 60-65C när det var vår/höst och 70-73C på sommaren, nästan 80 vid mycket hård körning. Jag vet inte vad den ligger på efter byte, men normalt enligt min erfarenhet är ca 89C, det har alla friska M5:or jag sett haft, vid normal körning under sommaren. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
|
m5toureg, Du skrev: "låt bli 10W40 eller ännu sämre 0W40 (mobil) dessa är för tunna" För tunna för vad frågar jag? Detta beror helt på hur frisk motor du och vilka toleranser det är fråga om. En sliten motor eller en med mycket stora toleranser kan behöva högre viskositet, annars är låga viskositetstal att föredra. Huvudsaken är att oljefilmen orkar påfrestningarna. Lägre viskositet har bättre pumpbarhet och flöde (klarar högre varvtal) samt ger en mycket bättre kallstart (snabbare smörjning) Dessutom kan 0w40 aldrig vara direkt sämre än 10w40 då dessa är lika "tunna" vid arbetstemperatur. / Anders |
|
|
HD91:Då är min normal då:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Anders S. - är säkert riktigt vad du säger - Johan B. - kan nog klara ut begreppen - jag vidhåller, till en E34 M5 är Castrol TWS 10W60 (eller annan 10W60) att föredra jämfört med 10W40 eller 0W40, det har visat sig att de senare alternativen ha lett till oljeläckage (där det inte funnits någon innan) samt högre förbrukning eller förbrukning där det inte fanns förebrukning att tala om innan - detta är INTE vetenskaplig teori eller kemi, enbart praktiskt erfarenhet, hur mycket det nu betyder i sammanhanget - M5touring register |
|
|
Länk - oljethermostat ! M5touring register |
|
|
Länk - olja för E34 M5 - Castrol TWS 10W60 - - klar + slut för min del, andra uppfattningar är välkomna, vi behöver ju inte ha samma uppfattning och kan ju vara vänner ändå !? M5touring register |
|
|
m5toureg, enligt BMW själva finns det bara två motorer som "skall ha" TWS, resten kan använda 0W30-olja (om den är BMW-longlifeklassad)! (undantag M43CNG, som skall ha en specialolja!) De två motorer som enligt BMW:s officiella rekommendationer "skall ha" TWS-olja, är: S54 S62 (M5 E39 t om 02/2000) Att TWS fungerar bra i motorer som går hårt är en annan sak! Men att hävda att en 0W40-olja inte fungerar bra i en E34 M5, är att överdriva kraftigt! Eventuella oljeläckage beror egentligen på slitage i motorn och inte på oljan! Däremot kan en tjockare olja ibland kompensera för ett visst mekaniskt slitage... HD91, högsta oljetemp kring 60 grader är däremot inte bra! Se tidigare inlägg i denna tråd. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.