|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Byte olja igår på min M5. Tidigare låg oljetempen på mellan 75-85 grader kanske uppemot 90-95 nån gång ibland....Nu bytte ja till Castrol RS 10-60W o efter att ha kört några rundor(ok då många:-)...) i mitt varmgarage så stabilisera sig oljetempen kring 95 grader,verkade dock sjunka om man drog på...Det är inte så att jag är orolig över att oljan e för varm utan jag vet att den skall ligga runt 90-100 grader....Min fråga är varför blir oljan varmare nu??Är det pga av ökad friktion??Eller pga att den nya oljan har lättare att "ta åt sig värme"??Tidigare var det Agip Helsyntet i bilen...Är det någon som kan svara på min fråga?? | |
| ingen kylning av fartvinden? mistänker att du inte kan ha kört särskilt fort i garaget. | |
|
Kylningen är det inget fel på då vattentempen står exakt i mitten oavsett hur länge den än går på tomgång o oljetempen på ca 95.Min fråga var ja varför oljetempen stigit ca 5-10 grader efter oljebytet,beror det på att oljan i sig bättre kan ta till sig värme eller är det ökad friktion???Med den "gamla oljan" hamna oljetempen på ca 85-90 grader om jag gjorde likadant...När jag kör så sjunker tempen ner mot 85... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Eller är det så att den nya oljan inte "svalnar" lika fort som den gamla o att motorns metall samt oljan har en temp som är närmare varann än tidigare??Ja undrar bara eftersom jag är nyfiken,antar att Johan här på forumet kanske hatr svaret.... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
En tjockare olja blir alltid varmare än en tunnare! Det beror på att oljans egen friktion blir högre när oljan är tjockare. En tunnare olja flödar dessutom lättare i motorn, vilket i sin tur sänker temperaturen. (tjockare=högre varmviskositetsklassning) En oljetemp kring 90 grader är ingen fara! En bra syntetolja (som RS) tål mycket högre temperaturer än så. Vilken viskositet var det på den gamla oljan? Har du bytt till annan typ av oljefilter? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tidigare var det Agip Helsyntet,vet ej vilken visko då det var tidigare ägare som använt sig av denna,men enilgt uppgift en 10-60 olja,har dock bara hitta en 10-40 helsyntet på Agips hemsida.,.....Oljefiltret jag använder är Mahle,oxå samma som föregående ägare.Rs:en har API SL-klassning o 10-60W,är inte ett dugg orolig över att oljan e för varm,har på en tidigare M-bil lyckats jaga upp tempen mot 110 grader....Dock rörde de sig om körning på höga varv i låga växlar då...Jag köper din förklaring Johan men innebär det oxå ett högre mekaniskt slitage??Eller är det bara så att "oljefilmen" på metallen är något lite tjockare med denna olja?Kan ju omöjligen tänka mig att RS:en INTE uppfyller kraven som BMW ställde till min motor som har över 10 år på nacken o säkert över 15 år sedan den konstruerades...Vore klart intressant o testa o hälla på Rs 10-40 o se om oljetempen sjunker något då vilken den borde göra enligt ditt resonemang,men så nyfiken e j a inte att ja byter olja för ca 1000kr bara för att konstatera det:-)... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Det blir inte mer slitage med en lite tjockare olja (under normala förhållanden), men däremot ökar friktionen lite i motorn, vilket ger något lägre effekt och lite högre bränsleförbrukning. Skillnaderna är inte stora, men kan lätt mätas i ett laboratorie (någon eller några procents skillnad i bränsleförbrukning t ex). Om man har extremt högvarviga motorer kan oljan dock bli för tjock, då blir smörjningen sämre och i värsta fall får man ingen oljefilm på en del ställen i motorns rörliga delar. Men då pratar vi HÖGA varvtal (typ F1-varvtal)! RS-oljan överträffar lätt de bästa oljorna som fanns när din motor tillverkades! Om din motor är frisk, kan du säkerligen använda en olja med något lägre viskositet (kolla i instruktionsboken)! Skulle faktiskt vilja påstå att det är mycket få motorer/förare som egentligen behöver en 10W60-olja! (fast i reklamen vill man gärna få folk att tro att de behöver den oljan....) Bland BMW-bilar är det bara tidiga E39 M5 och Z8 som "skall ha" Castrol TWS (10W60)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Ok...ska testa med RS 10-40 nästa gång då...Dock tror jag att 10-60 är att föredra på sommaren vid mycket varmt väder som det kan bli nere på kontinenten(brukar åka dit en gång om året),en sommar när ja va nere så skönk oljetempen ALDRIG under 55 grader,trots att bilen stått parkerad i över 24 tim...Men den gick aldrig över 110 heller för den delen...Det e en himla djungel de här med oljor...:-) "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Har på känn att i M5'ans handbok står nåt om normalolje temp 80-120grader, sedan tillägg på att temp på över 120 eller 130grader får inte överstigas. Skulle ju kunna kolla men har ju bilen i garage. |
|
|
Bayerischemotor: Ja har ju IB:n så ja kan kolla själv o om ja minns rätt så är det precis som du skrev att en temp mellan 80-120 e normalt o att man får va uppemot 130 kortare stunder...Det var ju inte det som var min fråga utan snarare varför oljetempen blev högre med 10-60 oljan ja nämnde än den gamla som höll sig ca 5-10 grader svalare...Så här på höstkanten så höll sig oljetempen på landsväg så gott som alltid under 80 grader med den gamla oljan,med den nya hamnar den något högre dock,kanske 85...De "lustiga" är att trots att oljan blir nu ca 5-10 grader varmare så håller sig vattentempen precis där den alltid varit:-),man tycker ju rent logiskt att högre oljetemp borde ge högre vattentemp oxå,o det kanske de ger oxå men bara så marginellt att det ej syns på mätaren... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
OK, missupfattade lite.... Min förra M5 gick ca 5-10grader svalare i oljan än min nuvarande, och det med lika olja. Förra var väldigt sällan upp över 90grader, nuvarande kommer rätt lätt upp i 100grader inne i stan. Och kan intyga att konditionen på denna är bättre. |
|
|
Min 3.8 med Mobil 1 0/40 låg alltid stabilt på 95 graders oljetemp. Detta år har jag dock kört på TWS 10/60 och då ligger den stabilt på 100 grader vid samma körförhållande. Slutsats; TWS är en hetare olja........;) (Syns på priset också kanske) |
|
|
TWS 10W60 är att föredra, olljetemp under 90 grader i drift är INTE bra i längden, den skall ligga vid 90, sedan finns det ju en olje-thermostat och jag tvivlar att den öppnar vid körning i varmgarage altern. den öppnade för tidigt tidigare - låt bli 10W40 eller ännesämre 0W40 (mobil) dessa är för tunna och ökar även läckage om sådan finns - |
|
| m5toureg: Öppnar inte termostaten vid 108 grader? | |
|
M5Toureg:Mig veterligen finns det ingen oljetermostat utan bara oljekylare,eller???? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Kane - 108 grader, vet EJ men kan vara riktig - därav ibland högre temperaturer vid låg fart och lägre vid högre fart (efter att thermostaten öppnar) - Dawwe - det finns en oljethermostat som sitter i filterhuset och ibland hänger den sig med följden att olje-tempen inte orkar över 80 grader beroende på körsätt och utetemperatur förstås - M5touring register |
|
|
M5Toureg:Ok!!O hur kollar man om den hängt sig??Är det den där lilla stålkulan som man kan se i filterhuset??Svår att byta antar jag??? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Normal oljetemperatur för en "frisk motor" som körs normalt, brukar ligga mellan 80-100 grader! (ett riktvärde som brukar användas är 85 grader) Att påstå att en oljetemperatur under 90 grader är skadligt i längden, köper jag inte! Däremot kan det bildas "kallslam" i motorn om kondensvatten får reagera med sotpartiklar i oljan. Men då måste motorn/oljan vara ganska smutsig, samtidigt som man aldrig eller sällan kommer upp över 60 graders temperatur i oljan! Med andra ord: så länge som oljans driftstemperatur ligger någonstans i närheten av ca 90 grader (+-10 grader), är det inga problem (som är relaterat till oljans temperatur i alla fall!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vet att om man skulle slå i för mycke olja så kan tempen stiga lite.. Mvh Jocke www.frid.cc |
|
|
ok, Johan, i princip inga problem, vad vi här tala om är S37B38-motorn, eller hur ? och den är ju något speciell ! vem har sagt något om skadlig ?? 3.8 Li M5-motorn BÖR ligga vid 90 grader INNAN man varvar över 3000 rpm, tempen BÖR inte ligga vid 80 grader under en längre tid vid vanligt drift - det handlar inte om vetenskap, det var bara en reflektion och rekommendation, det finns säkert många teorier om det här - som du säger oljetempen bör ligga vid 90 grader +/- men inte vid 80 grader +/- under längre tid för att då är det något som inte stämmer - Dawwe, vet EJ hur det ser ut men det lär vara besvärligt att laga det är visst någon form av massa som styr förloppet, att den hänger sig lär inte var ovanligt - HD91 = du hade väl samma problem och byte hela paketet ? |
|
| Har nu kollat i ETK och det verkar inte finnas någon termostat för oljan som jag trodde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.