|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
var ute och körde inne i stan tidigare idag då motorn började rycka... trampade ner kopplingen och det försvan körde en bit till och sedan slutade motorn att gå. väntade ca 5 min och sedan startade den igen. stänger dörren (läs smäller igen) och vad händer, bilskrället rycker till igen, nyfiken som man är så testar man ju att smälla igen dörren igen och vad händer ?, jo nu är bilen död i ca 10 minuter, kör ca 500 meter och sedan dör bilen igen, går till närmsta bensinstation och köper 5 liter bensin (litar inte riktigt på tankmätaren). tankar och nu går den hur fint som helst igen. kör ca 1 km och sedan dör den, får igång den efter ca 10 minuter igen och kör 1 km till, sen dör den och blir hembogserad. så nu står jag med en död bil och inget sätt att ta mig någonstans... mina teorier är att det antagligen är något glapp någonstans, eller att det stoppar nånstans i bränslesystemet. jag har ström från batteriet o startmotorn går fint, men inte startar den för det. någon som har några tips på vad det kan vara så jag slipper gå igenom allting i ca 10 minusgrader utomhus imorgon ? | |
| Bränslepumpen kanske håller på att ge upp... | |
| jo, jag har tänkt på det, hoppas inte det då det är lite taskigt med pengar just nu... kan dessa symptom uppstå av att bränslefiltret kleggat igen/håller på att..., det är nämnligen inte bytt på ett ganska bra tag och jag har ett hemma ? | |
magmo |
Filtret borde inte tvärstoppa så "snabbt". Tror oxå på bränslepumpen (hade samma skit på en Snabel 900 förr). Låter det surrande om pumpen när du startar? Magmo Maniac is in the house! |
|
bränslepumen surrar lite grand, vet inte om den gör det fortfarande(har inte kunnat lyssna då det varit lite väl mycket trafik runt mig), den har då gjort det tidigare... någon som vet vad en bränslepump kostar ? |
|
magmo |
Borde inte kosta mer än ett par hundra på skroten. Kolla upp bildelsbasen eller vad det nu heter! Magmo Maniac is in the house! |
|
ok, tack för alla tips. Är det någon som vet hur man kollar om bränslepumpen fungerar ? |
|
| hur många bränslepumpar sitter det i bilen ?, vad jag vet så sitter det en utanför tanken på höger sida av bilen (om jag inte minns helt fel), sitter det även en i tanken ? | |
|
hello! du kan ju lyfta ur bränsle pumpen ur tanken så kan du kolla om den funkar när du kopplar ström till den från battriet,jag har hafft samma problem med min att den funkade ibland sen la den av igen,o den funkade när jag knackade på den men så la den av igen så jag bytte bränsle pumpen. min bränsle pump kostade ca 850kr ny. |
|
| jag kollade på motornord på bränsle pumpar dom var svin dyra där ca 1600kr jag köpte min för ca 1,5år sen så dom är tydligen dyrare nu hmmmm sorry | |
|
nu börjar jag bli riktigt less på bmw, går ju fan inte att komma åt någonting nånstans. om man inte råkar ha en fyrpunktslyft ståendes hemma på tomten, nä nu blir det att fixa det här och köpa en volvo. får väl på något sätt ta mig till bmw och låta dom kolla... |
|
|
hmmm sitter inte bränsle pumpen i tanken på din bil??? de är bara att lyffta på baksättet där har du en lucka du skruvar bort så under den sitter pumpen?? de är kanske inte som på min 320i-88 |
|
svintoleffe |
för pumpen sitter i tanken. Då lyfter du bort baksätet och så skruvar du loss plattan som sitter där. Så är det bara att fiska fram pumpen och kolla. Jag har haft bland annat en volvo och två andra bilar, och jag lär säga att Bmw det är faskiken den mest lätt skruvade bil jag har varit mde om. Inge krångel inga svåra saker, det är till och med för lätt ibland dom krånglar liksom inte till det. MVH Leffe |
|
inget är mer lättskruvat än en gammal volvo, inte för att det har nånting med saken att göra... hur som helst så verkar allting bero på att värme, när bilen blir varm så dör den... någon som vet vad som kan påverkas av värme så att bilen rycker lite för att sedan dö ? |
|
|
Tycker det låter som att det kan vara en lödning i bränslepumpreläet som spruckit. Detta kan ge de symptom du beskriver, beroende på hur länge bilen varit igång. __ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
| vad tar det för bilen att bli varm ?, 3-5 minuter ? | |
|
surrar det i pumpen om du vrider på tändningen igen när bilen har dött? __ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
| vet faktiskt inte, har inte vågat ge mig ut och köra den varm... och när jag stannade sist så var det lite för mycket trafik ute på vägarna för att man skulle höra något. | |
|
ok.. men kolla det när du har möjlighet. jag hade prövat med ett nytt bränslepumprelä isf.. ___________________________ Allt är inte vad det ser ut att vara.. |
|
| det borde ju iaf inte kosta all för mycket pengar... | |
svintoleffe |
Det kan även vara tändspolen som gör det, MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.