AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.004

M 70 kammar förställning

Sida 1 av 2
Paap Reeder
Hej vinkeltolvor!

Skall snart sätta dit kammarna och ställa in dem efter att jag bytt ventiltätningarna.

Nu är frågan om jag skall FÖRställa dem ca 1 kamaxelgrad eller ej?? (Gör väl kanske ca 5 grader på svängdämparen).

Rent praktiskt går det till så att jag lyfter jiggen 5 mm på sidan mot toppens kant som ligger i rotationsriktningen.

Vad tycker ni?

Den kanske börjar gå så in i he...att jag måste skaffa mig ett par F 1 läderhandskar i mocca för att ordentligt kunna hålla den på vägen när båda de stora mätarna gått varvet runt....nicht war?

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Med lite tur kanske du plockar några få extra hästar vid varvtalet X.
Men motorn kommer INTE att gå rent vid alla varvtal om man förställer kammarna.
Det är svårt att utan bromsbänk säga vid vilket varvtal man får lite mera effekt.
Tycker inte det e värt det...
mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
Hej paap

håler nog tyvär med wadel!!

mvh mrhorsepower

Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=)
PETER.O
Om du flyttar kammen 1 grad blir det 2 vevgrader. Om den kommer att gå bättre vet jag ej, men är det inte så mycket
jobb att flytta tillbaka så kan det väl vara värt att testa.

Peter.
Paap Reeder
Hej!
Nu står kammarna i "Force-läge" (gillar ordet. Bara det gör 10 hk).
Ställde dem bara 5 mm och inte 6 som min uppgiftlämnare sade.

Tittar man på nockarnas läge står nocken nu på max ventilöppning.
ÄR DET VERKLIGEN SÅ att en M70 inte klarar en brusten kamkedja???
På vilket sätt skall ventilen kunna slå i kolven om den inte gör det på "max nockläge"??

Skall nu fortsätta med ett s k LEAK DOWN- test.
Finns det ngn som har ett instrument för detta? Kostar 2100:- inkl moms.
Jag betalar gärna en 500:- ing i hyra några dagar och givetvis deposition.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,jag byggde en leakdowntester när jag tävlade med bågar,tror ritningen finns i en gammal bilsport,men jag vet inte vilket nr,kanske redaktionen vet.var riktigt bra o fungerande.billig oxå mvh//jacke
Paap Reeder
Hej!
Har idag mätt tre cylindrar - leakdown.
cyl nr 7 - 2% 3,8 sek
cyl nr 10 - 2 % 1,5 sek
cyl nr 11 - 2 % 3,5 sek

Vet inte om jag gör rätt.

Om jag ställer trycket på 100 psi och ansluter testutrustningen så sjunker intrycket till 90-95 psi samt läckagemätaren sjunker till ca 88 psi.

Gör jag istället så att jag koninuerligt har testutrustningen ansluten och efterhand höjer intrycket till 100 psi får jag 98 psi på läckagemätaren.

Tiderna anger den tid det tar för trycket att sjunka från 80 psi till 10 psi.

Fortsätter i morgon efter att jag druckit adventskaffe med tillhörande sånger.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
har för mig att en leakdown på upp till 10% är godkännt.
Paap Reeder
Hej!
Ställde på 750:an i morse och har snurrat omkring litet på bl a E 18.
Mina kammar står nu 5,7 grader före (+/- 0,1). Låter mycket sa´en motortrimmare!!

Hur blev det????
Ett jäkla vrid under 2500 .... sedan blir det slöare. Kanske t o m slött.
Är det det minsta fuktigt på vagbanan så spinner hon loss på både ettan och minst tvåan också (ASC givetvis urkopplad).

Går nästan inte att med lagom gas starta utan hjulspinn. (Nu har ju inte jag heller diff så det förvärrar ju det hela en aning).

Efter 3000 blir det märkbart sämre än tidigare vilket gör att 0-50/70 går som en MC men sedan vetefanken vilka japaner man egentligen kan hålla bakom sig.

Skall nu imorgon köra litet till innan snön kommer och jag ställer av henne igen (eftersom jag bara har en omgång v-däck och de sitter på E 28:an) men sedan tror jag att jag skall ställa tillbaka kammarna eller ha max 1 vevaxelgrad förställning.

Skall imorrn också undersöka resultat av den nya vevhusventdragningen. Över 20st "PiM varvstoppsvxlingar" har jag gjort så skulle de komma ut oil så har det säkert gjort det.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej Vinkeltolvor!
Kan berätta att jag idag - efter totalt nästan 15 mils varierande körning - kollade mina plenumkammare efter att jag ändrat dragningen och funktionen på vevhusventilationen i M70:an.

Resultat: snustorra! Sahara skulle betecknas som en blötmyr i jmf.
Filterboxarna var också torra.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap.tror du att det beror på omdragningen av vevhusventen eller att du bytt ventiltätningarna mest? mvh//jacke
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
är det inte så att det SKALL komma ner en liten piss olja i plenum som letar sig ner mot ventilen så att ventilen smörjs lite i styrningen ?
jag har förstått det så iaf.

sedan hur mycket olja som skall ner.. ja väldigt lite men iaf. nån droppe.

7-Series - The choice of your local pimp!.
Paap Reeder
Hej!
Wadel: Intressant aspekt som jag diskuterade med en motortrimfirma innan jag "började".
De förklarade principen så här att eftersom alla ventiler skall ha ett visst spel i styrningen så kommer ventilen att "oscillera" några 10 eller 100-delar vilket gör att tätningen kommer inte att kunna hålla alldeles tätt och släpper således genom en viss mängd olja till smörjningen av ventilspindeln.
Mindre problem på insuget då det finns ett undertryck där som suger in olja medan det är värre för avgasventilerna.

På insuget kommer sedan all olja på själva ventilen också att "spolas bort" av bränslet som ju duschas in nästan direkt på tallriken.

Nåväl .... vi får se.
På jackes fråga är jag mera osäker. Skall nu testa ett tag på detta viset. Skulle luftfilterboxarna efter säg 1000 mil fortfarande vara torra kanske jag bygger tillbaka.
Återstår då fortfarande frågan varifrån oljan kommer.
Tror inte att det har att göra med tätningarna. Mitt oljiga / sotiga stift (10:an) kan dock i sig förklaras av tätningen.
Vissa tätningar var litet "fosilerade" och dubbelt så hårda och oformliga som dito nya.

Har nu efter ca 15 mil kikat på stiften igen och det visar sig att 7-12 har ett 10% sotigare face än 1-6. Hade vita isolatorer på 1-6.
HC har vid ett snabbtest gått ner från ca 230 till 130 men kan också vara lägre eftersom jag tog provet bara efter några mils körning i sta´n efter min "renov" och hade då inte hunnir blåsa ur riktigt.

Det här problemet med "bluddrande M70" som fanns i en annan tråd har inte jag.
På 1, 2 och 3:an drar den jämnt till varvstoppet på 6200 utan svackor i vridet. (3:an kunde jag dock bara dra till dryga ca 180 men inga tendenser fanns heller där).

Nu har det dock visat sig att min AC- kompressor börjat "snora" litet olja ...... att äga och köra 750 är: "one damn thing after another"...... men jäkligt skönt är det när vridet lyfter upp huven med BMW-märket en aning när hon vädrar upp sig på motorvägsfart.

MVH /// Paap R
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,lustigt sammanträffande,hela högra banken har vita isolatorer på min m70 oxå.den vänstra banken har klart mörkare(sotigare) isolatorer.
Visa användare
391
jacke
750 e32_89
hej paap,lustigt sammanträffande,hela högra banken har vita isolatorer på min m70 oxå.den vänstra banken har klart mörkare(sotigare) isolatorer.
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
precis så var tändstiften på minn förra 750 den hade gått 27000mil, enl bmw berodde de på slitage på kammdreven å en justering fodrades.

Paap Reeder
Hej!
Nästa moment blir nu att ställa tebaks kammarna till det läge som dom experimenterat fram nere i Bayern som det optimala läget.
Var väl litet överdådigt att tro att jag i min vedbod skulle kunna komma på nått bättre.

Nåväl ... ett jäkla vrid vid 1500-2500 rpm blev det.

Wan - mina kamdrev såg då helt OK ut .... men man kanske skulle sätta dit nya ändå när man nu ändå skall riva vissa bitar.
Som du säger så är det också min vä bank som är mörkare och går för fett.
Den kammen ligger ju tvåa i rotationsriktningen ... om nu det kan betyda nått??

MVH /// Paap R
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
papp : mjo.. ja ja känner väll endå kanske att en liten min ipiss med olja vore inte fel om den letade sig in i ventilstyrningen
.

kanske en liten slatt zwei-takt-öl i tanken ? å andra sidan gillar inte katalysatorerna det...
kan du inte visa kort på hur du byggt om vevhusventilationen ?

ok visst är det träligt att äga/köra 750 om man inte är gjord av pengar.
hela grejen är ju den att det är redigt gött att plocka ut en sprillans ny bil med v-12 , sedan kör man skiten ur den sommar som vinter och rostskyddar självklart inte , sedan säljer man såfort nybilsgarantin gått ut och allt blir någon annans problem , ok det kostar över en halv mille.. men vad är det idag ? några starköl och en volvo...
Så gamla bilar som vi har , uppemot 15 år.. jah-... klart att det går sönder stup i kvarten , det lär vara under 1% av alla 750 som fått den omvårdnad den skulle behövt , och så blir det ju för ingen köper en ny 750 i tron att de skall behålla den i 20 år.. nja.. snarare köps 750 av folk med pengar som åker rätt problemfritt när bilen är hyfsat ny och sedan köps en ny lyxbil.
aldrig hört talas om någon självmekande entusiast som köpt ny 750 för att vårda och ta hand om bilen , någon annan som känner till någon sådan bil ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
papp : jajust , kan du inte ställa kkammarna nån grad åt ANDRa hållet för att få mera toppvrid då ?
eftersom "alla" 750 spinner loss lätt vid låg hastighet känns det som att toppvrid är mera värt än bottenvrid ?
nästan inga bilar spinnar loss om man står på i över 100 kmh :-)

WA
2.343
WAN
paap att den ligger tvåa i rotationsriktningen det är de som är orsaken varför stiften blir vita på den sidan = magert enl bmw.åtgärd justering av kammarna med jiggar.

WA
2.343
WAN
rättelse de som ligger etta i rotationsriktningen blir vita.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.