AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.534

M5 e39 vs. Lotus Omega..

Sida 1 av 2
Go
110
Gogo
528iM e39 -98
Vad tror ni om de gubbar??...ska införskaffa en 5:a till våren..& polaren retas med att en Lotus Omega plockar M5:an hur lugnt som helst...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mest skulle det väl bero på spridarna i Lotusen, de är så väldimensionerade att de slukar tanken (80l?) på 20min., alltså 4l/min på fullgas vid toppfart...

Det kallar jag lagomt...

Mvh
Agge
Lotus Omega 0-100: 5.4, 0-402 m på ca 13.5, 0-200: ca 18.3, toppfart 282 km/h mot

Bmw M5 0-100:5.3, 0-402 m på ca 13-13.3, 0-200: ca 18

Så M5:an är lite lite snabbare verkar det som.

Mvh
//Agge

Agge
Förresten, är det någon som har exakta tider på M5:an 0-200?
Låter konstigt om M3 e46 är snabbare än M5:an i det intervallet.

Mvh
//Agge

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag har sett tider på E39 M5 på allt från 16,9 till 18,4 s, M3:an är snabbare i 0-200 men inte i 100-200, efter 200 har inte M3 en chans.

Perkka
Måste ju ha i åtanke att Lotusen är bra mkt äldre än M5 E39.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag undar hur går det mellan en 5 serie Alpina och Lotus Omega av samma årsmodell??? Det vore intressant...

MVH Morgan.

Enligt testen i engelska tidningen så klarar sig en standard Lotus Omega bra mot Bmw M5 och Audi RS6 i axet.Audi fick ta till fab uppgifter för att knäcka Gammel opeln =)
På bana fick den stryk men något skall väl ha hänt på ca 13år i väghållning och däckkvalite...

4l milen??? nja inte riktigt men vilken bil drar lite soppa i 286km/h???
Chippad Lotus Omega = 477Hk och 730 Nm: Klarar sig mot det mesta skulle jag tro annars så kan man ju trimma vidare för en billig peng...
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Det enda test jag vet om mellan dessa två är detta: Länk

Tyvärr är inte hela testet med, men det verkar som om Alpinan drog det längsta strået...
Lotus Omega är nog något av bilvärldens mest vansinniga påfund. En ful Opel Omega skickas till Lotus för trimning och kommer tillbaka med ett löjligt spoilerpaket och 377 hästar. Jag har provat en och de är inte långsamma... Det var något av det mest brutala jag varit med om i bilväg. Bilen presenterades för över 10 år sedan och än idag har de flesta familjesportbilar svårt att hänga med Lotus Omegan. Enligt de siffror jag funnit är Lotus Omega margienellt snabbare än E39 M5 0-200 km/h.
"johan"
Länk (Report)
Perkka
B10 Biturbo ska göra 0-100 på 5.6 sek och som Agge skrev så gör Lotusen på 5.4 sek.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, alltså teoretiskt skulle tydligen spridarna ha en förmåga att leverera 4l/min (tillsammans), antagligen ligger den reala förbrukningen rätt mycket lägre...

Tror det var nåt gammalt ex. av Tekn. V. jag läste det i?

Mvh Robban
glöm att du kan chippa en LO till 477hk..
Spridarna bottnar rätt kvickt över 400hk på en sådan..

och skulle du byta dem, kommer nästa flaskhals som på beställning.. Polaren har koll på det där, han var spekulant på en LO för ett tag sedan..

/A
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bjoerk, håller med dig!

Men det gör att Lotus Omegan samtidigt är något av det coolaste som finns i bilväg....en "fulbil" som går som ett skållat troll.
(det är nog inte många som inser hur snabb bilen är när de ser den i verkligheten - en veritabel sleeper!)

Sedan är väl tyvärr varken kvaliteten eller rostskyddet något att hurra över.

Troligen en framtida samlarbil i alla fall!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hade lite fel verkar det som om spridarna, i johans länk så står följande:

Insprutningsventilerna är Rochesters största 4,75g/s

Mvh
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Väldigt fräckt med sleepers som en Lotus Omega, visar dessutom Lotus kompetens rätt bra, från gungig båt till racer sedan.
Skulle dock vilja se en Alpina B7S mot en Lotus Omega....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
"johan"
Gungig båt är den original tycker inte det är nån bra väghållning i 300 men med KW coilover runt om är det en annan sak mmmycket bättre :)
Cardone....

Verkar som din polare har lite dålig koll på vad som finns på Lotusen. Eller så har jag det... Men jag tror att jag kan lite vid detta laget.
Spridarna som sitter där räcker mycket väl till 477hk..
Skulle nu dessa vara för lite när vi pratar trimmning så kan man ju ta Rochesters spridare på 1025cc, skall nog räcka till det mesta... Hoppas jag då =)
Flaskhals???
Visst måste du byta turbona om du skall upp till 600+ och montera dit en bränsle brygga med ex 2 extra spridare.. Funkar mycket bra för dom som åker med det nu...

Billig busbil säger jag bara..
Rost är sällsynt eftersom de flesta är rädda om sina bilar eftersom dom finns i begränsat antal men visst finns det dåliga ex...

Mvh sunken med stora spridare =)
Jag har också hört att spridarna bottnar ur först. Annars är väl bakaxeln en svag punkt? I övrigt verkar dom plocka ut hiskeliga effekter ur den motorn.
Spridarna håller för vanligt trimm= Chippning.
Vid mera effekt så givetvis så skall man mata med mera soppa.

Bakaxeln??? Har inte hört att den skall vara dålig men däremot så kan man höra ett ljud från växellådorna på vissa bilar, dock inte någon fara eftersom det finns många som kört med det hårt och länge efter att hört det.

Titta gärna in på mitt och Stefans projekt på.

Länk

Mvh Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.