AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.221

AKUT HJÄLP! ingen värme o knas me vattnet!

Sida 1 av 2
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
tjena... köpte min första bmw 325 -93 för 4 dar sen!
igår började datan varna om kylarvattnet. påväg till macken försvann värmen + att tempen började stiga. stängde av bilen och öppnade ex-kärlet. fick hälla i ungefär 2,5L vatten innan nivån blev normal och att värmen kom tillbaka!
på kvällen försvann värmen igen och datan skrek om mer vatten.. så ja fyllde på igen och fick värme! Imorrse gick ja ut o innan ja startade bilen öppnade jag kärlet igen och de va tryck i ststemet + att nivån i kärlet va nästan i botten... fyllde på men fortfarande ingen värme (????)
bilen går enligt mej oroligt på tomgången. den ligger på ca7-800varv och "hoppar" (som ett lok låter den) den rycker även till lite vid 5000v.

Behöver hjälp. blir tokig om ja ska behöva lägga ut multum när ja inte ens haft bilen en vecka!
vad kan va fel?
topppackning? pump? topp?
vad kan dessa saker kosta på en höft?
kylaren ser dock ny ut!

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
om på:
va händer om de e för mkt vatten i systemet!
tror ja råkade fylla lite för mkt =(
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ingen fara att du fyllt för mycket,däremot måste du kolla om du har invändigt el utvändigt läckage?
Kör så lite som möjligt innan du har konstaterat var det läcker.Det är enklast med provtryckning av systemet.

mvh/trucker

Länk

Länk NY
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
tjena,hade samma symptom för några dagar sedan det,sen igår körde jag o tempen steg som fan,jag demonterade vattenpumpen imorse o den va sönder o det läckte från termostathuset,så kolla om den läcker därifrån....
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
har du prövat att lufta kylsystemet?
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ok... kollade igår och tyckte inte ja såg att de läckte underifrån! möljigt att ja missa för de började bli mörkt!
har inte testat att lufta än, sitter väl nån typ av nippel vid locket om ja inte minns fel?
kollade på stickan o den va inte vit-geggig
gick ut nu o kollade o ja har vatten i men får ingen värme!!
har vattenpumpen me de o göra?
igår fick jag endast värme när jag höll varv.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det borde vara luftfickor, kolla på sök inlägg och skriv lufta - där står det en hel del!

Mvh
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tror stenhårt på att det är luft i systemet!

------
King of the road
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
tack för de... ska åka till firman o kolla om en stund och hoppas på de bästa...
Eftersom vattnet försvinner så tror jag att det är vattenpumpen.

/A

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
luftade systemet igår men de hjälpte tyvärr inte.. så nu står pärlan på firman inlåst i väntan på en ny vattenpump imorgon!
Någon som bytt som har några råd man ska tänka på när man byter?
örutom då att byta vattnet och remmarna när man ändå är i farten!
vanligt strul?
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
Det är bara att ta det lugnt när du byter pumpem jobba metodiskt så går det bra. Jag bytte på min på ca 1,5 timme. passa på att byta spännrullen om den verkar sliten men byte av termostat är ett måste + remmen.

Hur kan vattnet bara försvinna ? Jag har samma problem men jag förmodar att min toppackning har farit då jag har en grå sörja på ventilkåpslockets undersida.
menar oljepåfyllningslocket...eller vad man nu ska kalla det
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
så... nu var den nya vattenpumpen på platts o tror ja fick till luftningen ganska bra oxå...
tempen verkar inte vilja gå upp =)
nu återstår ett problem... när bilen står på tomgång så försvinner värmen.. men såfort man gasar några sekunder så kommer värmen o de blir riktigt varmt...

kan de vara för att jag inte bytte termostaten som de strular sej?
verkar som att den inte slår igång som den ska typ?!?!?!!?!?
hjälp!!!!!!!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har nog inte luftat tillräckligt!

Hur gjorde du när du luftade?

Lätt uppförslut med fronten uppåt, varm motor på tomgång, full värme på kupevärmen och sakta fart på kupéfläkten, sedan fyller du på etappvis med vatten/glykolblandningen samtidigt som luftningsskruven är öppen. När det slutar bubba i skruvhålet stänger du den och stoppar motorn.
Låt bilen stå ett tag och efterkontrollera nivån i expansionskärlet - fyll på om det behövs.
Eventuellt kan det behövas mer vätska i systemet efter natten!

Mvh
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ok tack... ska testa igen o se.... gjorde i princip så men ska kolla igen...
återkommer om en stund!!!
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
så... nu tror ja de funkar bättre... ska ut en svcäng o prova... den lär ju inte gå varm nu iaf....
amnnars blir de mer mecka imorron o se till att de funkar.... tack för all hjälp allihopa!!!

///Tony
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
kom just hem efter att ha kört ca 4 mil... stänger av bilen och datan ber om mer vatten?!?!?! kan de va för att de gått runt så pass i systemet nu att de måste i lite till?
temp e helt ok nu iaf!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan finnas rätt mycket luft i systemet!
Kan ta ett tag att bli av med all luft...

Håll ett öga på nivån framöver! (och efterfyll vid behov)

Har du koll på hur mycket vatten du slagit i?
Det är ju rätt mycket kylarvätska i din motor!

Mvh
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
slog väl i ungefär 10L skulle ja tro...
ska ju va 11,5L men allt rinner väl knappast ur motorn!
men ja tror ja har en liten läcka oxå... kolla under bilen nu när ja parkera o de va en liten pöl under exp.kärlet o de va mkt tryck för de pös vid luftningsskruven... kanske inte fick dit den lr slangen riktigt, tyckte de va lite blött under den översta slangen o ner...... ska checka de imorron!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.