|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Standard? Knappast va.. Däremot när X35i har kommit... =) |
|
|
för att nu säga nått om turbo vs sugmotorer.Varför kallas dom "sugmotorer"? kanske för att dom suger på att ge "real power"? men det e ju bara om man nu ska vråltrimma annars e dom underbara. Å en sak till som jag funderar på?Har någon testat en e34 m5 3,6 mot en 540ia e34 i ett rattlås race är nybliven ägare av en 540 å tycker det känns som att den kan ge m5an en match????????? 540 SA JA TEEE DAAJ!!! |
|
|
Hej Tacka vet jag direktinsprutat, turboladdat och fyrhjulsdrift. Ja jag menar en traktorgrävare hehe Hade |
|
|
Intressanta synpunkter ang turbolag som nästan inte existerar längre. Numera är den på nivån mellan förgasar och insprutningsmotorer ungefär. Den största lagen som funnits på en gatbil måste nog vara på en BMW ( 02 turbo) Där kunde man tala om ketchupeffekt som hette duga men med moderna, mindre turboaggregat och med justerbara vingar är det ett minne blott, men soppatörsten vid fullgas har man inte lyckats trolla bort. Vem väljer en förgasarmotor före insprutning för den snabbare gasresponsen idag? Dessutom omöjligt pga avgasreningen. BMWs moderna turbomotor har ju fått bra kritik just för avsaknaden av turbolag. I racing var det ju också BMW som vann F1 genom införandet av turbomotorer, då med fruktansvärt turbolag som skickliga förare som Piquet lärde sig att hantera genom att med små gasstötar hålla turbon snurrande innan fullgas skulle ges. Turbolag ett ickeexisterande problem på dagens gatbilar( Förutom misslyckade hemmabyggen ) / Mer speed med kompressor. |
|
| Hur många hästar har ni i kärran som upplever turbolagg som livsfarligt? I en trimmad 944 Turbo med ca 330hk är det inget större problem, om än märkbart, så man undrar ju vad ni kört för något. I Golf V GTI märker jag inte av det alls och i en sliten och chippad TT (BSR "269"hk chip) är det kanske upp till en tiondels sekunds fördröjning. Då snackar vi 1,8 liter med relativt stor turbo. | |
|
Jag vet inte när nii drar gränsen mellan dagens och gårdagens, men bland 2005 års bensinmodeller modeller fanns turbolag. Bland 2006 års dieslar har jag också upplevt påtaglig turbolag. |
|
|
En 02a har jag inte haft äran att prova men en 911turbo av sent sjuttiotalssnitt var bara herrejösses! Båda händerna på ratten...gulp. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
tjena igen det här med turbo eller inte turbo e ju lite löjligt.vill man ha en sugmotor bil så ska man ha en sådan vill man ha en turbo bil ja då ska man ha en sådan.nu det här med racing en turbo bil måste ha grymma restriktioner för att kunna förlora mot en sug motorbil ta tex på grupp a tiden när en sketen volvo 240 körde skiten av både bmw å jagga mm eller varför inte bara se till m5 e34 3,8sugmotorn hur många hästar kan man få ur den?? sen testar man med turbo vs-motors m5 ger väl 1008hk å m3an 1422hk sen läste jag nått som fick mitt bmw hjärta att blöda audi v10 bi turbo piska skiten ur bmw m5 10an snyft snyft mvh Robban 540BMW=Bilen,Med,W8!!!!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.