|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Har suttit och kollat igenom Volvos motorer och lagt märke till att hur många hk dom än trycker i sina motorer så ger det ingen skillnad i 0-100-mäntingar. Om man jämför S80:s motorer med en 325i så märker man att det bara är 1 motor som drar 325:an. T6:an, och det med 1 100-dels sekund. Ändå sitter den med 272hk, 80 mer än 325:an. Låt säga då att man vill ha denna S80 för att dra 325:an med 1 100-del (på papperet), då får man hosta upp 413.900kr i grundpris och bli tvingad att köra automat, då T6:an bara levererar med automat. För att lägga ett exempel till så finns det 1 V70-motor som tar 325:ans prestanda och det är R-modellen med grundpriset 508.900kr. Tycker det är aningen dyrt för en traktor... Det är bara S60 som utgör "hot" mot 325:an. 2.5T i S60 tar 0-100 på 7 blankt (325:an gör 7,3), T5:orna på 6,8, och ändå kostar dom 255.900kr respektive 298.900kr. S60 är skamligt snabba. Synd att man inte sätter sig i en traktor... Det här är sånt jag ägnar mig åt och det bör ju tilläggas att jag är sjukligt fäst vid prestanda. Men så länge man motbevisar alla gubbar i sina "sportiga och snabba" V70:or så... Åsikter!? =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Egentligen inte så konstigt det går åt 250 turbohästar för att åka jämnt med en 200 hkr Bmw sugsexa 0-100. Turbon har en viss tröghet, däremot när den har fullt ös så kommer den så småningom farande förbi från 120-130 och uppåt. dvs är totalt snabbare 0-200 kmh. Sedan spelar vikten en mycket stor roll i sammanhanget också. Måste ju vara bättre att utveckla en motor utan turbo men det kostar ju en del, så ett gammalt koncept skräms upp med respirator för att hålla sig vid liv några år och försöka hänga med det riktigt duktiga motorbyggarna.:))) ///MVH Hasso Länk |
| Hasso: Så sant! =) | |
|
Inte helt juste att jämföra en 3-serie med en S80 eller V70. Det är en viss viktskillnad som spelar in där!! Det är väl kanske S60 som ska konkurrera med 3-serien. //Thorssa |
|
| Inte så konstigt nä. Volvon väger bly och driver i fel ända. BMW:n väger en hel del men inte så mycket och driver i rätt ända. | |
|
Vad är det som är så fel med överladdning. Har aldrig ägt en överladdad bil själv, men de jag kört och åkt med i tycker jag det är superbra, ger bra drag trots att motorstorleken kan hållas nere. Nu gör visserligen BMW snåla relativt stora sexor....men vad är så fel med en överladdad motor....de argument jag hört hittils har mest varit nonsens. Det enda vettiga jag hört är att man måste byta turbo efter xantal mil och att det finns en fördröjning i turbotrycket, vad finns det mer för sansade argument emot överladdning? /Simon |
|
|
simon_en: Största anledningen som jag ser är att det finns något som heter turbolagg. Det är livsfarligt om du frågar mig. Om man gillar att åka på gränsen alltså. När man inte vet när man får effekten i stället för att, som i en sugis, få effekten när man trampar på pedalen. |
|
| Jag vill hellre ha effekten när jag trampar ner, annars hade kört diesel... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Visst är BMWs sexor snåla även när det gasas ganska frisk, jämnfört med en turbo som jag aldrig upplevt som snål så fort man använder dom. ///MVH Hasso Länk |
|
saverman: BMW 540 med automat går ju jämnt med en S80 T6 med automat så att en 325 skulle hänga på har jag svårt att tro. Upp till 100 kanske men därefter har den nog inte mycket att hämta. Informationen har jag fått från AMS |
|
|
3D Pinball: Så sant! Vill rätta mitt inlägg längre upp. Alla 100-delar ska var 10-delar... Men det förstod ni kanske ändå. |
|
| Som Haglund säger så är det turbolagg som är jobbigt med turbomotorer. Det hade varit kul att prova en bil med responssystem. Då kanske skillnaden blir mindre. Fördelen med turbo är ju att när väl den börjar ladda så finns de oftast gott om effekt över brett register. | |
sebbe_bmw |
3D Pinball: Jo jag har också läst det testet men det kan jag tyvärr inte hålla med om! En 540iA sedan gör 0-100 på ~6.3 sek och en S80 T6 ligger på ~7.4 sek så visst skiljer det en del men så har ju BMW:n 15 häst mer och 40 nm mer också!.. En manuell 530 01- har inga problem med att lämna en T6 bakom sig! Sebbe |
|
Turbolagg är inget problem tycker jag, har en dubbelturbo i garaget också. Nackdelen med lagget tycker jag är fullt gämförbart med sugmotorn då man får vänta till varvet kommer. Alltså: Ligger man på lågt varv och hög växel och villa ha full effekt för en omköning så får man på en sugbil växla ned och varva upp vilket tar några ögonblick. På turbobilen får man vänta på trycket vilket tar samma antal ögonblick. -Haglund- Att det skulle vara "livsfarligt" låter rätt överdrivet. En erfaren förare växlar ned o god tid på sugbilen och får upp turbotycket i tid på turbobilen. |
|
|
Håller helt med JanF, men vill dessutom gå lite längre: det som av vissa beskrivs som livsfarligt med turbolagg går i upplevelse (=kontrollförmåga) väl att jämföra med en vass sugmotor. Det som blir farligt är när en ovan förare utsätts för en effektkurva som pekar mot himlen, sak samma om den genereras av en turbo som överraskats av mycket avgaser på lågvarv och ger laddtryck i massor när motorn kan ta emot det, eller en ilsken tvåtaktare där allt händer på de sista 1000 varven. För den gamla sortens turbolagg (få fart på snurran....) hittas numera bara på homologeringsbilar med övedimensionerade aggregat. Eventuellt turbolagg på moderna ottomotorer beror främst på felaktigt handhavande. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
| Snacka om löjligt ämne, och helt ovidkommande vid jämförelse.. | |
| Fartglad: Ledsen att göra dig besviken. Någon som tvingade dig att läsa...? | |
| Absolult inte, men detta är ett forum, och där läser man inlägg, bra som dåliga. Man lämnar kommenterar osv...eller har jag kanske inte rätt att göra det? | |
| Fartglad: Jo, absolut! Menade inte så. Men se det mest som en rolig grej. | |
Perkka |
Den eviga diskussionen BMW vs. turbo. Livsfarligt att köra turbo? Än så länge lever jag iaf. Klart att FWD-bilar har lite problem med 0-100 tider eftersom det ÄR just FWD=dåligt fäste. Men väl uppe i fart kan dom vara ruskigt snabba. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Och en hel del små riskokare med med turbo + 4wd och mindre pulver ,rastar BMW på 0-100. Har tidigare haft bl.a. en 9000 AERO. Kul bil att rasta BMW med. Trots bara 225 hk rastade den många BMW med betydligt fler hästar. Lite kämpigt i starten bara. Ni som hackar på turbobilar, har ni ens suttit i en? Saverman: Hur f-n kan man jämföra en 325 med en S80? /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.