AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.217

Prestanda: BMW vs Volvo

Sida 6 av 7
El
338
ElNiko
325iT-92
öh... Ilivetoride.. av vilken anledning skulle dessa RWD överstyra om du inte gasar??? Om man inte driver/motorbromsar så spelar det ju ingen roll vart det driver/motorbromsar. Hur du får det till att detta skulle vara lättare att åstakomma om bilen driver bak övergår mitt förstånd. Och jo, jag vet skilnaden mellan understyrning vid ingång och i själva kurvan (även om jag inte känner nåt behov av att använda utrikiska för att tala om det...). Sen är det så att en rwd understyr om man ger gas i kurvan om man redan håller så hög hastighet som bilen klarar med den "svängradien", om man nu inte har bakelit-bakdäck... Jag har haft/kört både turbobilar/sugbilar FWD/RWD kan inte säga att nån är bättre än den andra, bara olika. Tycker det är lite väl mycket: "min pappa är starkare än din" i de här diskutionerna, bara för att bmw är bakhjulsdriven och inte använder turbo, behöver ju inte det betyda att allt annat är förkastligt?? sen är ju min åsikt den att bmw hade haft turbo om det inte var för energikrisen som dödade 2002turbo...
/Niklas
Viktfördelning är en sak, viktig sak i sammanhanget.
Lastförskjutning är en annan.

Tror du att överstyrning är påhittat eller?? överstyrning och understyning handlar när det pratas om chassi om hur bilen beter sig vid gaspådrag mindre än att bilen accelererar.

Om det inte var så att en bakhjulsdriven bil kunde överstyra under gas så skulle ingen kunna bränna ringar. Och det är jag säker på att till och med du sett på film;)

Jag säger inte att alla BMW överstyr. Långt därifrån. Alla standard BMW understyr.

Nästan varenda serietillverkad bil understyr så som den kommer av bandet.

Jag har inte mina bilar för att de är BMW's. Jag har mina för att de är vad de är, 318is. Det är ingen slump. Jag skiter fullständigt i vad folk tycker om dem.

Och jag har aldrig någonsin sagt att tyrbo är kasst.
Det jag har sagt är att med två bilar med samma effekt. En med turbo och en utan så går den utan snabbare på bana.

Det finns naturligtvis en gräns där det går fortare med turbo pga av att den extra effekten väger upp nackdelarna.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Snabbt inlägg:
Det är inte i alla tävlingsklasser som de kör med överladdning trots att de får. Kolla på GTR-bilarna exempelvis. Det är oftast när de får begränsningar som "max 2 liter, maxvarv 8500" som överladdning börjar bli aktuellt. En överladdad bil behöver man inte varva lika hårt (kan man inte varva lika hårt ofta) och när man överladdar är det i princip samma som att förstora cylindervolymen. Man pressar ju in lika mycket luft/bränsle i en 1 bar överladdad 2-litersmotor som i en 4-liters sugmotor ungefär har jag för mig. Överladdning är lite variabel cylindervolym om man ser det så.
Är inte GTR-bilarna tvugna att köra med de (stora) motorer som sitter i orginal? I de fallen är det inte lönt att köra turbo, nej.

Har du nå fler exempel på klasser där man kör utan turbo trots att det är tillåtet?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det finns många klasser i Sverige som man får välja på lite större sugmotor eller liten överladdad motor. Helt rättvist om du frågar mig enligt vad jag skriver i förra inlägget. Där är det mycket blandat, men jag tror att sugmotorerna är flest i antal.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Om det fanns BMW med turbo så tror jag många här skulle tråna efter en BMW 330turbo med t ex 300 hk?! Då tror jag inte särskilt många här skulle sitta och försvara sugmotorn såsom sker nu.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Stavros:
Oavsett vilken tillverkare som bygger det så skulle jag inte förespråka det till det ändamål som diskuteras i denhär tråden, men det är inte många 330 som är anpassade för bana heller...
Det finns en anledning till att Porsche bygger sina GT3 och GT2 utan turbo men ändå har en turboversion av grundmodellen. De är gjorda för olika saker och det är nog ganska uppenbart vilka av versionerna som är byggda för att gå på bana.
Haglund: GT2 har en fruktansvärt stor Turbo. Men GT3 har ingen.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Rättning av mig själv GT2 har dubbelturbo, dock stora båda 2. :)

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
El
338
ElNiko
325iT-92
ilivetoride: läs mitt inlägg igen... jag påstår inte att man inte kan få en bakhjulsdriven bil att överstyra under gaspådrag, utan ställer mig frågande till ditt påstående om att en RWD skulle understyra utan att man gasar, bara för att det är en RWD. Jo, just det, det händer att jag kollar på film, är nästan säker på att jag sett nån bränna ringar i nån utav dem... Men du kanske har någon bra att rekomendera??
/Niklas
Bmw ludde
löjlig diskution

Turbo eller sugmotor
-fort ska de gå
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
wendtan:
Då har jag missat det. Beklagar. Dock är ju dubbelturbo en helt annan sak om man använder det rätt. Två små agg är ju rätt mycket bättre än ett stort i alla fall, men helt rätt blir det ju aldrig. :)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bmw ludde:
Man läser det man tycker är intressant. Vill du spy galla över tråden, gör gärna det någon annanstans. Alla är inte intresserade av samma saker.
Ja
760
JanF
530i-93
Instämmer med Haglund2306
ElNiko:
Trodde du skrev det här:

"Sen är det så att en rwd understyr om man ger gas i kurvan om man redan håller så hög hastighet som bilen klarar med den "svängradien", om man nu inte har bakelit-bakdäck.."

Jag tyckte du skrev ganska tydligt att en rwd bil inte överstyr vid gas här.
Det man gör när man bränner ringar är att man vrider duktigt på ratten och baken kliver ut. Det är exempel på en extrem, det medger jag. Men samma sak i en vidare kurva.

Jag tror du menade överstyr i det senaste inlägget.
Vad jag menar och skrev är att det är många fler rwd bilar som överstyr utan att man gasar ut den än både awd och fwd.

En av skillnaderna är denna: För att få grep och tryggare vägegenskaper är de flesta fwd bilar framtunga, ganska ordentligt.

Ett exemple är Mini Coopern som har 63% av vikten över framaxeln. Mycket vikt fram betyer generellt understyrning.

Min bil, 318is E30, har 53% av vikten över framaxeln. Alltså vikten är förskjuten ordentligt bakåt.

Det ger mer och lättare tendenser till överstyrning.

Vid inbromsning förflyttas ju lasten framåt. Det betyder att vid en gräns har bilen mer rörelseenergi framåt (pga av farten och vikten) än vad däckens grepp(möjlighet att styra energin) räcker till för. Då går det framåt, understrning. Denna företelse blir då tydligare på en fwd än på en rwd eftersom det redan är mer vikt fram.

I en kurva är det samma sak.
Om man fått igång vridningen på bilen, alltså att man svänger, så gäller samma sak om understyning. Men om bilen har mer vikt bak som då vill i tangentens riktning kan denna kraft bli större än däckens grepp i samma riktning.

I en kurva handlar det alltså inte om var det driver utan om var vikten är placerad samt last förskjutningen.

Genom att gasa med en fwd bil förstärks detta beteende genom att friktionen minskar. Likadant förstärks överstyning med en rwd bil när man gasar.

Detta är min tanke bakom det hela iaf. Och den förklaring jag kan ge.

Och för de som bryr sig;)
Jag har själv haft tre framhjulsdrivna bilar och en av dem med turbo. Sån som Perkka. 900 Aero T16 '87. Och så mina fem E30's. På dessa baserar jag en del av mina åsikter.
Bmw ludde
Haglund2306:

Inget illa med tråden rolig läsning, men jag hör detta tjöt för jämnan , många kompisarna är volvopatrioter (antar att det säger allt)

hör allt ifrån att volvo 240 var den bästa bil på den tiden till att man har bäst grepp med fwd

El
338
ElNiko
325iT-92
nej, jag menade att den understyr, vilket den gör om du redan har så hög hastiget som dina framdäck klarar av att "styra", som du säger så vill ju bilen i tangentens riktning, vilket man motvrkar genom att vrida på ratten, detta gör att framdäcken redan har mer "arbete" att uträtta än bakdäcken. När man sen trampar på gasen så ökar man bilens vilja att gå i tangentens riktning (d.v.s raktfram), vilket gör att framdäcken inte längre orkar med att styramot. Om man däremot har lite lägre hastighet än denna så kan man med hjälp av gasen få bakhjulen att släppa p.g.a att den belastning som då blir på bakdäcken överskrider den på framdäcken. Att framhjulsdrivna bilar har mer vikt fram beror främst på att motor, växellåda och drivning sitter på samma plats, och många tillvrkare väljer dessutom att placera paketet framför framaxeln för att få mer kupéutrymme (läs VW) i en kortare bil, så att tanterna som köper dem blir nöjda. I en stor bil som t.ex SAAB 9-5 eller Volvo V70 så är det inget problem att få till en bra viktfördelning (har för mig att 9-5 har 53% fram eller nåt sånt) men i en liten gti-kärra med lika stor motor men mindre skrot på övriga ställen blir det ju lite svårt... precis som en E30 325... Jag tror t.ex att det hade varit svårt för bmw att få bättre viktfördelning i minin. Men problemen med framtunghet i normalstora bilar är idag så gott som borta eftersom man nu för tiden monterar motorn på tvären, vilket även sparar plats och minskar transmisionsförluster. Dock har ju de flesta DKV motorn på tvären, antar att det har med deras "försprån genom teknik" (eller vad de kallar det) att göra...
Men som sagt alla är vi olika, finns ju de som inte kan tänka sig annat än FWD och vise versa. Själv tycker jag att alla bilar är roliga fast på olika sätt, och de flesta går att köra fort, bara man vet hur... (hade t.ex svårt att hänga på min far i hans VW caravelle-89 (112hk) med hans 9000-88 (136hk) på kurvig väg)
Nu ska jag plugga, har ju tenta imorn...
/Niklas
El
338
ElNiko
325iT-92
Det ska givetvis stå att DKW har motorn längsmonterad (stupid me)
/Niklas
Och jag menar att på en del bilar är det bak det släpper. Fram finns grepp så det räcker för att styra. Men bak släpper det.

Om det inte var så skulle inte begreppet överstyra finnas.

Nya Focus C-max överstyr ju ganska ordentligt trots att den är fwd.

325i E30 har 53% fram 47%bak den med.
Kul tråd nu när m5 finns med dubbla kompressorer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.