|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Fartglad: Nu var det i.o.f.s. en Evo II det gällde inte Evo VI. Jag är inget proffs på STCC regler men är inte de bakhjulsdrivna bilarna tvugna att ha extra vikter i bilarna? /T.P. |
|
|
Jag har kört Mantorp och Gelleråsen med 911:a 75:a några gånger. 2,7l och 175 hk. Nån som har en uppfattning om hur de står sig? Körde bara "mot" andra 911:or och det är svårt att bilda sig en uppfattning då. |
|
|
T.P.: Oj..såg inte det när jag skumläste...pinsamt...:) Sorry haglund... |
|
|
Jag har själv ägt en V70R och kan säga att det är ett jävla ös i den. Rullande start från 50 upp till 200 är det INGEN BMW på den här sidan av M3/M5/540 som hänger med. Att en 318is hänger av en Evo II med 280hk tyder bara på att det var en soppa som körde evon eller så var det nått fel på den. Har åkt med en Evo Vl med responssystem och trimmad till 350hk. Accet i den var helt fantastiskt. 0-100 var den klockad på 3,9s (med R-däck)!! Biljäveln gick som ett skott. HURRA FÖR TURBO!! //Marin |
|
|
Uppenbarligen är det inte många som åker bana det hör jag med en gång. Jag tänkte lite på samma sätt innan jag började köra bana. En bil som har massor av hästar och stora fälgar är en snabb bil. Motorvägsaccelerationer är för mig en helt främmande och meningslös tävlingsform som enbart bryr sig om bilens motors prestation och utväxling. Helt ointressant om du frågar mig. Det är mycket Epanytt (Bilsport)-kommentarer i denna tråden nu. Bara för att en bil driver på 8 hjul, har 3 turboaggregat och har 4000 Nm vid 600 varv så behöver den inte gå fort. Hur kommer det sig annars att en motorcykel är snabb? Den har varken fyrhjulsdrift, bra vridmoment eller turbo? Då måste det väl vara helt omöjligt att få en sådan att gå fort? En Evo måste ju vara skitsnabb för det har de ju skrivit i Epanytt och alla vet ju att de är skitgrymma på Epanytt? För man vet ju också att om en bil är snabb på motorvägen så spöar den det mesta på bana. Ett par koefficienter som ofta betyder bra mycket mer än effektuttaget ur en motor på en bil som nästan aldrig nämns när man snackar trim (helsjukt tycker jag) är utväxling, bromsprestanda, chassiedetaljer (bussningar, dämpare, fjädrar, hjulvinklar, vikt på hjulupphängning, m.m. m.m.), totalvikt, viktfördelning, däck, vridstyvhet, m.m. m.m. Listan kan göras hur lång som helst. Trim innefattar inte alltid bara ett turboaggregat och 26 mätare på instrumentpanelen. För att få en bil att gå fort efter att man har släppt på rattlåset så krävs det ganska mycket mer. En 318is är inte snabb på motorväg. Den är riktigt slö där. Den är inte heller snabb när det är dåligt underlag. Då är det halt som satan. Den är inte heller snabb om man jämför med en STCC-bil, utan riktigt långsam, men om man tar ut den på valfri svensk bana och ställer den mot motsvarande standardbil från valfritt märke (jag fattar att sportbilar som Porsche m.fl. åker ifrån, det är ganska naturligt...) så imponerar den stenhårt. Det är väldigt svårt för en som inte har sett det själv att förstå. För den har ju varken turbo, fyrhjulsdrift, 8 mätare i A-stolpen, kromade 19" Anterafälgar (på 29 kilo styck utan däck...) eller fyra ovala utblås. |
|
|
Haglund >> Jag tror iallafall på dig :-) Vet hur det är att åka välbalanserad bil, om än inte på bana så på kringlig landsväg! Blev ifrånåkt som satan av en volvo 142 med förgasartrim och ställbara racing dämpare samt riktiga bromsar, när jag hade min 940 turbo. Den låg på ca 220 hk och 240n på ca 130-140 hk. Därmed inte sagt att den är välbalanserad, men det låg en jävla massa pengar på hjulupphängningar, stötdämpning och bromsar! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Heinz: Det känns tryggt. ;) Det värsta är att man kan få en 142:a eller 240 att gå som ett skollat troll hur dumt det än låter. Det är inte kul att bli ifrånåkt av en gammal 240:a ens om man har en 318is... |
|
|
Haglund: Jag hålled med dig. 318is är en grymmt underskattad bil. Har hört att Montoya ska börja köra med en sån nästa säsong.....:-) Skämt och sido. För att reda ut det hela och för att komma ännu längre från trådens ursprung. Tror du på fullt allvar att en 318is är snabbare än en Evo II på en kort och kurvtät bana förutsatt att det är lika kompetenta förare i båda bilarna.?? |
|
|
Snackade med en norrman häromdan. Han hade rejsat på en tajt och krokig bana med sin 318is. Han var imponerad av en bil, och förvånad att han fick stryk. Den bilen var en C5 Vette;) Han åkte på 1.48 och vetten på 1.47. |
|
| 318is är ju en välbalanserad bil som går väldigt fint på bana, en M3 "light" helt enkelt. Jag har själv sett haglund köra på A-torp och kan intyga att bilen är bland de snabbaste varje gång, 1.01 sist om jag inte minns fel, jag åkte själv med i en SAAB aero med ca 270hk på hjulen och som bäst var vi 5 sek långsammare än haglund. | |
|
Simon01: Jag tvivlar inte en sekund på det du säger. Uppenbarligen kan Haglund verkligen köra bil, det råder det ingen tvekan om. Frågan är ifall det hade blivit samma resultat med likvärdiga förare i båda bilarna. |
|
| han som körde saaben är väldigt duktig, han har nog inte tävlat riktig bankörning, men däremot har han kört folkrace och rallycross sen han var ung. Och det var nog nästintill max som gick att köra med saaben , det krängde långt ut på kurbsen i kurvorna. Men om man förbättrade chassit och hjulupphängning en aning så skulle man ju kunna pressa ner tiderna en del, men då glider man ju ifrån "standardbil" lite mer. | |
|
Bmw W: Ja jag tror inte att det är en omöjlighet. En rallybil är inte snabb på bana. En banbil är inte snabb i skogen, och en TopFuel-dragster är inte snabb på Knutstorp. Olika bilar avsedda för olika saker. Jag säger inte att 318is är en banbil och Evo är inte en rallybil. Dock är Evon en standardbil med vinkling åt rally och 318is en standardbil med vinkling åt banåka. |
|
|
Jag vill bara påpeka att en FWD kan vara lika rolig att köra som en RWD, fast man får ha lite olika körstil, sen tycker jag att det nästa är lättare att balansera med hjälp av gas i en FWD, men det hänger ju lite på vad man är van, dessutom ska man komma ihåg att en RWD har mer förluster i drivlinan än en RWD. Sen är det ju så att om man kör turbo får man ju hjälpa bilen att hålla turbotrycket öppe genom att t.ex med en fwd ligga lite lätt på bromsen samtidigt som man gasar lite lätt för att få turbon att ladda, har använt mig av detta flera gånger och det funkar utmärkt om man gör det rätt. Sen tycker jag att en FWD turbo inte har så stora problem med turbolagg eftersom ju närmare slutet på kurvan du är, ju mer effekt kan du få ner i backen, vilket gör att om man börjar ge gas i rätt tid (där man skulle börja gasa försiktigt utan turbo) så finns trycket där när du behöver det. /Niklas |
|
|
eller så kan man ju köra automat :-))) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
| Däck är A och O på bankörning och jag tror en EVO II är snabbare än en 318is på bana om dom har samma däck och är originalinställda. Därmed inte sagt att en 318is är dålig på bana. | |
| Hmm det var inte så att han med evon kanske var lite mer rädd om sin bil ?? | |
|
Teres: Tro mig. Det var han inte. |
|
Perkka |
Haglund: Jag nämde STCC-bilarna eftersom du anser att det går inte att köra bana med FWD (lr iaf tuffare). Jag jämförde dem inte med gatbilar. Men jag mfl här inser att du är van bankörare och därför sätter du dit ett antal värre bilar på banan. Det säger jag inte emot. Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
En fråga från en undrande: Vad hade hänt om man hade skruvat på en turbo på din 318is Haglund2306. Och kanske skruvat upp motorn till säg 200 hk. Hade du tappat några sekunder per varv eller hade du vunnit några. Det blir ju bara gissningar men det vore kul att höra vad du tror? För mig som inte är duktig på bankörning så hade jag nog tjänat en del, för jag kör ju så himmla långsamt i kurvorna att turbolag inte gjort av eller till. Däremot hade jag kunnat gasa mer ut ur kurvorna iväg på rakorna. Men det blir kanske anorlunda för någon som är duktigare och kan hålla upp farten i kurvorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.