|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag anser att detta är en omöjlig diskussion. Alla har sina åsikter, och det är rätt svårt att förstå andras åsikter ibland. Men min åsikt är i alla fall att turbo/kompressor är helt underbart. Men det är tokroligt med sugmotoreffekt också. Det är roligt på lite olika sätt. Jag har kört ganska många olika bilar, och de flesta har sin stora charm. Vissa får det på grus, andra på rakor, asfalt, lera o s v. Men det är imponerande att t e x BMW och Honda hänger på väldigt bra i bilars prestanda utveckling utan överladdning. Jag har kört mycket Ford Sierra Cosworth 4x4 t e x. På vintern är den helt underbar, på sommaren så blir den snäppet tråkigare. För jag har den "böjelsen" att jag vill gärna gå på långa svepande ställ. Och det blir svårare med 4wd på sommaren (asfalt). Om man nu inte har hutlöst mycket effekt. Och jag har haft oerhört kul med t e x en gammal Honda Prelude Automat på sommaren. Det går att gå på långa feta ställ med en sån med, utan handbroms. Det jag vill poängtera med detta inlägg var. Alla bilar har sin charm, och ingen kommer någonsin vara bäst på allt. Så det är bara att prova så mycket man bara hinner, så man är säker på vad som är ens stil. Av allt jag provat hittils, så har då jag kommit fram till att det går att ha skitkul även med slöa bilar. Men mer effekt kan lätt resultera i ett bredare leende. =D MVH Morgan. |
|
|
Haglund: Ja det är bara att gratulera att du var bättre förare än killen i Evo II:an. Bara för att man kör fortare än en annan på bana säger det inte allt om bilarnas prestanda utan även minst lika mycket om föraren. (Jag i en M3:a är säkert långsammare än Schumi på bana även om han skulle ratta en Volvo T4 eller liknande) Sen är det klart som f-n att det går att få en FWD bil snabb på bana. Dom flesta STCC bilar är FWD och dom är knappast långsamma på bana. Andra ex på snabba "vanliga" FWD-bilar är Cooper S, Honda Civic Type-R. Har själv testat Hondan och den går som ett skott, även när vägen svänger. |
|
Perkka |
Nirvana: Nej hurså? Vad har det med saken att göra om jag kört på bana lr icke? Haglund: Jo jag har endast kört RWD innan jag köpte Saaben och visst är det skoj med RWD. Men jag anser att jag inte behöver det sommaren, kanske på vintern för att kunna lägga ut sköna brehaggor. Men jag håller på att lära mig använda kryckan nu istället :) Jag tror som "BMW W" iaf, du var nog bättre/skickligare förare än Lancern. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
hehe perka, då skulle du ha haft min SAAB, den hade kryckan på framtassarna... det tog en stund, men efter så där en 5km på grusväg så blev det rätt duktiga ställ, gäller bara att släppa upp gasen lite lätt och knycka till lite med ratten, så gör krängningshämmaren resten av jobbet... : ) Fast jag rekomenderar det inte i skymd nerförskurva med fyra passagerare, höll på att hamna i diket, båda två.. (dikena alltså) /Niklas |
|
Perkka |
ElNiko: Hehe jo ska även pröva med vänsterbromsningar :) Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
Perkka |
ElNiko: Hehe jo ska även pröva med vänsterbromsningar :) Mvh Per "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
->Haglund2306 Jag sällar mig till skaran som tycker att det är imponerade att en 318 med rwd är snabbare än en uppgaderad EVO men 280 hk och 4wd runt en bana. 2 sekunder är ju massor på en kort bana, EVOn hade nog behövt 900 hk och konvertering till rwd för att hänga på en 318. Hatten av för 318. |
|
|
JanF: Tolkar jag det rätt om jag säger att du tror att jag sitter och ljuger? |
|
|
Helt sjukt vad mycket trångsynt folk utan erfarenhet som bara pladdrar på. Ställer mig helt på Haglunds sida. Och det hela med att RWD är roligare har ju ingenting med att sladda att göra egentligen. |
|
| Börjar inte den här tråden spåra ut lite nu...? | |
|
->Haglund2306 Nej, jag tror inte du ljuger, varför skulle du göra det. Jag blev bara mycket överraskad, jag trodde tidigare att en moddad EVO vad snabb på bana nu har jag fått tänka om. Men som jag sade tidigare, man lär sig nya saker varje dag. Och jag är öppen för nya intryck. Omvärderade tex min synd på dieslar efter några provkörningar, vad som förr var segt och tråkigt är numera snabbt och trevligt med alla ny dieselmotorer som dyker up, synd bara att skatten är så hög. |
|
|
saverman: Började den inte göra det redan i första inlägget;) Tycker att i jämförelsen mellan turbo och NA att det är viktigt att skilja på acceleration och bankörning. Vid acceleration är det inget problem med lagg. Jämförelsen med turbo i f1 och så vidare var nog det dummast jag har hört:) Vid bankörning med två likadana bilar och samma effekt, varav en har turbo och en sugmotor är den med sugmotor i de allra flesta fallen snabbare. Baserat på verkligheten och erfarenhet, inte på tidningar och hypoteser. Det är en massa saker som spelar in. Och förstår inte folk som bara tittar på papper och tider och drar jordens slutsattser. Antar att ingen tror mig när jag säger att jag körde ifrån en 328i(T iofs) på en kurvig väg. Det trodde inte han som körde 328:an heller. Tillbaka till ursprungsämnet. Volvo och BMW har väl alltid haft ganska olika filosofi. Fast nu har de väl nästan mötts på mitten:( Båda är ungefär lika tramsiga numera. Som tidigare nämnts tycker jag det är rätt viktigt att sätta acc tiderna i relation till vikten på bilarna. De volvo bilar jag kört har alla utom T4:an känts ganska trötta i förhållade till specification, det håller jag med om. Men vad spelar det för roll om en 850GLT (t.ex.) är långsammare än en 323i? De är byggda för helt olika syften. Perkka skrev en bra sak om att alla bilar har sin charm. Och alla bilar har sitt syfte och användnings område. Mycket viktig poäng. Även fast de flesta verkar ha som syfte att tjäna pengar och anvädas för att synas:-) |
|
Perkka |
Men är inte de flesta STCC-bilarna FWD? Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
De beror ju på att det inte finns så många bakhjulsdrivna bilar i den storleksklassen. Finns ju bara BMW. Lexus och Mercedes också men de vill ju inte vara med. |
|
Perkka |
Men dom bilarna måste ju fortfarande vara väldigt snabba på bana?? Trots FWD. Mvh Per ZtreetGhozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka: Att jämföra en STCC-bil med en bil som går att köra på gata är helt ointressant. En framhjulsdriven STCC-bil med deras setuper skulle inte klara sig på en landsväg i en kilometer. För att svänga med en framhjulsdriven STCC-bil behöver du ha närmast fullgas för att inte baken ska åka ut och du snurrar. Detta för att bilarna är ställda så det ska gå att accelerera ut ur kurvorna i stället för att bara spinna och understyra. |
|
|
En STCC bil (gamla reglementet) är 8 (!) sekunder snabbare än en Ferrari 355 på Anderstorp så nog f-n går det att få en framhjulsdriven bil att röra på sig... Ang turbolag så jämför jag den gärna med den väntan som ofta finns i en sugmotor på att den ska närma sig de varvtal där den har effekt. Just 318iS motor är ett ganska bra exempel på en bil som blir duktigt frånkörd av de flesta turbobilar idag. Det är klart att du får rejäl turbofördröjning från ex 2000 varv med en turbobil men det får du verkligen i en klen sugmotor också. Åker själv ganska mycket BSR-trimmad Saab 900 -97 och jag kan meddela herrskapet att det är inte mycket BMW som hänger med väl uppe i fart. Till 100 km/h har man givetvis inte en chans men 100-200, då krävs det DYR BMW för hänga med. //Lövet (gillar turbotryck (och bakhjulsdrift för den del)) Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Fortfarande acceleration som gäller eller?? Hur går det när du kommer in i en kurva hårt bromsande, motor bromsar. Häl tå bromsar och håller rätt varv för växeln? Då finns inget avgasflöde, när du sedan i kurvan inser att här gäller det att gasa för att parera/balansera. Handlar alltså om en halv till en sekund med full pådrag. Då saknas laddtryck och en hel del hästar. Det är här det blir problem med lagg. Med sugmotor så ligger du redan på rättvarv och när du går på gasen så finns den förväntade effekten för varvtalet där. Det måste ju helatiden handla om bilar med likvärdig effekt annars haltar ju jämförelsen så mycket att den är värdelös. |
|
| Haglund: Hör på dig att du inte kört en evo på bra asfalt...dom är grymma över 80 km/h oxå...upp över 200... | |
|
Dessutom har inte en 318 ngn chans mot evo VI i några som helst sammanghang, varken på bana eller utanför. Ja, jag har kört båda... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.