|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Vart kommer det här me att turbon skulle rasa i ett kör??? Min 900T8 som jag hade när jag blev 18 hade original agregat från fabrik, och bilen hade gått 20kmil dessutom var den begåvad med kamkedja istället för rem, mycket ekonomiskt. Folk som blåser turbon hela tiden gör det ofta för att de kör fel, en turbomotor mår bra av att stå på tomgång nån minut innan man stänger av för att oljan ska få cirkulera och kyla ner turbon, annars koksar oljan av den höga tempen. Sen tyckte jag nog att just den bilen hade en ganska snäll turboknuff, inte alls svår att kontrolera. /Niklas |
|
|
Skötsel och förstånd är väl huvudsaken för att få en turbo att hålla. Åkte med en volvotaxi med bensinturbo, den hade rullat 50.000 mil med originalturbo, och den rullade fortfarande utan problem. Jag kan inte se någon vinnare i den här striden, båda har sin för och nackdelar. Åker jag i en snabb sugbil t.ex M3/M5 så uppskattar jag den brutala effekten som exploderar vid höga varvtal. Åker jag i min sekventiella dubbelturbo så uppskattar jag det massiva vridet som kommer redan strax över tomgång då första högvarvstrubinen laddar direkt. Jag kan inte kåra en segrare här, båda har plus och minus, Vilken jag gillar bäst beror på dagshumöret. Ena dagen är det kul att tokvarava en M motor. Nästa dag är det skönt att ligga kvar på 6an och låta turbon bygga vrid vid lågt varv. |
|
| Olja: Jag jämförde alla volvo-modeller och motorer, mest som en kul grej. Varför blir folk så upprörda? | |
|
Med ditt inlägg så tar du ju upp alla gamla trätoämnen på en enda gång. T.ex. - BMW vs andra märken, vilka har bäst prestanda? - Turbo vs inte turbo, vilket är teknik är bäst. - Prestanda vs pengar, vilken bil ger mest prestanda för en given summa pengar. Var och en av dessa kan bilda en mega-tråd. |
|
|
Tja, kanske är det jag som är konstig, men jag kör ganska mycket bana och därmed resonerar jag som jag gör. Ponera att man ligger i kurvan mellan start och mål och flygrakan på Anderstorp och väger med gasen. Du märker att det börjar understyra, du trampar på gasen för att få det att skärpa till sig lite och där finns ingen kraft... Förrän 1 sekund efter när allt kommer som ur en ketchupflaska och det börjar spinna och du dansar av som en isbit på globentaket. Det händer inte med en sugmotorbil med någorlunda hyfsad motorstyrning. |
|
|
Om så är fallet så skulle det t.ex inte att gå köra på bana med en turbobil som t.ex en Subaru, EVO, eller en Porsche turbo, Lotus osv. Ännu mindre skulle det gå att köra med turbo på en rallybana eller F1 bana eller Ringen. Konstigt då att turbobilarna har sopat banan med alla sugbilar ända till de förbjudits eller försetts med restriktorer för att de är för snabba. |
|
|
Ja, man undrar ju hur de gjorde när de körde med turbo i F1? Förbjöd de kurvor på banorna då eller? Inte vad jag har hört iaf... Men vist är det som du säger att en turbo bil är svårare att köra, men jag trodde det var det som var grejen, att kunna tygla sina hästar... /Niklas |
|
Perkka |
Håller med både JanF och ElNiko, där är nog Haglund ute på djupt vatten. Tycker det är kul att tygla sin FWD turbobil. Visst kan det rycka lite i ratten när turbon kommer, men inte direkt så man tappar kontrollen. Olja: Exakt, verkar inte som om det är många här som har kört/åkte en turbobil. Hmm jo, kan tänka mig att CS Aeron är snabb redan original. Har bara kört en CC Aero som var lite trimmad, och den gick väldigt bra trots 2.0-motorn. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
För er som kört på bana och vet ungefär hur bilar beter sig så förstod ni nog att jag talade RWD. Fyrhjulsdrift är ju en helt annan sak, men det är inte anpassat för banåkning och FWD är också en helt annan sak, men där är det två saker kombinerat som enligt mig motverkar inspirerad körning och därmed banåka. Anledningen till att jag tycker detta kanske är att jag inte är lika duktig på att köra som F1-förarna 1983, gillar att köra på gränsen och dessutom är van vid E30:ns uppförande som är väldigt välbalanserat men ändå alert och måste passas. JanF: Jag förstår inte heller varför du blandar in Impreza, Evo m.fl. för de är inte alls särskilt snabba på bana som folk tror. De trivs på dåligt underlag där man kan få upp dem på fyrhjulssläpp. Där är de väldigt svårslagna, men på torr asfalt över 80 km/h så är de inga monster precis. Framhjulsdrivna bilar har ju ett uppträdande som inte kan ge annat än dåliga miner. Särskilt med turboanvändande där det rycker i ratten och spinner på innerhjulet samtidigt som bilen svänger mindre och mindre. Det är ju frågan hur inspirerande det är... Men det är ju som vanligt bara mina 5 spänn... |
|
|
Jag försöker inte kritisera någon av er, jag vill bara säga att det så lätt blir för eller mot turbo i hårda termer. Vad jag menar är att det finns inga enkla svar om det är bra eller dåligt. Låt mig ta ett exempel. Ta en motor som många gillar, t.ex 328 motorn med 193 hk, den ger ju sina 193 hk vid ett visst varvtal. Man skulle ju kunna sätta på en turbo på den motorn och programera motorstyrningen så att den vid exakt varvtalet som ger 193 hästar så laddar turbon noll, dvs motorn ger fortfarande 193 hk, Över och under det varvtalet kan man låta turbon ladda steglöst så att man också får 193 hk. Resultatet vore en motor som inte ger mer än vanliga 328 motorn utan exakt samma effekt, bara över ett mycket bredare register. Det skulle inte vara fel i mina ögon. Sen vet jag ju att det inte finns 1 på tusen som har karaktären att köra en sådan bil utan att modifiera. 99% skulle nog vilja att turbon laddade fullt över hela registret så man hade 250 hk istället i topp. Men då missar man ju iden med det hela. Vad jag ville säga är att det finns inga enkla bra eller dåligt, för det finns så många olika sätt man kan använda en turbo, en del bra, en del dåliga. |
|
|
JanF: Med turbolagg menar jag inte att turbon inte laddar vid låga varvtal eller att alla effekt kommer på en gång i varvtalsregistret utan tiden det tar för effekten att komma ut i hjulen från det att man trampat ner gaspedalen oavsett varvtal. |
|
|
Haglund, JanF m fl har poänger i det de säger. Inget är svart eller vitt. Men nog är det enklare för mig som lekman att köra fort i svängarna med en sugmotor än en (gammaldags)turbomotor. När det går fort får man helt enkelt tänka i en helt ny dimension när man kör turbo utan responssystem. Snurran måste ju ha lite fart för att det inte ska överstyra, men trampar man på gasen för mycket så överstryr det pga för mycket effekt. Minst sagt lynnigt. Med en modern biturbomaskin tror jag inte detta är ett lika stort problem (eller när laddtrycket beror på spjällvinkel). Jag tror inte problem är så stort på en fyrhjulsdriven bil heller. Jag kör själv gärna turbo men jag är fullt medveten om att jag inte kan hålla samma tempo i svängarna ifall jag inte övat mycket. Däremot kan man ta det lite lugnare i kurvorna med turbo för att sen låta laddtrycket dra bilen ut på rakorna med högre hastighet. Nog går det fort med turbo, men det gäller ju att kunna hantera och ha nytta av draget. 325 med turbo är långt ifrån optimalt att svänga med iofs. |
|
| Per: Jag undrar om Du har varit ute på bana någon gång ? | |
Perkka |
Haglund: Så en WRX STI lr en Evo 6/7 är inte snabb över 80km/h på torr asfalt?? Det är dom nog skulle jag tippa på iaf. Jag har inget annat än glada miner när jag är ute och pressar bilen. Denna ketchupeffekt är bra mkt roligare än en del av BMWs sega sexor (t ex 12v 2liters 6-an). Sen är det ganska kul att spöa nyare och mer motorstinna bilar (bl a BMW) med gamm-Sårben. Men visst är RWD roligare, på vintern ja. Nirvana? Frågade du mig? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
"I rest my case" Det verkar som alla är rörande överrens om att det går långsammare runt en bana med turbo och att det dessutom blir svårare att köra bilen om den har en turbo. "Man lär något nytt varje dag" |
|
| kan ju lägga ett exempel om en gubbe här från trakten som kör backtävlingar med en glof 2a . Han är snabbarer med sin golf 2 en vad dom backhjudrivna är med sina bilar. Det är till och med så att han hänger på eliten med sina fyrhjulsdrivna. Plus att han har en till golf för sprintrally på asfalt. så det går och köra fort med framhjuldrivet oxå om man nu är den som klarar av det. | |
|
Perkka: Jag har personligen åkt ifrån en Mitsubishi Lancer Evo II på korta Anderstorp. Då hade den bromsat 280 hästkrafter, coiloverchassie bra däck och värre bromsar och jag åkte med mina 136 + chip + avgas + fjädrar + R-däck. Han åkte 2 sekunder långsammare än jag i min gamla 318is. Det betecknar inte jag som en snabb bil precis... RWD roligare på vintern bara? Jo tjena. Det enda som skiljer är ju att det sladdar lite på vintern. Det handlar inget om balans, köra på gränsen, väga bilen mellan under- och överstyrning, få ner kraften i backen eller något sådant. Eller hur var det nu? |
|
|
Per: Ja, jag frågade dig! |
|
|
Om jag inte har helt fel så har väl STCC bilarna turbo? Och så vitt jag vet så kör Calle Rosenblad en bmw, och bmw har väl knappast gjort någon framhjulsdriven bil... å hör och häpna, han kör på bana med den oxå :)))) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
| Erik: överladdning är ej tillåten, varken i stcc eller etcc | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.