AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.141

HC teori

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
wadel: Vid en registreringsbesiktning kontrolleras normalt inga avgasvärden, det görs på kontrollbesiktningen. En efterkontroll på kontrollbesiktningen kostar 200 :-.

callestropp: Både bensin och olja har en förödande effekt i katalysatorn.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Hej!
Bad Statens provningsanstalt om hjälp att fastställa om beläggningen på mitt 10:e stift var orsakad av olja eller bensin.
De backade ur uppdraget med motivet att det inte kemiskt går att särskilga olja - bensin eftersom det är kolväten båda två.

Hur kan ni då säga att ett högt HC orsakas av oförbränd bensin?...Kan väl lika väl vara oförbränd olja???

Okej att det erfarenhetsmässigt oftare är fet blandning än oljeläckage som orsakar ett högt HC men jag menar att slitna ventilstyrningar och tätningar på i första hand insugsventilerna men även på avgasventilerna kan orsaka ett högt HC.

På vilket sätt kan ett oljebyte sänka HC? Den nya oljan kletar väl bättre kvar på cylinderväggarna än den gamla om det skulle komma in olja "via" en sliten oljering exempelvis??

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Högt HC kan delvis vara orsakat av olja, men kemiskt är bensin (alkylat) alias "hexringen" (bensenringen) väldigt "lättparat" med väte t.ex. så traditionellt säger man väl att oförbränd soppa orsakar just högt HC.

Oljor består ju också av additiver + annat jox som inte är direkt "lättparat", och dels är det väl längre kolvätekedjor antar jag?

Att provningsanstalten inte kan ta reda på skillnaden tycker jag verkar riktigt konstigt, skulle du pröjsa ur egen ficka för testet, eller var de bara ointresserade? =)

Mvh Robban

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men visst kan olja orsaka högt HC!

Glömde den raden!

Mvh
Paap Reeder
Hej!
Vi kom aldrig så långt i snacket som till kostnad för analys av stiftet utan de sade rakt av att de inte kunde fixa detta.

Kan detta för dåligt men förstår bilden i kemiboken där man i raffenaderiets "kokare" tappar ut olja längst ned och bensin längst upp.

Nog tycker väl även jag att man borde kunna analysera hur de olika kolvätebindningarna ser ut och därav dra slutsatser olja/bensin men det kanske skulle bli orimliga kostnader. . .vad vet ja´.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.