|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Var å besiktade beamern idag, sket sig på HC-halten. 222 vart den till slut efter varmkörning. Har nu funderat lite på om jag ska ta å byta alla tändstift. Om man nu ska ta en lätt början där sas. Lite åsikter om det kanske? | |
|
Hur upplever du bilen i övrigt? stabil gång/tomgång? Luktar avgaser mycket? Drar den mycket soppa (mer än vanligt alltså; ) Svårstartad? Anledningen till att jag frågar är att jag har oxå har problem med HC, jag har bytt lambda precis och bilen har blivit annorlunda, jämnare gång, drar en deciliter mindre soppa, luktar mindre om avgaseran och känns piggare. Jag har inte hunnit mäta HC halten än men så fort jag gjort det så återkommer jag med besked. www.bimmer.nu sidan för Bmwtokar! |
|
|
Hur är det med oljeförbrukningen på era bilar. Hur ser det ut i avgasröret. Sotigt eller? |
|
|
Gåt stabilt hela tiden, drar ingen olja, men den bör jag byta iof. Vart paff när det gäller soppaförbrukningen, drar strax under liter, något över i stadstrafik. Men jag kör ju oftast rätt lugnt med den nu. Har inte haft den så att jag lärt känna den riktigt. När det gäller att starta så tar den några varv på sig, hade gärna sett att den är snabbare att komma igång. Men jag har inte nån annan tolva att jämföra med så jag vet inte om det ska vara så. Men startar, det gör den alltid. Har inte kolla hur det ser ut i avgasröret. HC är vad jag tror icke förbränd soppa, så det borde ju ligga i stiften eller tändningen nånstans. Eller....? |
|
|
Stift är billiga, byt om det var länge sen. HC är oförbränd soppa, så det kan även vara nåt med läckage på nån avgasventil antar jag? Mvh R |
|
| Hur jäkligt är det att byta stift på en tolva? Hur kan man kolla om en avgasventil är felande tro? | |
|
Tyvärr är det ingen lätt operation att byta ventiltätningar, men kolla vilket/vilka stift som ser annorlunda ut så är du på god väg... Vissa stift sitter nog liite trångt till men omöjligt kan det inte vara! Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
CO är oförbränd bensin. HC kan även påverkas till viss del av detta men beror på taskig motor eller taskig katalysator dålig gammal olja i motorn. Nya stift, NY olja och luftfilter kan sänka HC halten börja med detta. ///MVH Hasso Länk |
| Då blir det så. Ska gå till verket så fort kontot ökas på lite. | |
|
Hasso: Man kan inte säga att koloxid är oförbränd bensin, det är inte rätt. Oförbränd bensin är snarare kolväten (HC)... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det var lite märklig besiktning. Han kollade inte alls som på de bilar jag tidigare haft. Gick riktigt hårt på underredet o bromsarna. Brydde sig inte om torkarna, spolarna eller bälten alls. Efter att det var klart sa han bara kort: En sån bil kan man inte ha, för dyrt. Men skön att köra. Han hade nog inte den vackraste av dagar, måsta jobba en Lördag, kanske var det det som gjorde allt för han. Det var inte kul alls. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tänker inte säga emot dig,Jeppe, det kanske var fel ordval av mig. Däremot så ger ju en för "fet" bränsleblandning högt CO och även Hc värde. Även om man justerat motorn så Co värdet är ok så kan HC värdet vara för högt. Sedan påverkas ju HC värdet av mera än oförbränd bensin. Det vanligaste är dålig gammal olja och dålig servad motor., slitna ventilstyrningar/tätningar som "dränkt" katten i olja så funktionen på den är mer eller mindre förstörd, Typfel på tex äldre Mazda 323F som rullat 10.000 mil med för höga HCvärden pga detta. ///MVH Hasso Länk |
|
Om man får nedslag på något avgasvärde på SBP , hur lång tid får man köra bilen då ? Om det är körförbud , får man då köra fram och tillbaka för att reparera bilen ? och isf. hur lång tid ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Jag trodde du kände till det gamla knepet som raggarna brukar använda på sina V8:or. Inför besiktningen så rycker dom av några tändkablar så motorn bara går på 5-6 cylindrar. Detta ger en låg (godkänd) koloxidhalt vid besiktningen. Naturligtvis rusar kolvätehalten i höjden, men detta mäts ju inte på äldre bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Fick tio dagar på mig att ombesikta den för felen, sen blir det att besikta bilen helt om igen. Nedsatt pris fram till 14 januari dock. | |
| Påverkas inte HC-halten av etanol? | |
Nä du jeppe den valsen har jag aldrig kört har alltid haft vältrimmade V8ttor som gått klockrent utan att behöva köra med halva motorn :)) jag kopplade på min Co mätare och ställde ned maskin på 1% :)) innan besiktning. dvs ställde ned bränsleblandningen med luftskruvarna som brukligt är. Blev oftast 0,3 vid bes. ///MVH Hasso Länk |
|
wadel: Innan bristerna är åtgärdade får bilen inte "användas mer än vad som är nödvändigt för att få bristerna åtgärdade". Detta innebär i stort sett hem från Bilprovningen, och sedan till verkstad. hasso: Det där är ett gammalt knep som faktiskt används en del fortfarande. Det är knappast rätt sätt, men det fungerar faktiskt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
tur man har egen 4-gasmätare. Om man registreringsbesiktigar en bil som inte går igenom pga. avgasvärden , vad kostar det i kronor hos SBP då man kommer nästa gång ? eller räcker det att göra om bara den delen bilen fallerade på ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
|
Är det någon som vet vad det är som försämrar katalysatorernas funktion. Är det oförbränd bensin - vilket jag tror - eller är det olja - eller kanske både och. Min egen teori är att går motorn för fett detta i sig kan leda till förhöjd oljeförbrukning genom utspädning av motoroljan vilket leder till sämre miljö i explosionsutrymmet vilket ileder till mer oförbränd bensin och ännu högre HC-värden och förstörda katalysatorer. |
|
| Säkert alltihopa! =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.