AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.632

Är det ett helgerån att stripa sin 540 e39

Sida 2 av 3
Hubbe325: Du gav just den svenska avundsjukan ett ansikte, att byta till en billigare leverantör gör man för att öka sin lönsamhet inte pga leverantörens bilintresse.

Dessutom så tros jag inte att ngn av bilarna var tjänste eller fårmåns bilar då båda är en ren katastrof företagsekonomiskt..

Det får allt vara en bra liten fattig firma om deras priser skall avspegla deras bilinköp. En M5 kostar kanske 10000 i månaden vad är det av en omsättning på miljoner..

En enda anställd kostar 25000+10000 i skatter (ungefär)

Nä en bra bil betyder välskött bolag o livsglädje i ledningen inta att ngn kund får betala mer, men det är just detta som är den svenska avundsjukan..

Min 540 är ingen förmånsbil den helt privat den har inget med min firma och göra mitt bil intresse har skapat mitt köp inte mitt företags prisättning..

NON UNQUAM CEDE
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hubbe325 : Jag håller med dig till 100% !

Att hitta låga inköpspriser genom att titta på säljares bilar är absolut en mycket bra ide.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Detta är väl något som blivit en typisk jantelagsdiskussion nästan?:)
kilen: jag skulle inte stripat krutis sådär men den fyller sitt syfte som reklampelare och det är din bil so thats fact liksom.
Vad man som leverantör väljer eller inte och hur hårt man prioriterar sin ekonomi kan man inte be att folk skall förstå. Det ligger ingen demokrati i att alla skall åka bmw och kommer aldrig att göra det heller. Jag själv har åkt krutis till kunder i flera år. I de fall där kommentarer varit syrliga om bilval och det itne funnits någon förståelse för bilval har jag helt sonika be folk fara åt pipan bokstavligen. Jobbar man mycket för att betala sin hobby och prioriterar bort mycket annat klarar man sig utan sådant:)
HA en stabil dag, med eller utan klistermärken på bilen:)
Asken
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kilen: För det första bad du om kommentarer i ditt startinlägg. Sen så ville jag bara upplysa dig om vad de flesta arbetskamrater kommenterar just finare leverantörsbilar med. Men visst jag kan hålla tyst och låta dig tro att den anställde som får 25000 i månaden har råd att ha M5 som firmabil. Vi snackar nog lite andra löner där, och det var lite det jag menade, inte att firman går så bra att de kan lägga 10loppor i månaden för en anställds bil, utan den anställde har säkerligen en hygglig lön för att ha råd med kostnaden för en sådan tjänstebil.
Sen om det är tjänstebil eller privat, det är lite skitsamma, det sticker i ögonen ändå.

Tilläggas bör att jag inte tillhör dem som fäller dessa kommentarer men jag hör dem ofta, de faller inte på de som kommer hit i nya V70, V70XC ,95 aero och liknande bilar i nästan samma prisklass (som E39:or ej M varianter).
Så visst är det avundsjuka, men det var bara som info till dig, du gör som du vill men med företagets logotyp på bilen så kommer folk genast att tro att det är firman som betalar den.

Sen är det en annan sak att tejpa fast AERO på en bmw...
Kanske skulle snegla åt Saab hållet istället? ;-)
Asken m.fl.
Ja, det blev en jantelagsdiskussion ändå..

Två uppstripade BMW och en stripad A-klass M-B i området runt gymen har gjort bra verkan, de flesta tycks tycka att det är ok inga sura kundkommentarer. Tvärtom igår kom två BMW killar och ville träna där man kör BMW=))

Visst var det en chansning att stripa tre sådan bilar men det verkar att gå hem iaf..

Slarver: Var stabil..

NON UNQUAM CEDE
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Litet tillägg:
Priserna speglar ALLTID av sig i företagets utgifter, tro mig.
Hubbe325:
Jag bad om kommentarer och det får jag, har inte sagt att du skrev något dåligt jag bara konstanterar att avundsjukan finns. Däremed inte sagt att du är dålig eller annorlunda på något sätt.

Jag sa inte att en lön på 25000 kan betala 10000 i månaden för en bil, utan det var en jämförelse på att det kostar företaget 10000 för en M5 men en anställd med inte allt för hög lön kostar 35000.

ALLTID är väldigt starkt ord och jag vet att du har fel eftersom jag är inblandat i 5 företag och har varit i säkert 20 vi har aldrig haft diskussioner om vilka bilar vi kan ha i samband med prisättning.

Sedan måsta man skilja på tjänstebil och förmånsbil tjänstebilen kostar inte anställd något men det gör förmånsbil.

Bli nu inte sura i era inlägg jag älskar att diskutera jante och vill inte få denna tråd struken.

NON UNQUAM CEDE
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det verkar vara ett intressant sätt att räkna om inte utgifterna styr prissättningen, har man mindre utgifter så kan priserna sänkas. Visst styr markanden priserna också, men man kan inte sätta lägre priser om man har låg marginal. Däremot kan man sänka priserna och på så sätt få större marknadsandel om man har hög marginal, och därmed sänka marginalen men öka omsättningen så att vinsten blir större i kronor.
Men det kanske beror lite på vilken branch man är, gym och dylikt kanske inte har samma prispress som industrin och det är bara därifrån jag har erfarenhet.
Så man sänker priserna i industrin för att få högre vinst och däremed höja lönerna till säljare så de kan betala mer skatt för sina förmånsbilar..

Så de leverantörer i er branch som har dyra bilar har satt de lägsta priserna.

I mina branscher (konsument varor samt konsumenttjänster) sätter man ett pris utifrån marknaden i när området. Om man sedan gjort ett bra jobb o företaget går bra så kan man höja lönerna och därmed så får man råd med dyrare förmånsbilar eller annat. Men priset på en förmånsbil skulle aldrig avspeglas på priset till konsument.

Det är inte priset som avgör allena var man köper det handlar om leveranssäkerhet kvalite bemötande trivsel personal och massa andra faktorer.

Vi är inte billigast inte dyrast men väldigt kundorienterade med service o bemötande.

NON UNQUAM CEDE
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Inom min branch (telekom) har vi sådan prispress på oss så när våra marginaler ökar så tvings vi sänka priset direkt, många av våra kunder har direkt insyn i vår bokföring. Så blir det när man säljer till de stora.. Siemens, AT&T m.fl. tror vi ligger på 2% marginal på flertal siemensprodukter faktiskt. Där får volymen jobba och skapa vinst.
Deliq
>kilen
kan väl inte påstå att det är särskilt snyggt, det där du klistrat på...
Men, jag förstår din vilja att marknadsföra dig, syns man inte så finns man inte. Din bil SYNS i alla fall och det är väl det som är meningen.
Som rullande reklampelare tror jag att jantelagstendenserna är betydligt mindre än som tjänstefordon åt försäljare.

M V H Deliq

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Som bilintresserad har jag inte i min yrkesutövning inga synpunkter på vad leverantörer och säljare kör för bil...och det borde ingen annan ha heller. Väldigt inskränkta människor som tänker så...men visst finns de. Man gör ju ett val förhoppningsvis utifrån kriterier som pris, kvalitet, leveranssäkerhet osv osv men också utifrån om företaget är solida och kan vara en pålitlig leverantör lång tid framåt.

OM man nu ska ha synpunkter vad någon åker så är ju ett bra utgångsläge att ta reda på om bilen ifråga belastar företagets ekonomi eller personen ifråga!!??

Det kan sända fel signaler att ha en "lågprofilbil" också!! En kompis blev ifrågasatt om inte han med sitt kunnande och det stora kompetenta företaget verkligen inte hade råd att ha ordentliga bilar till sina anställda...ja, vad säger man?!
I min bransch finns ett företag som aldrig passar tider, kör med billiga bilar. Deras chef är så fruktansvärt snål att de alltid är underbemannade och har bilarna på verkstad. Vi köpte av dem för tre år sedan o har ångrat oss sedan dess..

NON UNQUAM CEDE
En sak som är konstigt i dessa jantetider är att när jag kör med firmabilen en volvo v70xc som kostade 480.000:- är det inte en enda som säger ett ord,men när jag kör med min 5år gamla
BMW värd c:a 120-140 tusen så får jag en massa konstiga kommentarer ang.lyxbil wow har du tv i bilen fyf-n vilken dyr bil.alltså kilen ang. reklamvärde så har du valt helt rätt bil.

----
Länk
Haha jag mötte en gammal kompis häromdagen i sin nya förmåns volvo för 395000, han tittade på min bil o utbrast:
HUR HAR DU RÅD.....

När jag berättade att den är 6 år gammal satte han sig i sin bil, han skulle visst ringa chefen o fråga om han kan få en äldre bil..

NON UNQUAM CEDE
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bayern : sådant där har jag aldrig ens hört talas om i verkliga livet , endast sådant man hör om på detta forum.
Jag tror det är så att vissa bmw ägare VILL att det skall vara så som du berättar.
De jag känner som åker bmw750 med navi/tv får inte höra annat av volvoägarna än :

"sån där skit går bara sönder"
"för mycket bensintörst"
"de där kostar ju ingenting nuförtiden"
"såna där kastar dom efter dig så fort du går av färjan i kiel"
"inte värt i skatt och försäkring"

ungefär samma hörde jag när jag hade fullmatad bmw540 med 18 tummare , inte så mycket som en enda elak kommentar eller sur min från någon , och absolut ingen avundsjuka.
Jag tror snarare man upplever det man vill uppleva , att vissa premiumbilägare VILL att volvofolket skall vara lite okunniga och avundsjuka.
jah.. men det är ju mina erfarenheter det.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
bayern : sådant där har jag aldrig ens hört talas om i verkliga livet , endast sådant man hör om på detta forum.
Jag tror det är så att vissa bmw ägare VILL att det skall vara så som du berättar.
De jag känner som åker bmw750 med navi/tv får inte höra annat av volvoägarna än :

"sån där skit går bara sönder"
"för mycket bensintörst"
"de där kostar ju ingenting nuförtiden"
"såna där kastar dom efter dig så fort du går av färjan i kiel"
"inte värt i skatt och försäkring"

ungefär samma hörde jag när jag hade fullmatad bmw540 med 18 tummare , inte så mycket som en enda elak kommentar eller sur min från någon , och absolut ingen avundsjuka.
Jag tror snarare man upplever det man vill uppleva , att vissa premiumbilägare VILL att volvofolket skall vara lite okunniga och avundsjuka.
jah.. men det är ju mina erfarenheter det.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Wadel >> Varför förutsätta att folk ljuger?
Tror helt klart att det kan vara som Bayern skriver. Kunskapen hos det svenska folket, vad gäller bilar är ju inte direkt hög! De flesta på detta forum kan ju obeskrivligt mycket om bilar och dess värde om man gämför lite...

Och de citat du radar upp är nog inte mer än ren och skär avundsjuka gentemot din bil!

// Erik

----
Hellre 4wd än Fwd! :-)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
nja jag upplevde det absolut inte som avundsjuka , tror verkligen inte att någon av de med synpunkter skulle velat haft min bil.
men klart det KAN vara så i vissa fall...
om nu någon är avundsjuk på nån i en bmw750iaL med tv/navi kan de ju sälja sin nya saab för 200 papp och köpa en likadan bmw.
även "svenssons" har ju internet och kan se hur otroligt lite en "lyxig" bmw faktiskt kostar att köpa. :-)

När jag köpte min 540 för ett år sedan så fick jag 5-10 kommentarer den 1-2:a månaden av medtankande på macken: har du köpt ny bil? De trodde alltså att bilen var fabriksny! Jag bor i en liten håla på 8000 invånare så "alla känner alla"

Min kompis som köpte 520-89 fick kommentaren hur har du råd av sina arbetskamrater..

Men visst har jag fått höra att BMW bara krånglar pga för mycket "lulllull"

NON UNQUAM CEDE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.