|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| den sitter under spjällhuset. | |
|
Jag är inte så insatt i just den motorn men går det att justera tändningen?? Om det gör det så prova det. |
|
|
tyvärr går inte tändningen att justera, om man inte köper ett piggyback-system eller helt nytt sprut förståss.. har funderat på ställbart kamdrev också.. men spjällägesgivaren skall genast undersökas!! tack för alla bra tips! E28 M535i TwinTurbo |
|
|
köper helt ny tändning skulle d va såklart :P lite trött igår.. ska undersöka spjällägesgivaren nu.. sen läckor.. men läckage tvivlar jag på.. E28 M535i TwinTurbo |
|
tn |
Mf2 å T25 kör jag på min 318 i...? k-jet:) 4 cylindrig. Å den laddar redan vid 1500 rpm..? stiften e det inte.. Har du inget Laddtryck? på mätaren ?..:( Vart tar det laddtrycket vägen.? har tryckt 20-25 psi med en t25 ? tn |
tn |
Du måste även upp till 2000 rpm innan du får mf2 an å starta..Sen kan du lägga startpunkten på det tryck du vill ha?' OBS ...sopar du in för tidigt med mf2.. så får du tvärnit!!:-? tn |
tn |
Om du kör med mf2 inkopplad? Har du satt den på 6 cyl ..Så den intre står på 4´cyl? Läcka?...:) tror jag . vinande ska dom inte låta.. dom varvar upp skapligt vid läcka..:-? tn |
|
Hej Jga har inte läst alla inläggen............. Kan det vara problem med bränslet?? Har du kollat att du har samma tryck hela tiden?? Att det ej är för lågt samt att spridarna är OK?? Annars, hmm, är tänföljden fel borde den knappt gå alls... Kan ju vara någon typ av tändproblem iaf iofs, typ att givarsignalen eller liknande blir för dålig vid det varvet eller så... Kolla bränslet... //Jesper |
|
|
jag har mätt soppatrycket vid tomgång, det är 3.2bar. men det ska inte ändras vid 3000varv med tanke på att den inte ger något laddtryck. Det enda som händer på laddtrycksmätaren(som för övrigt är en vätskefylld industrimätare, alltså inget rappel) är att den går upp från ungefär 0.4bars undertryck till 0.1/0.0bars undertryck. alltså aldrig övertryck.. motorn går precis likadant med MF2:an inkopplad som urkopplad. Lysdioderna på MF2 ger först utslag vid 2000varv, alltså bör den stå på rätt cylinderantal. HAr provat att koppla ur spjällägesgivaren, och det gjorde ingen märkbar skillnad.. Det enda den ska göra är väl att tala om när tomgångsmotorn ska dra igång, och den har jag kastat iväg. Ska undersöka läckage i insuget imorgon bitti, med hjälp av startgas. Har funderat på om det skulle kunna vara någon säkerhetsspärr i styrboxen som inte tillåter den att gå över 3000varv. eftersom den går relativt bra upp till just det bestämda varvtalet, därefter låter det mer som om den inte tillåter mer varv. smäller och jävlas något fruktansvärt. någon som vet? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Det kanske inte är trycket........ MEN Förbrukningen är ju större vid 3000än på tomgång......... Jag har haft problem med detta själv vid ett tillfälle... Hmm, fast smäller och poffar det låter det ju mer som tändproblem eller en kombination..... //Jesper |
|
tn |
eller på tok för mycket bränsle?..eller läcka..:) (tjat) tn |
|
kan dock inte förstå varför den skulle få för tok för mycket soppa, när jag varken har bytt styrbox eller spridare. Enda egentliga anledningen till att den skulle kunna gå lite fett är att kompet sänkts genom att svarva av föhöjningarna i kolvarna. har funderat på varmare stift. men det känns itne rätt.. E28 M535i TwinTurbo |
|
| Kan aldrig tänka mig att det är bränsleproblem. Du har ett standard bränslesystem och bilen ska således gå utmärkt när du står och torrgasar. Brukar gå rent och fint med åtminstone några hektos laddtryck med allt orginal. | |
|
Har du kollat luftmängd(masse?)mätaren jag nämnde för ett tag sedan? Styrboxen lägger en spärr, som sagt, vid 3000 rpm om signalen från LMM inte ser ok ut. |
|
|
den tror jag kan vara precis mitt fel.. problemet är att jag inte vet hur jag ska undersöka, har ju bara en lmm.. för det är exakt som en varvtalsspärr, slår liksom ifrån helt å hållet, går ner några hudnra i varv, sen upp igen å "hackar".. E28 M535i TwinTurbo |
|
| Leta upp signalkabeln och mät med voltmeter under körning och kolla speciellt när det närmar sig 3000rpm. Hittar bara kopplingsschema över 728i (E28) (borde vara samma) och där ligger signalen på C1. Om du ser kontakten bakifrån så är det den mittersta kontaktstyckedelen och ledningen längst ner till vänster. | |
|
du kanske ska prova att labba lite med fjädern i lmm´n!... |
|
|
problemet löst sedan någon vecka.. lite pinsamt fel. Det var vevaxelgiaren och hastighetsgivaren som blivit förväxlade pga. glappkontakt. först startade inte motorn, då bytte jag plats på dessa. Motorn startade men gick dåligt. sen bytte jag alltså tillbaks, då gick den klockrent. märkligt med el ibland :P E28 M535i TwinTurbo |
|
| Inte för att vara självgod, men gjorde jag inte klart att det knappast kundet tänkas vara ett bränsleproblem. Vevaxelgivaren var gissningen, man kan väl nästan säga att det var rätt :-) Hur går bilen nu då?? | |
|
Ja, måste väl erkänna att du än en gång hade rätt.. :D motorn går som en dröm, varvar gladeligen upp till 7000varv :D Första provåket blir nog nu i helgen, har äntligen fått min huvudcylinder till kopplingen, hoppas att det löser mina problem.. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.